חיסוני הקורונה: תופעות הלוואי ומה שביניהן

(136)
לדרג

עד כה חוסנו בישראל כמיליון וחצי בני אדם, בנוסף למיליוני שכבר התחסנו ברחבי העולם. למרות החשיבות הרבה של החיסונים בבלימת המגיפה, עולות ברשת תהיות לגבי תופעות לוואי אפשריות בעטיים. "לא נראה שיש ממה לדאוג", מרגיע מומחה לבריאות הציבור

מאת: מיכל הלפרין - מערכת דוקטורס

חיסוני הקורנה הם ללא ספק הדבר הטוב ביותר שיכלה האנושות לאחל לעצמה לנוכח מגפת הקורונה שהתפשטה ברחבי העולם. מומחים רבים השתאו לנוכח ייצור החיסונים המהיר, שלא פסח על אף אחד משלבי הרגולציה המוכרים. אולם, למרות חשיבותם הרבה, ועל אף ההיענות המרשימה להתחסנות בקרב הציבור הישראלי, עדיין מתעוררים סימני שאלה בדבר תופעות הלוואי האפשריות מהחיסון. "אני חושב שזה בהחלט טבעי שאנשים יביעו חשש", אומר ד"ר רוני פרבר, מנהל מחלקת בריאות הציבור באגף הסיעוד במאוחדת. "אך בטיחותם של החיסונים הוכחה, ולשמחתי עד כה כול תופעות הלוואי שתועדו הן בדיוק אלו שתועדו בספרות המקצועית".

לדבריו, העובדה שעד כה לא נצפו תופעות לוואי חריגות, למרות מיליוני החיסונים שכבר בוצעו בעולם, בהחלט יכולה להרגיע. "מובן שכמו בכל טיפול רפואי מניעתי או שגרתי, עלולים להיתקל בתגובות מסוימות. אבל צריך לזכור שגם נטילת אקמול לשם הדוגמה אינה חפה מתופעות לוואי אפשריות, כשהחמורה בהן אגב היא אי ספיקת כבד".

ד"ר פרבר מסביר שמוטב להסתכל על התמונה המלאה וכרגע היא "נראית מצוין": "אם יש לנו ביד חיסונים קיימים, אפקטיביים ובטוחים שכרוכים במעט מאוד תופעות לוואי שרובן מקומיות וקלות, זה בהחלט עדיף על הסיכון שבמחלת הקורונה עצמה, שכידוע, עלולה לגרום לסיבוכים משמעותיים ועד למוות".

מהן תופעות הלוואי שתועדו עד כה?

ד"ר פרבר מציין מספר תופעות שתועדו בארץ ובחו"ל:

  • כאב במקום ההזרקה: "למעלה מחמישים אחוז מהמתחסנים דיווחו על כאב קל עד בינוני במקום ההזרקה. התופעה לרוב חולפת תוך 24 - 48 שעות".
  • כאבי ראש
  • חום קל
  • עייפות וחולשה
  • כאבי שרירים
  • כאבי בטן והרגשת חולי דמוית שפעת: "אלה מופיעים בד"כ מספר ימים עד שבועיים לאחר ההזרקה". נצפו במספר מקרים בודדים, אך חשוב לציין שתופעולת אלה חולפות עד 48 שעות

האם העובדה שחלק מהאנשים מדווחים על תופעות לוואי מעידה על בעיה ספציפית אצלם?

"בדיוק להפך מכך - כשהגוף מגיב זה לרוב מעיד על כך שמערכת החיסון עושה את עבודתה - כלומר שהיא מגיבה לחומר שהוחדר לתוכה ופועלת לייצור נוגדנים בהתאם. עם זאת, חשוב לסייג ולומר כי מצד שני גם העובדה שהמתחסן אינו מדווח כלל על תסמינים לא מעידה על יעילות פחותה או על בעיה".

מה לגבי תופעות חמורות יותר שדווחו כמו שיתוק בפנים או דום לב?

"עד כה לא הוכח קשר וודאי בין שיתוק בפנים לבין התחסנות, וחשוב להבהיר כי שיתוק יכול להיגרם כתגובה לווירוסים שונים כמו גם לנגיף הקורונה, נתון שגם יכול להעיד על תגובה חיסונית לחיסון. עם זאת, מאחר שמספר מתחסנים דיווחו על התופעה, מבוצעים מעקבים בנושא. בכל מקרה, מדובר במקרים נקודתיים שחלפו בתוך שעות מרגע הופעתם.

לגבי דום לב – אין שום הוכחה שהחיסון אכן עלול לגרום לתגובה חריפה כזאת. לראייה – בעולם חוסנו כבר מיליוני אנשים שלא סבלו מכך. סביר להניח כי הסיבה שכן רואים מידי פעם אנשים שחוסנו ולקו בתגובה לבבית חריפה, נובעת מהעובדה שבאופן סטטיסטי, למרבה הצער מקרים כאלה מתרחשים מידי יום. אבל הם התרחשו עוד הרבה לפני שהחלו לחסן נגד קורונה".

מה לגבי תופעות של התנפחות בפנים שחוו מספר מוזרקים בחומרי מילוי?

"אין נתונים בנושא. לכן קשה לדעת אם תופעה זו אכן קשורה לחיסון, וצריך להמשיך במעקב".

בד"כ כשמישהו חווה תסמינים בגלל החיסון, תוך כמה זמן זה קורה?

לרוב תוך יומיים לאחר החיסון, אך בכל מקרה לפי הפרסומים של המחקרים שבוצעו  רוב התופעות מדווחות רק לאחר קבלת המנה השנייה. בארץ, אמנם רוב האוכלוסייה שחוסנה כוללת אנשים מעל גיל 60, אך עד כה צוותי הרפואה שחוסנו שכוללים גילים צעירים יותר לא דיווחו על תופעות משמעותיות, למעט על כאב קל במקום ההזרקה או על חולשה שחלפה תוך יומיים, וזה בהחלט משמח".

אוקי, עד כה דיברנו על תופעות שתועדו לטווח קצר אבל האם צפויות תופעות לטווח הארוך?

"סביר להניח שלא. השיטה שבה מחסנים מוכרת היטב לעולם הרפואה, והיא פועלת לפי עיקרון די פשוט: החיסון למעשה מנחה את הגוף לייצר את חלבון הספייק. מערכת החיסון מפתחת כלפיו נוגדנים והם אלה שמאפשרים הגנה נגד נגיף הקורונה. אבל מה שחשוב לדעת זה שלמעשה החלבון מתפרק תוך ימים בודדים, ולאחר מכן נותרים בגוף רק תאי הזיכרון.

בשורה תחתונה: לא סביר שיתרחשו תופעות לוואי בשלב מאוחר יותר. בנוסף, חשוב להדגיש כי בניגוד לשמועות שונות שרצות ברשת, החומר הגנטי בחיסון אינו משפיע על הפוריות ולא על הסיכוי להיכנס להריון. לאחרונה אפילו משרד הבריאות אפשר לנשים הרות ומניקות להתחסן, מה שלא היה קורה אם היה חשש מפגיעה בעובר או באם".

האם החיסון בטוח לאנשים שחוו תגובה אלרגית קשה ומסכנת חיים (שוק אנפילקטי)?

"במקרים שבהם נחוותה בעבר תגובה אלרגית קשה כגון תגובה אנפילקטית ללא גורם חיצוני ידוע, מומלץ לדחות בשלב זה את מתן החיסון. מנגד, למטופלים הסובלים מאלרגיה למזון, לחרקים וכו, מותר להתחסן אך מומלץ להישאר בהשגחה של 30 דקות במרפאה לאחר קבלת הזריקה".

"עד כה, כבר חוסנו מיליוני אנשים לקורונה ברחבי העולם ובארץ ההיענות מרשימה ביותר. לשמחתי הרבה, בינתיים לא דווחו תגובות בלתי צפויות או כאלה שמעוררות חשד ולאור העובדה שמדובר בטכנולוגיה מוכרת וידועה – גם לא צפויות כאלה בעתיד", אומר ד"ר פרבר לסיכום.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום