5 מנות של חיסון נגד קורונה: הכצעקתה?

(23)
לדרג

איך זה קורה ומדוע: בררנו על חיסון הקורונה שהוזרק בטעות חמש פעמים. איש צוות רפואי שחוסן אתמול לקורונה באחד מבתי החולים במרכז הארץ, קיבל בטעות 5 מנות. אף שמדובר במקרה חריג ולא תקין, מומחית מרגיעה: "סביר להניח שלא נגרם נזק, אבל בהחלט יש מקום להפקת לקחים"

מאת: מערכת זאפ דוקטורס

מבצע חיסוני הקורונה יצא השבוע לדרך, במהלכו חוסנו כבר כ- 30,000 ישראלים. אחד מהמחוסנים שלא זכה לקבל מנת חיסון בהתאם לנהלים הוא רופא שעובד באחד מבתי החולים בארץ, שקיבל בטעות 5 מנות חיסון. הטעות ארעה ככל הנראה לאחר שמי שהיה אחראי על מתן החיסון לא דאג לדלל אותו בהתאם להוראות החברה. אף שמדובר במקרה חריג שלא היה אמור לקרות, ד"ר מרינה תמיר זיהומולוגית ופארמקולוגית מרגיעה:

"אני לא חושבת שצריך לדאוג מהשלכות חמורות במיוחד, ואני מניחה שב'פייזר' כבר הביאו בחשבון שיתכנו טעויות מהסוג הזה והם יודעים להנחות אנשי הצוות כיצד לפעול במקרים כאלה. ואכן, הרופא נמצא בהשגחה וכעת שוחרר לביתו. עם זאת, חשוב לזכור שלגוף לוקח כ 10 ימים לפתח נוגדנים למחלה, ובד"כ רוב התופעות – אם הן אכן מתרחשות, יקרו רק בשלב כזה ככל הנראה".

ד"ר תמיר מסבירה שלמרות הסברה שלא יגרם נזק לרופא, עדיין יש מקום להפיק לקחים: "חשוב להבין מה אנחנו לומדים מזה כדי שלא יקרו מקרים כאלה בעתיד. חברת פייזר הוציאה הנחיות מסודרות הן באמצעות סרטון והן באמצעות חוברת, וחשוב ביותר שאנשי צוות שאחראים על מתן החיסון ילמדו את הכללים על בוריים".

שאלה נוספת היא האם העובדה שהרופא קיבל מנה מרוכזת יותר מונעת את הצורך במנת חיסון שנייה?

ד"ר לאימונולוגיה(PhD)  נטע סופר צור, מעמותת "מדעת" מסבירה: "בחיסונים המינון לא בהכרח משפיע באופן ישיר על התגובה, אבל גם אם התגובה החיסונית תהיה חזקה יותר לאחר מינון גבוה, עדיין נדרשת חשיפה למנת חיסון נוספת במינון רגיל, כדי לחזק את תאי הזיכרון שנוצרו לאחר המנה הראשונה, וכך להגביר את ההגנה ולהאריך את משכה".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "מדובר במקרה אחד נקודתי. המקרה מתוחקר על ידי משרד הבריאות ובעקבותיו יצא מכתב נוסף של חידוד הנהלים לכל מערכת הבריאות. במשרד הבריאות מנהלים את מבצע החיסונים וככל שיש אירועים חריגים הם מתוחקרים ומתבצע תהליך הפקת לקחים במטרה לטייב את המבצע".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום