סירוס ועיקור של בעלי חיים - למה זה צריך להיות חשוב לכם?

(0)
לדרג
תוכן מקודם

מתלבטים אם לסרס את הכלב או לעקר את החתולה? חוששים מהשלכות הניתוח? חשוב שתדעו כי ישנן סיבות רבות וחשובות לבצע את הניתוח, וכי לאחריו צפוי שיפור באיכות החיים שלכם ושל חיית המחמד שלכם

וטרינר
053-9419336 (מספר מקשר)

פעמים רבות מתלבטים בעליהם של כלבים וחתולים בנוגע לשאלת העיקור והסירוס. חלקם נרתעים מניתוח פולשני ומכאיב, אחרים מתחבטים בשאלות של מוסר, מפחדים למנוע מחיית המחמד האהובה שלהם את חוויית ההורות וחוששים כי לעולם לא תסלח להם לאחר מכן. מחשבות אלו אמנם מובנות, אך הן מאוד אנושיות. חיות המחמד אינן שותפות לצורת חשיבה זו ולכן אין צורך לייחס להן אותה. יחסן של חיות המחמד לבעליהן לא ישתנה לאחר הניתוח וחוויית ההורות לא תחסר להם, אך בריאותן ואיכות החיים שלהן ושל בעליהן תשתפר באופן משמעותי.

מדוע מומלץ לעקר ולסרס את חיות המחמד?

ישנן מספר סיבות לעיקור/ סירוס של חיית המחמד הביתית:

  1. קושי במציאת בית לגורים – הריון של כלבה או חתולה מסתיים בדרך כלל בהמלטה של מספר גורים. עבור רוב האנשים, גידול הגורים אינו אפשרי והם נאלצים לחפש להם בית, אך פרט למקרים של חיות גזעיות לחלוטין, מציאת בית עשויה להתברר כמשימה לא קלה. חלק מהגורים, למרבה הצער, מוצאים עצמם פעמים רבות חיים בתנאים לא הולמים או מגיעים לרחוב. כיוון שחתולות וכלבות מיועדות, מבחינה ביולוגית, להיכנס להריון בכל ייחום, מדובר בפוטנציאל לעשרות גורים ללא בית ראוי.
  2. מניעת תופעות הייחום – תקופת הייחום של הכלבה או החתולה עשויה להיות מטרידה ומבהילה ולהפוך את חייהם של הבעלים לסיוט. בעלים של כלבה ייאלצו להתמודד עם דימום בתקופת הייחום ועם כלבים זכרים שיימשכו אל הבית ויעשו את צרכיהם על הדלת; בעליה של החתולה יתמודדו עם התנהגות חסרת מנוחה ועם יללות ייחום בלתי פוסקות. בנוסף, במהלך תקופת הייחום, גם הכלבה וגם החתולה ינסו לברוח בכל הזדמנות שתיקרה בדרכן.
  3. יתרונות בריאותיים משמעותיים – הסיבה המשמעותית ביותר לבצע עיקור/ סירוס של חיית המחמד היא היתרונות הבריאותיים של ביצוע הניתוח. כמות ההורמונים הגדולה שמשתחררת בגופן של הכלבות והחתולות בכל ייחום גורמת לכ-90 אחוזים מהכלבות והחתולות לפתח בשלב מסוים של חייהן סרטן רחם או שחלות. ברוב המקרים לא ניתן יהיה להבחין בקיומה של המחלה עד להתפתחות גרורות בבלוטות החלב או בעטינים, שלב בו בדרך כלל המחלה כבר מאוד אגרסיבית. עיקור של הכלבה או החתולה ימנע את שחרור ההורמונים ויפחית משמעותית את הסיכויים ללקות בסרטן. אצל הזכרים אמנם לא ניתן להצביע על מניעת מחלות בצורה מובהקת כמו אצל הנקבות, אך מחקרים מראים כי כלבים וחתולים מסורסים נהנים מתוחלת חיים ארוכה יותר.
  4. שיפור בהתנהגות הזכרים – סירוס הזכרים ימנע ניסיונות בריחה בכל פעם שהם נתקלים בריח של נקבה מיוחמת ויפחית בצורה משמעותית התנהגות תוקפנית כלפי זכרים אחרים.
  5. מניעת פציעות – במקרים רבים עשויים הזכרים שאינם מסורסים להילחם על הנקבה המיוחמת ולפצוע אחד את השני.

מתי מומלץ לעבור את הניתוח?

מבחינה בריאותית, הגיל המומלץ לביצוע עיקור/ סירוס הוא לפני ההגעה לבשלות מינית, בגיל 4-5 חודשים.

כיצד מתבצע הניתוח?

לקראת הניתוח, על החיה להיות בצום של מספר שעות. ההליך יתבצע תחת הרדמה מלאה ובמהלכו יוסרו איברי הרבייה של החיה. ברוב המקרים מדובר בהליך קצר יחסית, העובר בדרך כלל בהצלחה וללא כל סיבוכים. עם זאת, מומלץ תמיד לוודא כי המנתח הוא וטרינר מנוסה שצבר מיומנות רבה בניתוחי עיקור וסירוס.

מה צפוי לאחר ההתאוששות מן הניתוח?

בשעות הראשונות לאחר הניתוח, חיית המחמד תהיה מעורפלת בשל חומרי ההרדמה. אין סיבה להיבהל, השפעתם תתפוגג במשך היום. רוב חיות המחמד יתאוששו כמעט לחלוטין כבר ביום שאחרי הניתוח וירגישו טוב. עם זאת, יש לעקוב אחר התנהגותן ולדווח לווטרינר על כל התנהגות שאינה בגדר הרגיל.

לאחר הניתוח יקבלו כלבים, כלבות וחתולות צווארון הגנה מיוחד למניעת גישה אל תפרי הניתוח. יש להקפיד על חבישת הצווארון למשך כחמישה ימים ולא להסיר אותו גם אם נראה שהוא גורם לאי נוחות, כיוון שבלעדיו החיה עלולה ללקק ולשרוט את התפרים ולגרום לזיהום ואפילו למוות. חתולים זכרים לא זקוקים לצווארון.

האם הניתוח גורם להשמנה?

במקרים מסוימים עשוי הניתוח לגרום לשינוי בחילוף החומרים, אך ברוב המקרים ההשמנה נגרמת בגלל תזונה לא מתאימה או לא איכותית מספיק. מומלץ להתייעץ עם הווטרינר בנוגע לסוג המזון ולהרגלי האכילה ולשמור על מעקב.

לסיכום: ניתוחי עיקור וסירוס הם ניתוחים הכרחיים לבריאותן של חיות המחמד הגורמים לשיפור משמעותי באיכות החיים שלהן ושל בעליהן. הניתוחים מביאים עמם יתרונות רבים, בהם מניעת מחלות בקרב הנקבות והארכת תוחלת החיים של הזכרים.

ד"ר אלכסנדר אפשטיין הוא וטרינר בעל ניסיון של כ-40 שנים, בהן עבד גם כווטרינר בקרקס וטיפל במגוון בעלי חיים. כיום בעל מרפאה וטרינרית בכרמיאל.

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום