חרדים וקורונה - מה הקשר?

(0)
לדרג

בני ברק- אדומה, אלעד- אדומה, מודיעין עלית-אדומה וכך גם גבעת זאב, בית שמש, רובעים ג, ו-ט' באשדוד, צפת, שכונות בירושלים וערד (עלפי רמת רמזור הקבינט נכון ל 3.1.2021). התחלואה בקרב הציבור החרדי היא מהגבוהות ביחס לאוכלוסייה, מקור לדאגה כאשר בבני ברק בלבד נפטרו 13 אנשים ביחס ל 1000 תושבים, רחוק מאוד מהממוצע הארצי העומד כיום על 3.3. בעיתונות המגזרית החרדית כבר יוצאים במסעות הסברה המעודדים את הציבור לשמור על ההנחיות ואף ללכת להתחסן, אך למרות זאת המכון הישראלי לדמוקרטיה מעריך שמעל ל 42% מהציבור החרדי כבר נדבקו בקורונה. מדוע אחוזי התחלואה במגזר החרדי כה גבוהים? הנה כמה נקודות למחשבה

מאת: מערכת זאפ דוקטורס

בשבוע שלפני יום הכיפורים מספר הנשאים בקרב בחברה החרדית עמד על 10,500 נפש ובשאר הישובים מספר המאומתים עמד על 21,000 נפש, כלומר שליש מהנשאים, פי שניים מגודלם באוכלוסייה היה חרדים. (כאשר החרדים מהווים 13% מהאוכלוסייה, כלומר אדם אחד משמונה אנשים משתייך למגזר החרדי) נתונים אלו מצטרפים לבדיקה שערכו חוקרי המכון החרדי, המצביעה על כך שמספר הנפטרים מקורונה בני 75 ויותר בבני ברק בלבד עומד על 12.9 לכל 1,000 תושבים (נתונים ממוצעים).

פרופסור ערן סגל ממכון ויצמן בחן את קצב הדבקת החרדים והצליח להפריח את הנתון כי 70% מהחולים במדינת ישראל משתייכים לציבור החרדי- אמרה המיוחסת לשר הפנים אריה דרעי.  במחקרו הוא מצא כי לאורך השנה ניתן לראות שקצב ההדבקה בקרב החרדים גבוה יותר מקצב ההדבקה בקרב הערבים וכלל האוכלוסייה. כמו כן הוא בחן את התפלגות ההדבקה ומצא כי באמצע אוגוסט, מעט לפני פתיחת הישיבות, קצב ההדבקה היה נמוך יותר. יחד עם זאת מצבם של החולים במצב בינוני עד קשה זהה ביחס ליתר האוכלוסייה.

מדוע ישנו פער בין מספר הנשאים למספר החולים המאומתים?

כדי לראות את התמונה השלמה חשוב להבין קודם כל את הרכב האוכלוסייה החרדית. החרדים נדבקים יותר, אך האוכלוסייה צעירה מאוד – 12% מתוכה הם ילדים ובני נוער, 67% הם בוגרים עד גיל 80 ו 21% - הם קשישים שעברו את גיל הבגרות. (עלפי נתוני המכון הישראלי לדמוקרטיה, שנתון החברה החרדית, שנת 2019) את ההדבקה לא ניתן למנוע, החרדים נפגשים מדי יום במקווה, בבית הכנסת, בתפילות וברחוב החרדי. לאחרונה, החלה העיתונות המגזרית להטמיע מסרים חדשים, שנוגעים לערבות הדדית והזהירה, כי מי שמזלזל בהנחיות פוגע במעשה זה בדור המבוגר, שעבורו המחלה היא סכנת חיים של ממש.

גם הקרב על החיסונים מקבל תפנית ובשונה מהתנהלות סביב המגזר החרדי בגל הראשון- כאן נעשתה פניה לאנשי ציבור רמי השפעה במגזר, שבדקו, אימתו והמליצו לחרדים לצאת ולהתחסן על סמך בדיקתם המעמיקה. לאחרונה, הרב אלימלך פירר כתב מכתב בשם המנהיגים החרדים שבו הוא קורא לציבור להתחסן וזאת לאחר שפרס את מסקנותיו בנושא.

אין ספק, שדעת הרבנים משפיעה על הרחוב החרדי, שמורה לנוע עם מסכה ולהמשיך ללמוד בישיבה הוא אותו הרב, שקורא לצאת ולהתחסן ולהמשיך לשמור על ההנחיות בכל מצב.

כדי להבין את הלך הרוח במגזר החרדי, ראיינו את ר', אדם מסורתי, שהתגורר בעבר בשכונה חרדית בירושלים וכן בסמיכות לבני ברק ולו חברים חרדים.

מדוע תחלואת החרדים היא כל כך גבוהה ביחס לאוכלוסייה?

"הווירוס לא מבדיל בין אדם חרדי, חילוני או ערבי, אלא מדבק בקרב כל מי שנחשף אליו. ידוע, שהאוכלוסייה החרדית ענייה יותר באופן לא פרופורציונאלי ביחס לאוכלוסייה הכללית, בנוסף לילודה בלתי פרופורציונאליץ, וכך נוצר מצב של צפיפות רבה יותר לנפש בבית חרדי בטח ביחס למטראז' הממוצע בקרב האוכלוסייה הלא חרדית. זו אחת הסיבות המרכזיות לאחוזי ההדבקה הגבוהים.

בנוסף לזה במיוחד לגבי הגל הראשון, הממשלה לא ידעה כיצד לגשת לציבור החרדי. היא לא הפעילה את המנהיגים שלהם וולא דיברה בשפה שלהם. בגל הראשון ובעיקר בפורים, ראינו את אחוזי ההדבקה הגבוהים ביותר, שהביאו בין היתר לסגר הראשון. קל מאוד לאוכלוסייה הלא חרדית, במיוחד האוכלוסייה החילונית, להסתכל על הקהל החרדי כקהל מבודל והומוגני. אך האמת היא שמדובר על קהל עם פלחים רבים בתוכו, ישנם חרדים ליטאים וישם חרדים חסידיים, יש חב"דניקים ולכל אחד מהזרמים יש מנהיגים שונים- והכוח נמצא בידיים שלהם. הרבנים משפיעים על היום יום של הקהילה והממשלה בזבזה זמן יקר בערוצים לא מועילים במקום לבצע פניה ישירה לראשי הקהילות ולבצע הסברה בנוגע לתחלואה וכיצד ניתן לצמצם את ההדבקה. בנוסף, חשוב לציין, שעל אף שיש חרדים רבים "ברשת" עדיין רבים מהם לא מבצעים שימוש באמצעי תקשורת חכמים ולא חשופים למידע בטח לא למידע המפורסם בכלי התקשורת החילוניים. ההשפעה העיקרית עליהם כאמור היא רק דרך הרב.

כיום ישנה הסברה בחברה החרדית, אך עדיין אחוזי התחלואה בה גבוהים ביחס לאוכלוסייה. איך אפשר להסביר את זה?

הצפיפות לא השתנתה, בבני ברק למשל יש כמעט פי שניים תושבים פר ק"מ מרובה ביחס לרמת גן למשל, ולכן עדיין שיש תחלואה גבוהה יותר במגזר החרדי. מעבר לכך עבור החרדים הקיום הרוחני חשוב לא פחות מהקיום הפיזי, והם ימשיכו לקיים את אורח החיים הדתי שלהם בכל מחיר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום