אל תתעסקו עם הסינוסים

(18)
לדרג
תוכן מקודם

מתי כאבי הראש עשויים להעיד על בעיה בסינוסים? סינוסים (מערות האף) הם חללי אוויר מצופים רירית, ולהם מספר תפקידים חשובים: הם מגנים מפני מזהמים ומיקרואורגניזמים, מלחלחים ומחממים את האוויר שאנו נושמים, מפחיתים את משקל הגולגולת ותורמים לתהודה (רזוננס) של הקול שלנו. מתי כאבי הראש עשויים להעיד על דלקת בסינוסים? ד"ר באסל גבארין , מנתח אף וסינוסים ומומחה למחלות אף אוזן גרון וכירורגית ראש וצוואר עוזר לנו לעשות סדר בנושא

רופא אף אוזן גרון ,מומחה למחלות אף אוזן וגרון
053-9378251 (מספר מקשר)

דלקת בסינוסים(סינוסיטיס) מחולקת לשני סוגים:

  • דלקת אקוטית- הנמשכת עד 4 שבועות, ונובעת מזיהום חיידקי או זיהום ויראלי
  • דלקת כרונית- הנמשכת מעל 3 חודשים, מחולקת לדלקת עם פוליפים ולדלקת ללא פוליפים.

כיצד ניתן לזהות כאב ראש הנובע מדלקת בסינוסים?

כאב הראש ממקור סינוסים מורגש כ"לחץ" עמוק, ממושך, לא פועם באזור הפנים ולרב הוא מלווה בתסמינים אפיים הכוללים: נזלת והפרשה אפית היכולה להיות מוגלתית, חסימה וגודש אפי וירידה בחוש הריח. הלחץ נובע כתוצאה מהעדר אוורור הסינוסים, חסימה בפתחי הסינוסים, דלקת, בצקת ונפיחות של רירית הסינוסים והאף. בדלקת סינוסים אקוטית, הופעת התסמינים מהירה יותר והכאב מורגש בעוצמה גבוהה ולפעמים מלווה בחום, לעומתו בסינוסיטיס כרונית הכאב הוא כרוני מורגש בעמימות, לסירוגין יש החמרה אקוטיות, אך לרב "סובלים אתו בשקט" והוא פוגע משמעותית באיכות החיים.

מהו ההבדל בין כאב ראש הנובע מסינוסים לבין כאב ראש הנובע ממיגרנה?

כאב המיגרנה מאופיין בתסמינים הבאים:

  • כאב חד, לפעמים פועם, הממוקד בד״כ בצד אחד של הראש
  • מוחמר עם החשיפה לאור ולרעש חזק
  • מוחמר גם בעת ביצוע פעילות אקטיבית
  • מלווה באאורה (הבזקים)
  • עשוי להופיע גם באזור האוזן, הרקה, החלק העליון של הקרקפת והעורף

כאב הסינוסים לעומתו מתמקד באזור העיניים והמצח ולרב אינו מוחמר כתוצאה מהמפגש עם אור ורעש. בדרך כלל, קיימת תחושה של גודש וחסימה אפית ולחץ מסביב לאזור האף.

מהו הטיפול הניתן לדלקת אקוטית בסינוסים?

הטיפול בדלקת האקוטית בסינוס משתנה בהתאם למזהם. אם הדלקת נגרמת מווירוסים, הטיפול יכלול שטיפות אף בתוספת סטרואידים אפיים הניתנים בתרסיס או בתוך השטיפות. כאשר עולה החשש לזיהום חיידקי הדלקת מטופלת באמצעות אנטיביוטיקה. חשוב לציין שדלקת אקוטית הופכת לכרונית אם היא נמשכת מעל לשלושה חודשים.

מהם הגורמים לכאב סינוס כרוני?

כאב סינוס כרוני נובע בדרך כלל מסינוסיטיס כרונית ודלקת כרונית של רירית האף והסינוסים, שנגרמת, מושרה, ומוחמרת על ידי אלרגיות ואסתמה, חשיפה למזהמים ואלרגנים, מיקרואורגניזמים ובשל נטייה גנטית. דלקת ברירית, גורמת הפרשה של ריר בדרגת סמיכות גבוהה, המפריעה לניקוז שלו. קיימות תיאוריות רבות העוסקות במקור הכאב, אך התיאוריה הרווחת ביותר היא שהגורמים לכאב כרוני בסינוסים הם דלקת וגודש החוסמים את פתחי ניקוז הסינוסים, וגורמים להסמכת ההפרשות שמגבירים את עוצמת הכאב.

האם יש טיפול לכאב הסינוס הכרוני?

בשונה מהטיפול הניתן לסינוסיטיס אקוטית, בדלקת כרונית נוטים פחות להשתמש באנטיביוטיקה, ומתמקדים בהפחתת העומס הדלקתי, בדרך כלל באמצעות שטיפות אף בנפח גבוה (שטיפות של 200-240 CC), טיפול בסטרואידים בעדיפות באופן מקומי ע״י הוספתם לשטיפות או בעזרת תרסיס (ספריי) או כשיש דלקת חמורה ניתן סטרואידים סיסטמיים בכדורים או זריקה. חשוב גם לטפל באלרגיה במטרה להפחית את התגובתיות של הרירית ולהביא להטבה בדלקת.

כיצד ניתן לצמצם את התופעה?

מהמחקרים הרבים שנעשו בתחום אנו למדים, ששינוי באורח החיים מסייע בצמצום התופעה, הנה כמה דגשים, שניתן לאמץ:

  • הימנעות מאלרגנים, וטיפול באלרגיה
  • הפסקת עישון
  • הפחתת שתיית משקאות אלכוהוליים כמו בירה ויין אדום
  • צמצום צריכת מוצרי חלב

כמו כן, חלק מהמחקרים הראו שמומלץ להפחית בצריכה של מוצרים המכילים אומגה 6 ולהעלות את רמת האומגה 3 באמצעות תוסף או מוצר מזון, בנוסף בחלק מדלקות הסינוסים הכרוניים מחקרים הראו שהפחתה במאכלים שמכילים סליצילט(תות עץ, אבוקדו) מטיב עם הסימפטומים.

כיצד ניתן לאבחן דלקת בסינוסים? באמצעות בדיקת סיב אופטי.

הסיב האופטי מאפשר לאבחן במהירות ויעילות. הבדיקה כוללת החדרה של סיב קטן בעובי של שלושה מ"מ לחלל האף, המדגים את מבני האף ופתחי הסינוסים משני הצדדים. יתרונות הבדיקה מובהקים:

  • ללא כאב, ללא הרדמה, בדיקה נסבלת גם ללא הרדמה מקומית.
  • אבחון מהיר ותשובות מיידיות.
  • אינפורמטיבית, באמצעותה ניתן לשלול מקרים של סינוסיטיס אקוטי חיידקית, ולראות האם מדובר במחלה כרונית ולהבדיל בין מחלה עם פוליפים או ללא פוליפים והאם מחלת הסינוסים נובעת מזיהום פטרייתי.
  • כמו כן באמצעות הבדיקה ניתן לאבחן ולצפות במאפייניו האנטומיים של האף כמו סטיית מחיצה או קונכיות מוגדלות, אשר עלולות להביא לקשיי נשימה אפית. חשוב לציין שהבדיקה חייבת להתבצע על ידי רופא מנוסה.

אילו טיפולים מתקדמים קיימים בתחום?

במקרים בהם נכשל הטיפול השמרני התרופתי, נטפל במחלת הסינוסים באמצעות התערבות ניתוחית שמטרתה להרחיב את פתחי הסינוסים, לסלק את גורמי הדלקת ולכרות את הפוליפים תוך שימור פיזיולוגיה ותפקוד תקין של האף והסינוסים. כמו כן, ניתן לבחון טיפול ביולוגי, שמטרתו להפחית את רמת דלקתיות הגוף- טיפול זה מוצע כשיש כישלון ניתוחי.

לסיכומו של עניין, כאשר מתעוררת בעיה הקשורה לסינוסים מומלץ לגשת לרופא אף אוזן גרון עם תת התמחות ייעודית באף וסינוסים שיוכל לפענח את הבעיה במהירות ובבטיחות באמצעות בדיקת סיב אופטי. חשוב לציין שביקור אצל רופא עם תת התמחות באף וסינוס מאפשר את הגישה המהירה והיעילה לכל הניתוחים והטיפולים הקיימים היום בארסנל הרפואי.

ד"ר באסל ג'בארין בוגר האוניברסיטה העברית-הדסה ירושלים, מומחה במחלות אף אוזן גרון וכירורגיית ראש וצוואר עם תת התמחות בניתוחי אף וסינוסים וניתוחים אנדוסקופיים של בסיס הגולגולת מאוניברסיטת בריטיש קולומביה, קנדה. מנתח בכיר בבית החולים שמיר-אסף הרופא ומנתח בבית החולים אסותא רמת החייל. מקבל מטופלים בקליניקה הפרטית בהרצליה פיתוח.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום