כיצד תשמרו על חום גופכם בחורף?

(6)
לדרג

ערפל כבד פקד לא מעט אזורים ברחבי ישראל בימים האחרונים והזכיר לנו שהחורף כבר כאן! מעיל, כפפות, כובע, גרביים, מגפיים ולבוש שכבות- אנחנו כבר בראשיתו של חודש ינואר, והחורף ממאן לבוא, הימים שטופי שמש והקור מופיע בשעות הבוקר והערב המאוחרות. בראיון שערכנו עם בת אל קבלו, מטפלת ברפואה סינית מסורתית, ומלווה אנשים במסע לחיים בריאים, היא מרחיבה מדוע תחושת החמימות בחורף מתחילה בגוף, וכיצד ניתן להעצים את הבערה הפנימית?

מאת: מערכת זאפ דוקטורס

החורף הקר מביא רבים מאיתנו לחלות במחלות שונות הקשורות למערכת הנשימה, צינון, ליחה, התקררויות שונות, וירוסים, במערכת הנשימה, מחלות בסינוסים וכדומה. האם ישנו קשר ישיר בין הקור לבין מחלות החורף עלפי הרפואה הסינית?

באופן מעשי, האיברים הראשונים שנחשפים לקור הם האיברים התחתונים וקצוות הגוף, איברי הרבייה, רגליים, ידיים, ומפרקים המשמשים כ"ציר של דלת" ונדרשים "לסיכוך" תמידי של חלבונים וחומרי הזנה, המיוצרים בגוף באופן טבעי, ככל שישנה הזנה טובה יותר של סידן ואבץ גם העצמות מתחזקות. ברפואה הסינית, הקור קשור להיעדר חשק מיני ועקרות והוא בא לידי ביטוי במערכת השתן ובמערכת המין.

לפי דבריך, העדר חשק מיני קשור לחוסר איזון הורמונלי, כיצד חוסר איזון כזה משפיע על הבריאות הכללית ומה מומלץ לעשות כדי לחזק את הגוף?

חוסר האיזון הוא המקור לחולי ולחולשה חיסונית, כיוון שמה שנכנס לגוף לא מצליח לצאת. הסימנים הראשונים, שמופיעים במצב זה הם יובש- יובש במפרקים, בפנים, בריריות _ עיניים, נרתיק, פה) וכן תחושה של נוקשות בבוקר. כדי לחזק את הגוף מומלץ לנוע, להתעמל ולהזין את הגוף והנפש במזונות קדירה, שהתבשלו פרק זמן ארוך מרקי ירקות שורש לחיזוק מערכת העיכול והכליות, ציר מרק עוף או ציר מרק טבעוני, ציר עצמות לחיזוק העצמות וכן שמירה על סביבה לחה.

את מדברת על סביבה לחה, כלומר סביבה המעודדת תהליך טבעי של סילוק רעלים דרך הריריות בגוף, כיצד הצטברות הליחה משפיעה על מנגנון זה?

ליחה היא מים עכורים ופסולת של חומרים בגוף שלא הצליחו להתנקז. ליחה היא רעל. לליחה יש מספר שלבים- ליחה שקופה, צמיגית וירוקה. ההפרשה היא המדד לבריאות הגוף- וככל שהגוון הופך משקוף ובהיר לירוק הרי שחלה החמרה במשך הזמן בו הפסולת מכבידה על הגוף. ולכן נשאף או לכל הפרשה אחרת מהריריות בגוף שקוף ובמרקם מימי- זה למעשה המצב התקין. אגב, גולגולת קטנה, המקשה על יכולת לייצר כיח היא אחת מהסיבות, שילדים חולים יותר. יחד עם זאת המחלה חשובה לגוף, כי היא חלק ממנגנון החיזוק שלו- ילדים שמעלים חום גבוה מתחזקים יותר.

הרפואה הסינית דוגלת בחיזוק הגוף בדרך מסורתית, כיצד ניתן לחזק את הגוף באמצעים הטבעיים ביותר?

שינה מחזקת מאוד את הגוף- ולא בכדי החיות נכנסות לתרדמת חורף, יחד עם זאת, אני הולכת לנתץ כאן מיתוס קטן- לא לישון עם גרביים, וזאת על מנת לשמור על אוורור הגוף ולסייע לו לסלק רעלים.

לבוש מתאים-הגוף שלנו מתחזק מפמפום – תהליך של הרחבת נקבוביות, שעלול להיחסם עקב לבוש רב שכבתי, מחמם מדי ומכביד. עדיף להתלבש באופן המאפשר אוורור ולחמם את הגוף באמצעות תנועה והנעה כמו צעידה רגלית.

להימנע משימוש באמצעים מייבשים- כמו סדין חשמלי ומפזר חום, בשינה או בבית אנו ממעטים בתנועה והגוף מתייבש.

אוורור- מעבר לכך שהדבר יקל מאוד במצבים של עובש ויובש, חשוב להשאיר פתח קטן בחלון במהלך הלילה, כדי לאפשר מעבר של אוויר נקי המאפשר לפמפם את הריאה, שמתפקדת כמפוח. באופן זה מומלץ, דרך אגב, להשתמש בצמחים מלחחים כמו רבנסרה, זוטה לבנה ואקליפטוס הן בחליטות תה, מבערים והן במאכלים חמים.

ולסוף, לשמור על השמחה, שמחת הלב היא החשובה ביותר, להפוך את הבית למקום טוב, ליהנות מההזדמנות להתכנס עם המשפחה, להשקיע בנפש, ברגש, ביחסים ולתכנן את השנה החדשה, שהחלה להראות את התחדשותה ולהניב את פירותיה לקראת האביב והקיץ. החורף מאפשר להסתכל אל תוך החושך ולהוציא משם את האור בעשיית מעשים טובים.

בת אל קבלו, מטפלת ברפואה סינית מסורתית בעלת ותק של מעל לעשור וחצי בטיפול בילדים ומבוגרים הן בתחומי הדיקור והן כרפלקסולוגית.  מלווה מטופלים לאורח חיים בריא בקליניקה בפרדס חנה. מקבלת בקליניקה פרטית בפרדס חנה ובתוכנית אונליין, לפרטים נוספים צרו קשר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום