פעם שלישית סגר

(5)
לדרג

"אם לא נעשה סגר יהיו לנו עוד 3,000 מתים נוספים" אמר פרופ' נחמן אש- פרויקטור הקורונה. שלשום אובחנו 3,251 נדבקים חדשים. מספר המאושפזים במצב קשה הוא 503. שיעור המאומתים גבוה- 5.7%. גם אם מקדם ההדבקה ירד ל-1.25 אנחנו עדיין במצב חמור. במדינת ישראל היום יש 28,960 חולים. עד כה נפטרו מהמגפה 3,136 קורבנות. אתמול התקיימו כ-64,315 בדיקות, ותוצאותיהן אינן סופיות.התגלו מוטציות בבריטניה ובדרום אפריקה. מה יהיה?

מאת: ריקי אמה דנון - מערכת דוקטורס

הקורונה היא מלחמה. אומנם לא הוגנת, אבל היא מלחמה ולכן אתמול החליטו ראש הממשלה ושר הביטחון שישראל חייבת להיכנס לסגר שלישי. עם 3,251 נדבקים חדשים, זה לא צחוק, חייבים להדק, לבלום, למנוע. אנחנו לא לבד בסיפור הזה. עוד מדינות באירופה כבר בסגר שלישי ובריטניה בכלל מתמודדת עם מוטציה שאלוהים יודע אם היא האחרונה בסדרת הדרמה "הרוצחת שלא יודעת שובע".

היום בשעה 17:00 יתחיל הסגר והוא יימשך שבועיים, ואם לא תושג המטרה של בלימת המגפה שזה אומר מספר נדבקים יומי פחות מאלף, הוא יוארך בעוד שבועיים.

פרופ' נחמן אש פרויקטור הקורונה: "אחרי שבועיים נקיים שוב הערכת מצב ואם יהיה צורך נאריך את הסגר בעוד שבועיים"

די להבין מהם צבעי הערים בשביל לקלוט את ממדי התחלואה בהן. נכון להיום יש 53 ישובים אדומים (בהן 30 ערים)  ו-89 ישובים כתומים. ההגדרה נעשית לפי תוכנית הרמזור של פרויקטור הקורונה הקודם פרופ" רוני גמזו. פיקוד העורף פתח מנוע חיפוש באמצעותו יכול כל אחד לבדוק מה צבע היישוב שלו.

בשבוע שעבר הצטרפו לישובים האדומים גם דיר חנא ומודיעין עילית ושכונות בירושלים ובהן: רמת דניה, רמת שרת, קרית יובל, מלחה והולילנד. לישובים הכתומים הצטרפו בית ג'אן טירה, חיפה, יהוד, כפר יאסיף, נהריה, ערד, ראש העין, שדרות ורכסים. ובירושלים רמת מוצא ובית הכרם. לכתומות הפכו גם רמת מוצא ובית הכרם. ויש גם כאלה שעברו מאדום לצהוב כמו: שכונת א-טור בירושלים, אבו סנאן וירכא.

משרד הבריאות החליט כי כל השבים מחו"ל החל מה-27.12 ייכנסו לבידוד של 14 יום, ותקופה זו תתקצר בכפוף לבדיקת קורונה. ברחבי הארץ יש מתחמי בדיקות לציבור הרחב ואין צורך בשום הפנייה או בקביעת תור, רק בהצטיידות בתעודה מזהה.

ביצוע הבדיקה אינו מוביל לכניסה לבידוד, אם לא נדרש כזה. בתקופה הקרובה בשל הבדיקות שלא מתבצעות היום מול מד"א אלא מול חברות פרטיות, תהיה ירידה במספר המתחמים וכן צפויים עיכובים.

היכן עושים בדיקות קורונה?

מומלץ להתעדכן באתר של פיקוד העורף על שינוי או העתקת מתחמי בדיקות למקומות חדשים. לחלקם ניתן להגיע עם רכב במתכונת של "דרייב אין" (עליו להיות עם חלונות סגורים) ולחלק מהמתחמים אפשר להגיע רגלית. מי שנחשף לחולה מאומת ונדרש לבידוד, מי ששהה במדינה אדומה או מי שיש לו תסמינים, צריך לעבור את הבדיקה רק במתחמים במתכונת "דרייב אין".

גם בקופות החולים ניתן להיבדק בקביעת תור, אם כי אין צורך בהפניה. הקופה תפנה את המגיעים לנקודת הבדיקה הזמינה למקום מגוריהם. לעתים מתקיימות בדיקות בבתיהם של הנבדקים. מי שאין להם שום ביטוח רפואי יכולים לפנות למוקד קול הבריאות טלפון 5400*.

בדיקת קורונה היא בטוחה ופשוטה ואין מה לחשוש ממנה. היא מתבצעת באמצעות מקל- מטוש אשר בקצהו צמר גפן המוחדר לחלל הפה של הנבדק. לילדים קטנים, קשישים או אנשים עם בעיות אחרות, ניתן לדגום בעזרת המטוש מהלשון או באמצעות רוק.

הבדיקה נעשית תוך שמירה על הנחיות ריחוק ועטית מסכה.

אנחנו לא רוצים סגר רביעי נכון! אז נא להתנהג בהתאם!

בדיקה לגילוי הנגיף תמנע הדבקות נוספות והיא חשובה בעיקר עבור אנשים שנחשפו לחולה מאומת וחייבים להיכנס לבידוד. גם בסגר הזה, אסור להיפגש עם בני משפחה מבוגרים בני 65 ומעלה, או לאנשים הסובלים ממערכת חיסון מדוכאת.

תסמיני המחלה הם חום, שיעול יבש ועייפות. יש כאלה הסובלים מתסמינים נוספים כמו כאבי ראש וגרון, אובדן חוש הטעם והריח וכאבי שרירים. התסמינים מזכירים שפעת, וחלק מהלוקים בקורונה מפתחים תסמינים חמורים כמו קשיי נשימה שעלולים לגרום לדלקת ריאות, תסמונת נשימתית וחלילה אף מוות.

יש חולים שלא מפתחים תסמינים כלל, ולכן גם לא יכולים לדעת אם נדבקו במחלה ויכולים להעביר אותה הלאה.שמירה על הכללים של מרחק ועטית מסכה הם חובה בעת הזו.

סוגרים את השמיים!

התקבלה החלטה כי כל הישראלים שחזרו מחו"ל עד אתמול יחויבו בבידוד ביתי של שבועיים, זרים מכל מדינה שהיא לא יורשו להיכנס לארץ. ההחלטות הללו התקבלו בשל המוטציה שהתגלתה בנגיף בבריטניה.

משרד הבריאות הודיע על גילוי של ארבעה נדבקים במוטציית הקורונה, בהם שני אחים אשר ביקרו בבריטניה ונמצאים כעת בבידוד בביתם.  הבדיקות בוצעו במעבדה המרכזית לנגיפים.

שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר כי בימים האחרונים נעשה מאמץ גדול כדי לבדוק שהמוטציה לא הסתננה לישראל, אך כאמור יומיים אחרי שאמר זאת מסתבר שהיא כבר כאן.

פרופ' נחמן אש פרויקטור הקורונה אמר כי המוטציה עלולה לגרום לעלייה בתחלואה, וכי הוא מקווה שהחיסון יעבוד גם עליה. המוטציה התגלתה בשבוע שעבר בבריטניה וכל השבים מחו"ל כאמור מחויבים לשהות במלוניות בבידוד.

המוטציה החדשה לפי מדענים, מדבקת יותר בכ-70% מהווירוס המקורי. גם בריטניה אצלה התגלתה המוטציה עדיין לא יודעת אם החיסון יהיה יעיל נגדה.  מוטציה נוספת אגב- לא עלינו זוהתה בקרב נוסעים מדרום אפריקה ומשרד הבריאות שם מסר כי נמצא שינוי גנטי בוירוס.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום