פתאום קם אדם בבוקר וצמחו לו שדיים!

(0)
לדרג

שדיים הם סמל נשי ומיני מובהק, אבל מה תגידו על גברים שצומחים להם שדיים? לא, הם לא מחליפים את מינם. הם לוקים בתופעה הקרויה גניקומסטיה או ליפומסטיה - שד נשי אצל גבר. ראיון על התופעה עם ד"ר ערן חדד מומחה לכירורגיה פלסטית ואסתטית

מאת: ריקי אמה דנון - מערת דוקטורס

נשים רבות שלא אוהבות מספיק את החזה שלהן פונות למנתחים פלסטיים כדי להגיע למודל החזה הנשי שהן אוהבות. יש שאוהבות חזה גדול ויש כאלה שמבקשות דווקא להקטין את החזה הגדול מדי שלהן, שמושך יותר מדי תשומת לב ברחוב וגם גורם להן לכאבי גב. וכמו שיש מודל של חזה נשי (כל אחת כטוב בעיניה) כך יש מודל של חזה גברי ויש בו קונצנזוס - גבר חייב להיות שרירי, שטוח וחסון, כזה שכל אישה תוכל להרגיש בטוחה לשים עליו את הראש. ויש גברים שסובלים מתופעה רפואית ויש להם שדיים נשיים. זו יכולה להיות גניקומסטיה או ליפומסטיה, ובשני המקרים הם יכולים לבצע פרוצדורה רפואית של השטחת חזה.

גניקומסטיה וליפומסטיה- "שדיים כמו של נשים"

גניקומסטיה Gynecomastia (שד נשי) מיוונית פירושו "שדיים כמו של נשים" אצל גברים, וזה נוצר  על רקע של התפתחות חריגה של רקמת השד, מה שבאופן טבעי קורה אצל נשים. הסיבה לכך איננה ברורה במרבית המקרים. לעתים קרובות רואים עלייה בשכיחות בקרב קרובי משפחה. בעיות רקע נוספות כוללות הפרעה בתפקודי כבד, נטילת תרופות באופן ממושך כדוגמת תרופות נוגדות חומצה או תרופות המונעות לחץ דם גבוה ואף מקרים נדירים של חוסר איזון בהורמוני המין.

לגניקומסטיה דרגות שונות. היא יכולה להתבטא באזור הפטמה והעטרה בלבד, להופיע בכל חלקי השד ואף להיות מלווה בעודפי עור עם צניחה של השדיים. במקרים מסוימים, הגדלה של החזה הגברי אינה נגרמת בשל עודף של רקמת שד אלא בשל הצטברות רקמת שומן עודף, תופעה הקרויה פסאודוגניקומסטיה או ליפומסטיה (Lipomastia). התופעה באה לידי ביטוי בעיקר בקרב גברים הסובלים מהשמנת יתר. הורדה במשקל יכולה לסייע במצבים כאלה. אולם במקרים בהם התופעה לא חולפת לאחר ירידה במשקל או שמשקל המטופל בגדר הנורמה, יש לעתים לשקול ניתוח להשטחת החזה.

גברים שסובלים משדיים נשיים חשים מבוכה וחוסר ביטחון עצמי

ד"ר ערן חדד מומחה לכירורגיה פלסטית, בעליה של קליניקה ברמת החייל, מבצע ניתוחי השטחת חזה לגברים , אומר כי "גברים שסובלים מהתופעה חשים מבוכה חברתית רבה, נמנעים מללבוש חולצות צמודות, מחשיפה של פלג גופם העליון בים, בבריכה. הם עלולים גם לחוש בושה ומבוכה במצב אינטימי. במצבים קיצוניים, גניקומסטיה עלולה אף להתבטא בשד גדול, אפילו במידה C".

ד"ר חדד מוסיף כי התופעה באה לידי ביטוי בשכיחות גבוהה יותר בגיל ההתבגרות,  זמן התפתחות השד, ופיק נוסף שמופיע בעשור החמישי או השישי לחיים.

ד"ר חדד: "כאשר קיימת בעיית רקע כדוגמת נטילת תרופה הגורמת לגניקומסטיה או חוסר איזון הורמונלי, יש ראשית לטפל בה. במרבית המקרים, כאמור, לא קיים גורם רקע והטיפול בגניקומסטיה הוא כירורגי. הניתוח עשוי להיות הפתרון המוצלח ביותר. ניתן לבצע אותו באמצעות פתח זעיר באזור בית השחי ללא צלקות ארוכות וגלויות. לאחר הניתוח, יזכה הגבר בחזה גברי, הביטחון העצמי יגבר, והוא יחשוף את גופו ללא מבוכה. במקרים של עודפי עור ניכרים, יש להסירם יחד עם עודפי הרקמה- ניתוח זה כרוך בצלקות".

מה ההבדל בין ניתוח השטחת חזה לבין הקטנת חזה?

הקטנת חזה הוא הליך שבדרך כלל עוברות נשים בעלות חזה גדול באופן חריג, אשר מכביד על גופן. הן סובלות מכאבי גב ושכמות , מתקשות בביצוע פעילות ספורטיבית וסובלות מדלקות בעור מתחת לשד. במקרה כזה מסירים עודפי רקמה מהשד, אך יש צורך גם להסיר עודפי עור כיוון שלאורך הזמן העור מתרחב בשל משקל השד ויש לצמצמו. ניתוח זה כרוך בצלקות. לעומת זאת, במקרה של השטחת חזה בגבר, בדרך כלל אין צורך להסיר עודפי עור כיון שהעור מתכווץ לבד. ריקון השד  מתבצע דרך פתח קטן בבית השחי. דרך פתח זה ניתן לשאוב את השומן העודף וגם להסיר את רקמת השד באמצעות מכשיר מיוחד.

בעידן הזה של פתרונות כירורגיים אסתטיים כמעט לכל בעיה, יכול כל גבר הסובל מתופעת שדיים נשיים לבצע ניתוח וכל אישה שלא אוהבת את ממדי החזה שלה, יכולה לשנות אותם. איזה עולם מופלא!

 

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום