דאבל אפקט - האם מנת חיסון אחת לקורונה לא מספיקה?

(81)
לדרג

האם מנת החיסון הראשונה לקורונה מספיקה? בבית חולים "מונטיפיורי" בניו יורק נדבק איש צוות רפואי בקורונה אחרי קבלת מנת החיסון הראשונה. אין לדעת אם נדבק טרם החיסון או אחריו אבל בכל מקרה זה מעלה לא מעט תהיות

מאת: ריקי אמה דנון - מערכת דוקטורס

בעוד שרבים עדיין מהרהרים באם לקחת חיסון או לא, יש עדיין שאלות לגבי ההגנה שמעניק החיסון ובעיקר אחרי המנה הראשונה. מקרה ראשון של הדבקה אחרי מנת חיסון אחת, התרחש בבית חולים מונטיפיורי בניו יורק אצל חבר צוות רפואי אבל לא ניתן לדעת האם הוא נדבק עוד לפני שקיבל את החיסון הראשון או אחריו. מומחים מזהירים כי החיסוניות לא עובדת אחרי מנה אחת של חיסון ויש להיזהר.

בשבוע שעבר אישר ה-FDA האמריקני המשמש כחותמת האחרונה של טיפולים רפואיים ותרופות את חיסון הקורונה של חברת פייזר (זה שאנו מקבלים בארץ) ובהמשך גם את זה של חברת מודרנה. עם ישראל יוצא להתחסן, אבל עדיין יש הרבה שאלות לגבי יעילות המנה הראשונה שמקבלים וגם איך צריך להתנהג אחרי שכבר מחוסנים לגמרי.

מומחים בתחום החיסון אומרים כי הסיכויים של אדם אשר חוסן לחלות, מצטמצמים דרמטית לעומת אדם בלתי מחוסן, וגם אם חלילה אכן יידבק בקורונה לאחר החיסון המחלה תהיה מאוד "קלילה". בשלב הזה עדיין לא ברור אם לא נהפוך בעצמנו למפיצי מחלה אבל מה שבטוח גם אחרי החיסון נצטרך לעטות מסיכה ולשמור מרחק.

ניסוי וטעיה

כרגע לומדים את החיסונים. ייקח זמן עד שמומחי הבריאות ילמדו את החסרונות והיתרונות של החיסון החדש, אשר נוצר כדי לבלום את המגפה הקטלנית. השפעת החיסונים נלמדת, אין מה לעשות כרגע על המתחסנים ואנו בתוכם. אבל ככה זה עם חיסונים. ייתכן כי במשך הזמן נוכל לחשוף את פנינו ברבים בלי מסכה ובכל מקרה עד שמומחי הבריאות יבינו מה עושה החיסון ואיך הוא פועל, האם לבד מהמוטציות צפויות עוד תגובות מסוימות, יש צורך להמשיך להיזהר.

ד"ר עמוס דודי מומחה למחלות ריאה מניו יורק אמר ברשת כי בחיסון של פייזר, לפי הניסוי שנעשה, החיסון לא עובד אחרי המנה הראשונה, ובפרק הזמן עד המנה השנייה של 21 יום, יש לשמור על כללי ההיגיינה, המרחק ולעטות מסכה וזוהי התנהגות שתימשך עוד זמן רב. בינתיים מה שבטוח הוא שהחיסון עצמו בטוח ולא עלול לגרום לשום מחלה.

רבים שואלים מדוע יש צורך בשתי מנות של חיסון אם כך לפי מומחית לנגיף הקורונה פרופ' מיכל ליניאל - מערכת החיסון בגופנו פועלת בתהליך של היכרות וזיהוי. מנת החיסון הראשונה גורמת לגוף להכיר את "האויב" וזה תהליך שלוקח זמן. המנה השנייה ניתנת כדי שהגוף יזכור את הרכיבים של המנה הראשונה, ויפעיל סופית את מערכת החיסון. סביר להניח כי בעתיד החיסון לקורונה יהיה במנה אחת ואפקטיבי באותה מידה של שתי המנות. בנוסף לכך יש צפי שהאבולוציה הטבעית תגרום לכך שנגיף הקורונה יהיה פחות מזיק, כמו שמתנהגת השפעת.

האם בלתי מחוסנים יכולים לבקר מבוגרים שהתחסנו?

מבוגרים שהתחסנו יכולים לפגוש אחרים שלא התחסנו, עם קרבה או בלי קרבה משפחתית. מבוגרים וגם צעירים והחיסון מגן עליהם, אולם יש לשמור על היגיינה, מרחק ולעטות מסכות.

האם מחוסנים יכולים להיות יחד עם חולה קורונה באותו חדר?

כמו שנאמר החיסון מגן על המחוסנים, אבל יש צורך להמשיך ולשמור על כללי ההיגיינה, המרחק ועטית המסכות. גם אם נמצאים עם חולה מאומת בחדר, ושומרים על הכללים, לא ניתן יהיה להידבק מהטעם הפשוט שאתם מחוסנים כבר.

אולי סוף סוף אפשר יהיה אחרי שנה של שלושה סגרים (וזה אולי גם לא הסגר האחרון) לומר שניצחנו את הקורונה ועל הדרך גם את עצמנו עם עולם שכפה עלינו להתבודד מהעולם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום