שאלת השאלות: איך תבדילו בין שפעת לקורונה?

(51)
לדרג

כמעט שנה שהקורונה פה, עומדת איתנה ויציבה לצידה של הגברת הראשונה - השפעת. שתי המחלות נגרמות מווירוסים, שתיהן עלולות להתבטא בתסמינים דומים ושתיהן מידבקות. איך יודעים להבחין בין שפעת לבין קורונה ומה צריך לעשות כשמרגישים לא טוב?

מאת: מיכל הלפרין - מערכת זאפ דוקטורס

הקורונה המטרידה מלווה אותנו כבר כשנה, ולמרות ההתקדמות בתחום החיסונים, נראה שהיא עומדת להמשיך ללוות אותנו לפחות במהלך החורף הנוכחי. גם השפעת שמוכרת לנו היטב ומופיעה בכל שנה, לא מתכננת לעשות לאף אחד הנחות לרגל המצב. אז איך מבדילים בין השתיים ומה עושים כשמרגישים לא טוב? פנינו לד"ר חן זינגר, מומחית ברפואה פנימית ורופאת משפחה בשירותי בריאות ״כללית״ ששמחה לעשות סדר בנושא.

שפעת – קורונה: מצאו את ההבדלים

ד"ר זינגר מציינת שווירוס השפעת לרוב מראה את אותותיו כבר בסוף אוקטובר. לדבריה, לרוב מדובר במחלת חום גבוה שמלווה בכאבי שרירים ובחולשה. "לעיתים עלולה השפעת להוביל לסיבוכים משמעותיים יותר כמו סינוסיטיס, פגיעות נוירולוגיות, דלקת בקרום הלב, דלקת בשריר הלב, דלקת ריאות ואפילו מוות", היא מזהירה. "אנשים שמועדים יותר לפתח סיבוכים הם בעיקר חולים במחלות רקע, נשים בהריון וקשישים, אולם בכל שנה סיבוכים מופיעים גם בקרב אנשים צעירים ללא גורמי סיכון".

החדשות הטובות לדברי ד"ר זינגר, הן שכיום ניתן להקטין באופן משמעותי את הסיכוי לחלות (ובעיקר את הסיכוי למחלה קשה) באמצעות חיסון נגד שפעת. "השפעת היא מחלה שמופיעה בכל חורף, כבר שנים רבות. היתרון בכך הוא שעולם הרפואה כבר למד להכיר אותה ואת הדרכים להתמודד עימה. בכל שנה זני השפעת עוברים מוטציות שיכולות לגרום למחלה קלה יחסית או לחלופין – לסוערת וקשה יותר. החיסונים מיוצרים בהתאם לתחזיות שלפיהן ניתן להעריך מה יהיו הזנים בכל שנה, בהתאם למחלת השפעת שפוקדת את חצי הכדור המערבי. מעבר לכך, כיום קיים טיפול לשפעת – "תמי פלו", המסייע לקצר את משך המחלה ואולי אף למנוע  התדרדרות במקרים מסוימים. הטיפול ניתן במקרי הצורך, לעיתים גם במסגרת טיפול בקהילה". אמנם, ד"ר זינגר מסבירה שברוב המקרים השפעת לא תגרום לסיבוכים, אך חשוב לזכור שגם את הסבל הכרוך במחלה וההפסד של ימי עבודה או לימודים, אפשר למנוע או לפחות לצמצם את הסיכוי בעזרת חיסון יעיל.

הקורונה, לעומת זאת, היא "שחקנית חדשה" בעולם הרפואה. לפי ההערכות מדובר בזן חדש של וירוס הסארס. "בניגוד לשפעת שלרוב פורצת בבת אחת, הקורונה תוקפת באופן הדרגתי. לעיתים רבות היא מתחילה כצינון קל, כאב קל בשרירים, מעט שיעול או כאבי בטן ושלשול שיופיעו לרוב בהתחלה", אומרת ד"ר זינגר. " לאט לאט הקורונה עלולה להתפתח לכדי מחלה קשה יותר המלווה גם בחולשה כללית, בשיעול חמור יותר, בפגיעה ריאתית וכך גם בקשיי נשימה, ואף  לגרום לסיבוכים אחרים: לבביים, נוריולוגים, וכו".  ד"ר זינגר מבהירה כי לא תמיד קל לצפות את אופי מחלת הקורונה: "יש כאלה שיחוו מחלה כקלה שמלווה בתסמינים קלים, ומאידך יש כאלה שיחוו מחלה קשה וסוערת שדורשת אשפוז; וכמובן שיש גם חולים שכלל לא ידעו שהם חולים, כיוון שהם 'א-סימפטומטיים'. למעשה, התסמין היחיד שמאפיין בד"כ חולי קורונה הוא אובדן טעם וריח. לכן, כשמופיע תסמין כזה יש לחשוד כי מדובר בקורונה. עם זאת, חשוב לדעת כי גם שפעת או מחלות ויראליות אחרות עלולות לגרום לגודש באף וכתוצאה מכך גם לפגיעה בחוש הריח והטעם, אם כי זה פחות סביר”.

מעבר לכך, ד"ר זינגר מציינת שבניגוד לשפעת שלרוב חולפת לחלוטין (בהנחה שהחולה לא סבל מסיבוכים), הקורונה לעיתים קרובות מלווה בתלונות שנמשכות זמן רב, לעיתים גם לאחר שהחולה החלים מהמחלה.בפועל, אנשים רבים שחלו מדווחים על סימפטומים כמו: ירידה בריכוז, תשישות רבה, נשירת שיער וקושי בעת ביצוע מאמץ גופני.

הבדל נוסף בין שפעת לקורונה נובע מאופי ההדבקה: "בעוד שחולי שפעת לרוב ניתן לזהות לפי התסמינים, חולי קורונה יכולים להיות כאמור אסימפטומטיים, וכידוע ניתן להידבק בקלות גם מחולים כאלה. כמו כן, כאמור, אחד הסיבוכים שיכולים להיגרם משפעת הוא דלקת ראות הנגרמת מסיבוך של חיידק הפנוימוקוק. לעומת זאת, מי שחולה בקורונה עלול לחלות בדלקת ריאות דלקתית".

האם אפשר לחלות גם בשפעת וגם בקורונה במקביל?

"בהחלט כן. לצערי אין שום 'פטור' למי שחולה באחת המחלות ולמעשה אפשר לחלות בשתיהן ואפילו במקביל. זו אחת הסיבות לכך שחשוב ביותר להתחסן מפני שפעת".

מה צריך לעשות אם מרגישים טוב?

במקרה של מחלת חום/שיעול/אובדן חוש ריח או טעם/תחושה כללית לא טובה או בכל מקרה שיש ספק, ד"ר זינגר מציעה לבקש מרופא המשפחה הפנייה לבדיקת קורונה. כאמור, התסמינים עשויים להטעות ולעיתים מחלה שנראית כמו שפעת עשויה להתברר כקורונה – ולהפך.

סיכום ההבדלים – שפעת מול קורונה

 

שפעת

קורונה

מחולל המחלה

מספר זנים שעוברים מוטציות

וירוס הסארס שעבר מוטציות שונות.

תסמינים

כאב ראש, צמרמורת, חום, כאבי שרירים, חולשה

מנעד התסמינים משתנה בין חולה לחולה, והוא עשוי לכלול: שיעול, כאבי ראש, עייפות, חום, קשיי נשימה, אובדן טעם וריח, כאבי בטן, בחילות, שלשולים.

אופי המחלה

לרוב התסמינים מופיעים בבת אחת בעוצמה חזקה

לעיתים קרובות המחלה תופיע באופן הדרגתי, והתסמינים יחמירו מיום ליום

סיבוכים אפשריים

דלקת ראות, פגיעה נוירולוגית, דלקת של שריר  הלבובמקרים נדירים גם מוות

פגיעה חמורה בריאות, אי ספיקה נשימתית עד מוות, אירועים  הנובעים  מקרישיות יתר ( אירוע מוחי, אירועים לבביים), פגיעה  בשריר  הלב, הפרעות קצב.

משך המחלה והתאוששות צפויה

בהנחה שהשפעת אינה כרוכה בסיבוכים - כשבוע

שבועות עד חודשים. למעשה, גם לאחר ההחלמה צפויים תסמינים כמו קשיי נשימה, עייפות או קשי במהלך ביצוע פעילות גופנית

חיסון

כיום יש חיסון מוכר ויעיל יחסית שלרוב מונע את הסיכוי להידבק או לפחות לחלות במחלה קשה. החיסון מתאים לכלל האוכלוסייה לרבות נשים בהריון וילדים, ולמעט מקרים נדירים של אנשים שחוו תגובה אלרגית חריפה בעבר

החיסון ממש בחיתוליו. מחקרים שנעשו לאחרונה, הוכיחו יעילות רבה. למרות זאת, מוקדם לדעת מה תהיה היעילות לאורך זמן וכן האם יהיה שינוי משמעותי בזני הקורונה בעתיד שיצריך ייצור חדש של חיסונים. כמו כן, יעילות החיסון טרם נבדקה לגבי נשים בהיריון או ילדים

לסיכום: אל מחלת השפעת שפוקדת אותנו בכל חורף מחדש, הצטרפה השנה הקורונה. שתי המחלות יכולות להיות דומות מאוד והתסמינים עלולים להטעות. עם זאת, ישנם הבדלים מסוימים שיכולים לסייע באבחון. בין היתר, אובדן חוש ריח וטעם הוא תסמין שמאפיין בעיקר חולי קורונה. כמו כן, מחלת השפעת לרוב מופיעה בשיא עוצמתה ודועכת כעבור שבוע, ומחלת הקורונה פחות צפויה, ועשויה להתרחש ללא כל תסמין  או להיות כרוכה בתסמינים קשים מאוד שנמשכים זמן רב ואף מובילים לתמותה. אמנם, גם שפעת עלולה לגרום לתמותה אולם מצב זה נדיר יחסית. הסיכון לסיבוכים ולמוות בעקבות השפעת עולה כשמדובר באוכלוסיות רגישות כמו מדוכאי חיסון וקשישים. חשוב לזכור כי החיסון נגד שפעת יעיל יחסית והוא מצמצם את הסיכוי להידבק. בתקווה, ולפחות על פי התוצאות בנחקרים עד כה, כך גם החיסון לקורונה. בינתיים עד  שנדע לבטח, יש מקום לנקיטת אמצעי הזהירות הנדרשים - מסיכות, ריחוק  חברתי ושמירה על היגיינה.  בכל מקרה שלא מרגישים טוב מומלץ להתייעץ טלפונית עם רופא המשפחה שלרוב יפנה לבדיקת קורונה.

שיהיה חורף בריא!

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום