האם סגר הוא אכן פתרון למצב הנוכחי? שאלנו את המומחים

(18)
לדרג

האם הסגר השלישי הוא אכן הפתרון הכרחי לנוכח העלייה הדרמטית בתחלואה? שוחחנו עם שני מומחים, שהציגו שתי דעות שונות

מאת: מערכת דוקטורס

החל מיום ראשון הקרוב, זה קרה לנו בפעם השלישית: מדינת ישראל נכנסה לסגר. המסחר נסגר, התחבורה הציבורית צומצמה ב 50 אחוז, חלה הגבלת תנועה של עד קילומטר מהבית, מערכת החינוך אומנם פועלת כסדרה קודם, ולא תהיה אפשרות לשהות בבית של אדם אחר.

"אני חושב שאני לא היחיד במדינה שסובל כרגע מתחושת 'דה ז'ה וו' קשה", אומר פרופ' יהודה אדלר, דיקאן הפקלוטה לדמעי הבריאות במרכז האקדמי למשפט ועסקים ר"ג, ויועץ לענייני קורנה לעיריות ראשון לציון והרצליה. "הלכנו לסגר פעמיים וזה נכשל, מדוע חושבים בממשלה שבפעם השלישית זה יצליח?".

"זהו כישלון טוטאלי בניהול המשבר. כל הניסיונות להפעיל את שיטת ה'רמזור', סגר מרוסן, סגר מהודק – כל אלו הן מכבסת מילים לדברים שלא מומשו מעולם. התוצאה היא תמיד בסוף סגרים שהמחיר הכלכלי, החברת והבריאותי שלהם ילווה אותנו עוד שנים".

מהי האלטרנטיבה לדעתך?

"אני חושב שצריך להעביר את השליטה בטיפול לידי ראשי הערים והרשויות. היכולת שלהם לנהל את המשבר במרמת המיקרו – החל מההדבקות, דרך מערכת החינוך, הרווחה והטיפול באוכלוסייה הקשישה - עולה בעשרות מונים על היכולת של המדינה".

מתי כן צריך להורות על סגר לדעתך?

"סגר הוא האופציה האחרונה שבה צריך לנקוט, אחרי שמנסים הכול, ואחרי שחושבים על כל אפשרות ומפעילים כל אמצעי אחר. רק אם כל אלה לא עובדים - הולכים לסגר. ישראל היא היחידה שמפעילה בפעם השלישית סגר. גם באירופה יש סגר כרע, אבל לפחות הוא מגיע עם פיצוי כלכלי מאוד נרחב ועם מעטפת שלצערי בארץ לא קיימת".

מה תהיה השפעת החיסונים על המשך ההתנהלות להערכתך?

"אין ספק שהחיסונים הם האור בקצה המנהרה ולצד כל הביקורת על התנהלות הממשלה במשבר, צריך להגיד 'שאפו' על הבאת החיסונים כל כך מהר וכל הכבוד גם לציבור שלמרות פרסומים ודיבור על כך שאחוזי המתחסנים יהיו נמוכים אנו רואים היענות אדירה וזה בהחלט משמח מאוד. באופטימיות זהירה אומר שאני מאמין שהודות לחיסונים אנחנו בדרך לסיום המשבר".

"הסגר הכרחי. הוא תוצאה של כשלון מערכתי ושל היעדר אכיפה"

מנגד, יש מי שחושב שסגר הוא האופציה היחידה במצב הנוכחי. ד״ר אורי לרנר, המנהל המקצועי של עמותת "מדעת", מסביר שיש יש שתי עובדות שעליהן לא ניתן להתווכח: הראשונה היא שסגר הוא אמצעי יעיל לעצירת ההדבקה – "זאת עובדה פשוטה ומוכחת מחקרית. אם אנשים יישארו בבית, לא יינתן שירות במקומות עבודה ויתרחש פחות ערבוב בין 'קפסולות', הנגיף יתפשט פחות".

עובדה שנייה לדבריו היא שהסגר הוא תוצאה של כישלון מערכתי. "הנחיות לא ברורות ולא אחידות, היעדר אכיפה וזלזול מצד חלקים מהציבור - כל אלה הובילו למצב הנוכחי המדאיג, שבו מספר החולים עולה וכבר עכשיו מספר הנפטרים מטפס למספר שראינו אך לפני חודשיים.

"בשורה תחתונה, אני חושב שצריך ונכון היה לדבר על איך נמנעים מסגר ומהנזקים הנלווים לו, אבל לצערי עכשיו כבר מאוחר לכך. עם זאת, החיסון כבר פה ואני מקווה ומאמין שזה יהיה הסגר האחרון שנזדקק לו".

 

 

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום