מסכות או לא להיות: כל כמה זמן כדאי שתחליפו מסכה?

(0)
לדרג

כבר מעל למיליון ישראלים חוסנו כנגד וירוס הקורונה Covid-19, הנתון בהחלט נותן תקווה לראות את "קו הסיום" של המגפה, אך הדרך לשם עוד ארוכה. מדברים, שמסר פרופסור נחמן אש לתקשורת אנו למדים שההגבלות והחובה לעטות מסכות ימשיכו איתנו עד חודשי האביב המוקדמים. מהי הבעייתיות המובנית בעטיה של מסכה? וכל כמה זמן מומלץ להחליף אותה?

מאת: מערכת זאפ דוקטורס

המסכה נוסכת תחושת ביטחון מדומה, שהאדם העוטה אותה מוגן מן הסביבה. אך העניין הוא שתפקידה המרכזי של המסכה הוא לצמצם את התזת רסיסי הרוק, שאליהם נחשף האדם. המסכה לא מונעת את ההדבקה כל שכן מדובר על מסכות המנתחים הרווחות (מסכות מבד לא ארוג) או מסכות הבד (מסכות מבד ארוג בשתיים עד שלוש שכבות), בייצור עצמי או ביתי, שיעילותן טובה רק להפחתת התזת רסיסי הרוק.

מהי הבעייתיות המובנית בעטיה של מסכה?

כדי להבטיח הגנה טובה מפני הנגיף זאת מומלץ לנקוט באמצעי זהירות נוספים: שמירת מרחק של שני מטרים לפחות (מחקרים אף הצביעו על שלושה מטרים) הימנעות מהתקהלות ובכלל צמצום המפגש עם אנשים במקרים שאינם נחוצים, נטילת ידיים ושמירה על היגיינת ידיים בפרט והימנעות ממגע עם הפנים, שכן ההדבקה תיתכן גם ממגע עם ריריות העיניים. הדבר נכון הן לגבי שהייה במרחב סגור והן לגבי שהייה במרחב פתוח.

האם מומלץ למחזר מסכה חד פעמית? הזיהומולוגים שלנו מסבירים

מסכה חד פעמית כשמה כן היא נועדה לשימוש חד פעמית ולכן יש להחליף אותה כאשר היא נעשית לחה או רטובה- בדרך כלל לאחר שעתיים של שימוש. ההמלצה היא שאין למחזר אותה ויש להשליך אותה לסל האשפה- גם אם השימוש בה עדיין "לא הגיע לקצה גבול יכולת הספיגה". בנוגע למסכה רב פעמית, כלומר מסכת בד – יש לכבס אותה לאחר שימוש אחד בטמפרטורה של 60 מעלות או לחילופין להכניסה למייבש בטמפרטורה של 60 מעלות ומעלה למשך 30 דקות לפחות- ואם זמן הכביסה מתעכב מומלץ להניח אותה בשקית אטומה.

ובכל זאת מי שמעוניין לבצע שימוש חוזר במסכה חד פעמית יוכל לעשות זאת אם ינקוט בצעדים הבאים:

  • חיטוי מלא למסכה על ידי הכנסתה לתנור שחומם מראש ל 80 מעלות במשך עשר דקות (אין להכניס למיקרוגל)
  • שימוש בטישו או שכבת הפרדה דקה, בין המסכה לפנים- כך שלא תצטבר לחות על המסכה, אשר מביאה להצטברות רובד חיידקי.

בכל מקרה אין לבצע שימוש חוזר במסכה, שלא עברה חיטוי ובוודאי שאין לגעת בשטח המסכה אלא להסירה או להניחה מחדש במגע עם החוטים בלבד.

האם מומלץ לעטות שתי מסכות או יותר כאשר עובדים באופן צפוף בחלל סגור?

ההמלצה הזאת קיימת רק מהסיבה, שאם מישהו בטעות התעטש על המסכה, או שלא נשמר מרחק עקב עבודה במקומות צפופים (מרכולים, בתי ספר, חנויות וכדומה)  בכל מקרה אפשר לעטות שתי מסכות, הדבר לא מקשה על הנשימה, בוודאי מוסיף להרגשה טובה, ואף לא פוגע בצריכת החמצן של העוטה. לחילופין מומלץ להוסיף שכבה חוצצת נוספת כמו משקף מגן שקוף או נייר טישו, שיספוג את הרטיבות והלחות המצטברת על משטח המסכה. בכל מקרה לפני עטיה של מסכה ולאחר הסרתה יש לשטוף את הידיים במים וסבון או באמצעות תכשיר חיטוי אלכוהול 70%, באופן יסודי, הכולל מעבר של מים וסבון בין האצבעות, גב היד ופנים היד ועל פרק כף היד במשך שלושים שניות.

ומה בנוגע למסכות השקופות, שמכסות את כל שטח הפנים?

המוצר הזה משמש את הרופאים ואת צוותי החירום כבר שנים, היתרון של מסכות אלו הוא בכך שקל מאוד לחטא אותן, אפשר להתיז עליהן תרסיס חיטוי או לשטוף אותן היטב והן טובות לשימוש מיד לאחר מכן, יתרון נוסף למסכות אלו מאפשר להגן על כל שטח הפנים ממגע בידיים מזוהמות-  בכל מקרה מומלץ לא לגעת במשטח המסכה עם ידיים חשופות ולהקפיד על שטיפת הידיים לפני העטיה ולאחר ההסרה. במחקר משנת 2014 נמצא שיש למסכות אלו אפשרות להפחית את כמות האירוסולים, המגיעים למערכת הנשימה, ובכל מקרה נהוג ורצוי לבצע שימוש במסכה זו יחד עם מסכת בד חד פעמית או רב פעמית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום