"מכיוון שמדובר בחיסונים שצריכים להישמר בהקפאה, ניתן להשתמש בהם תוך 5 שעות בלבד"

(25)
לדרג

בני 60 ומעלה, חולים במחלות שהוגדרו ע"י משרד הבריאות וגם צוותים רפואיים – כל אלה רשאים להתחסן נגד קורונה בשלב זה. אולם, מכיוון שתוקף החיסון קצר והעלות לכל חיסון גבוהה, לעיתים גם מי שלא נמנה עם קהל היעד הזה יכול להתחסן - זאת כמובן בהנחה שנותרו חיסונים עודפים במועד הרלוונטי. איך תדעו אם אפשר להתחסן ולמי ניתנת עדיפות? הנה כל הפרטים

מאת: מערכת זאפ דוקטורס

חיסוני הקורונה שנחתו בישראל עוררו מחדש את התקווה לחיים נורמליים ושפויים יותר בעתיד הקרוב. למרות החשש מפני היענות נמוכה, למרבה השמחה המוני בית ישראל נהרו אל עבר מרכזי החיסונים בקופות החולים ומיהרו להושיט את זרועם לחיסון.

בשלב זה האפשרות להתחסן פתוחה רק עבור בני 60 ומעלה וגם עבור צוותי הרפואה והחולים במחלות שונות שהוגדרו לפי רשימה שפרסם משרד הבריאות, ביניהם: חולים אונקולוגיים, מושתלי איברים וכל מי שסובל מדיכוי חיסוני. אבל מה עושים כשבסוף היום נותרים חיסונים עודפים ואיך זה קשור לעובדה שגם מי שלא נמנה עם קבוצות היעד האלה, לעיתים מצליח להשיג תור לחיסון?

ד"ר מרינה תמיר, זיהומולוגית ופארמקולוגית עם ההסבר: "מכיוון שמדובר בחיסונים שצריכים להישמר בהקפאה, ניתן להשתמש בהם תוך 5 שעות בלבד מרגע הפתיחה. לאחר מכן, הם מוגדרים כפגי תוקף וצריך לזרוק אותם. כל בקבוק מכיל 5 מנות אותן מפשירים בהתאם לתורים שנקבעו לאותו היום. מאחר שמדובר בחיסונים יקרים, כדי למנוע בזבוז מיותר ולנצל את כל המנות שהופשרו, מאפשרים גם למי שלא נמנה עם קהל היעד שהוגדר מראש לקבל חיסון באותו היום, אם אכן קיימים עודפים".

ד"ר תמיר מסבירה שבמקרה של עודפים, האפשרות להתחסן ניתנת ראשית לסובלים ממחלות כרוניות ולמדוכאי חיסון מתחת לגיל 50, לאחר מכן למי שמוגדר כמלווה קשיש ורק בשלב האחרון  - לקהל הרחב".

"אגב, גמישות היא אחד מהעקרונות שמנחים את משרד הבריאות לאורך כל מבצע ההתחסנות"מבהירה ד"ר תמיר. "זו הסיבה למשל שבקופות החולים משתדלים לספק מענה גם לאנשים בני 60 ומעלה שממתינים בתור לחיסון, גם אם הם לא קבעו כזה מראש ושהם גם בד"כ נענים למלווי קשישים שמבקשים להתחסן".

אז איך תדעו אם אפשר להגיע להתחסן?: "במקרה שהאפשרות להתחסן אכן נפתחת לציבור הרחב, נציגי הקופות מודיעים על כך לרוב באופן טלפוני, והם פונים לחברי הקופה בהתאם למסמך התעדוף שהוגדר ע"י משרד הבריאות", מסבירה ד"ר תמיר.

והנה טיפ לסיום: כדאי להיות ערניים להודעות כזב שמופצות באמצעות הוואצאפ וקוראות לציבור הרחב להגיע להתחסן, גם כאשר אין אפשרות כזאת בפועל.

חשוב לציין כי ההנחיות מתעדכנות באופן שוטף ולכן כדאי להתעדכן באתר משרד הבריאות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום