טיפולים להאטת קוצר הראייה בילדים

(0)
לדרג
תוכן מקודם

קוצר ראייה היא מחלה שפוגעת באחוז גבוה מאד באוכלוסייה ומומלץ לעצור את ההתקדמות שלה מגיל צעיר כדי למנוע סיבוכים עתידיים בראייה. כיצד מזהים ובעיקר כיצד ניתן לטפל בקוצר ראייה בילדים? כל הפרטים בכתבה

אופטומטריסט
053-6111570 (מספר מקשר)

מאת: ענבר וונטש, אופטומטריסטית מצוות ד"ר וונטש & וינטר

המונח קוצר ראייה מתאר מצב של טשטוש בראייה למרחק. תופעת קוצר הראייה נפוצה מאד ברחבי העולם, ושכיחותה הולכת ועולה בשנים האחרונות בקצב מדאיג בעקבות השימוש הנרחב בפלאפונים ומחשבים. לפי מחקרים עדכניים, כ-40% מאזרחי ישראל סובלים מקוצר ראייה. במדינות אסיה מימדי התופעה נסקו עד לכדי כ85% מכלל האוכלוסייה ובמחקר מעמיק ונושא הדגל שנעשה בתחום קוצר הראייה על ידי בריאן הולדן, מנכ"ל מרכז מחקר VISION CRC באוסטרליה,  נמצא כי עד שנת 2050 כמחצית מאוכלוסיית העולם תסבול מקוצר ראייה.

מלבד התלות במשקפיים, לסובלים מקוצר ראייה גבוה יש סיכון מוגבר לסיבוכים אחרים בעיניים:

  1. היפרדות וקרעים ברשתית- רשתית העין מהווה את החלק הפנימי בגלגל העין ומכילה קולטנים של אור.
  2. גלאוקומה- ניוון סיבי העצב של עצב הראייה.
  3. ניוון מקולרי- ניוון של מרכז הראייה ברשתית העין.
  4. קטקרט- עכירות העדשה התוך-עינית הגורמת לפיזור של האור, סינוורים ופגיעה בראייה.

ככל שקוצר הראייה גבוה יותר, כך הסיכון עולה והסיבוכים הללו עשויים לגרום לפגיעה קשה בראייה, לעתים באופן שלא ניתן לתקנו, או להזדקקות להתערבות כירורגית.

כיום, ידוע כי קוצר ראייה אצל ילדים הינו תוצאה של מספר גורמים:

  1. הגורם התורשתי- כאשר אחד מהוריו של ילד סובל מקוצר ראייה, הסיכוי שהילד יסבול מקוצר ראייה גדל פי 2.
  2. עבודה מאומצת מקרוב- גורם מאד משמעותי בזמננו. שימוש מוגבר בפלאפונים ניידים, מחשבים וטאבלטים הוא אחד הגורמים המשמעותיים בעלייה בקוצר הראייה.
  3. פעילות מעטה מדי מחוץ לבית באור יום-  נמצא במחקרים כי אור היום מאט את התקדמות קוצר הראייה ולכן ככל שילדים ישהו יותר מחוץ לבית כך הסיכון לקוצר ראייה יורד. ההסבר לכך שאור היום מאט את התקדמות קוצר הראיה אינו חד משמעי, אך ייתכן שהשפעתו המיטיבה כאשר נחשפים אליו בצורה מבוקרת קשורה בכך שבשמש קוטר האישון קטן יותר, ויש פחות מאמץ לראייה מקרוב. כמו כן, ידוע כי לויטמין D שנספג בגוף מאור השמש יש השפעות מיטיבות על תפקודים שונים בגוף, בין היתר על הראייה.
  4. רמות תאורה נמוכות בזמן עבודה מקרוב.

כיצד נזהה שהילד/ה סובל/ת מקוצר ראייה?

ישנן מספר אינדיקציות לכך שהילד סובר מקוצר ראייה:

  1. תלונות על טשטוש בראייה לרחוק.
  2. כיווץ מפתח העפעפיים/צמצום עיניים במטרה לראות לרחוק.
  3. ילד/ה שמתקרב/ת לטלוויזיה על מנת לצפות בה.
  4. כאשר צריך להתקרב לילד/ה עד לקבלת תגובה לחיוך או עד שמזהה פרצוף.
  5. קושי בכיתה כאשר יושבים מאחורה.
  6. קושי במשחקי כדור (כאשר קוצר הראייה לא נמוך ומקשה על זיהוי הכדור עד שמתקרב).

זיהוי מוקדם של קוצר ראייה הינו חשוב מאד בטיפול לעצירת התקדמות קוצר הראייה. בנוסף, זיהוי מוקדם יכול לעזור בהקניית ביטחון במרחב על ידי שיפור הראייה וההתמצאות בסביבה, למידה אפקטיבית בכיתה על ידי ראיית הלוח בצורה ברורה וחדה וזיהוי פרצופים בעזרת קריאת תווי פנים בצורה מדוייקת.

זיהוי מוקדם של קוצר ראייה בילדים. (צילום: שאטרסטוק)

הדרכים להאטת התקדמות קוצר הראייה:

נעשים היום מאמצים כבירים למציאת אמצעים להאטת התקדמות קוצר הראייה בקרב ילדים בשל ההשלכות של מצב זה על בריאות העין. נמצא כי האטת התקדמות קוצר הראייה אפילו ב1.00D (מספר אחד) יכול להפחית את הסיכון לניוון מיופי- ניוון קרקעית העין בעקבות קוצר ראייה, אשר יכול לגרום ללקות ראייה של כ- 40%.

השיטות שהוכחו מחקרית כמאטות עד כ-50% את התקדמות קוצר הראייה:

  1. שימוש בעדשות מגע בעיצוב אופטי רב מוקדי- עדשות אלו גורמות לטשטוש היקף הראייה ובכך מאטות את התקדמות קוצר הראיה.
  2. עדשות אורתוקרטולוגיה- עדשות קשות המורכבות בלילה במהלך השינה ומוסרות בבוקר עם הקימה. מלבד אפקט האטת התקדמות קוצר הראייה, הילד נהנה במשך היום מראייה ללא משקפיים שכן עדשות אלו מבצעות שינוי של קימורי הקרנית (המשטח הקדמי בעין) ובכך מתקנות את המספר.
  3. שימוש בטיפות אטרופין- טיפות אשר בשימוש בקרב רופאי עיניים ואחראיות להרחבת אישונים. במינון 0.01% הוכח כי טיפות אלו מאטות את התקדמות קוצר הראייה.
  4. בקרוב בארץ- משקפיים מולטיפוקליות במבנה מיוחד המאט את התקדמות קוצר הראייה.

לסיכום, קוצר ראייה היא מחלה נפוצה ביותר בקרב ילדים ובכלל, שקצב ההתפשטות שלה הולך וגדל. על אף שהיא נפוצה ולכאורה קלה לטיפול, קוצר ראייה שאינו מטופל עלול לגרום ללקויות ראייה ולסיבוכים. ישנן מספר דרכים פשוטות לזהות קוצר ראייה אצל ילדים, כגון קירוב מסכים לעינים, חוסר תגובה לפנייה מרחוק, ועוד. זיהוי מוקדם של קוצר ראייה יסייע לקבלת הטיפול הנכון בזמן הנכון, באופן שיסייע לעצור את ההתקדמות של המחלה.

לייעוץ, התאמה ובדיקה מקיפה ניתן לפנות אלינו באופטומטריה וונטש&וינטר

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום