עושים סדר במגפה: כל מה שרציתם לדעת על בדיקות קורונה

(0)
לדרג

רגע לפני הסגר, בואו נעשה סדר: נחשפתם לחולה מאומת? סובלים מחום או משיעול? – כדאי שתיצרו בהקדם קשר עם רופא המשפחה ותבקשו הפנייה לבדיקת קורונה. איפה מבצעים? עד כמה הבדיקה אמינה ומה צריך לעשות אחרי שנבדקים? פנינו לרופא משפחה שיענה לנו על כל השאלות

מאת: מערכת זאפ דוקטורס

כמות הבדיקות לאיתור חולי קורונה עולה מידי יום, וכך מאותרים יותר ויותר חולים – עם או ללא תסמינים, נתון אשר מוביל אותנו היישר אל הסגר הגדול שעוד רגע עתיד לפרוץ שוב לחיינו, להשבית ולקרקע איש איש לביתו. משרד הבריאות עדכן כי אחד מכל שמונה נבדקים יקבל תשובה חיובית. נכון להיום 24 בספטמבר, 2020, נמצא כי 667 חולים במצב קשה, מתוכם 164 מונשמים. סה"כ 1,335 בני אדם מתו מפרוץ המגפה.

בדיקות הקורונה חיוניות ביותר לשם קטיעת שרשרת ההדבקה ולהפחתת החשיפה של אנשים בריאים לאנשים החולים בנגיף, מאחר שהן מאפשרות לאתר חולים בסבירות טובה, מה שמאפשר לבודד אותם ולמנוע מהם להדביק אחרים. בנוסף, בדיקות אלה מאפשרות לאתר מוקדי התפרצות במיקומים גיאוגרפיים שונים, ולפעול בהתאם כאשר קיים צורך בכך.  למי תפנו כדי להיבדק? תוך כמה זמן תקבלו תוצאות ומה בדיוק כולל התהליך? ד"ר ג'ון בורובסקי, רופא משפחה ב"מכבי שרותי בריאות", מחוז ירושלים והשפלה, עונה על כל השאלות הבוערות בנושא. 

מהו הצעד הראשון שעליי לעשות כדי לבצע בדיקת קורונה?

באופן כללי, כל אחד שמעוניין לבצע בדיקת קורונה יכול לעשות זאת על ידי אחת מהדרכים הבאות: לגשת לאחת מתחנות הדיגום של מד"א המפוזרות ברחבי הארץ או לקבל הפנייה מרופא המשפחה ולגשת להיבדק באחד ממרכזי הבדיקות של קופות החולים. אם יש אפשרות לבחור, האופציה השנייה מומלצת יותר, כיוון שרופא המשפחה יוכל לסייע לקבל את ההחלטה הנכונה, לאחר שישוחח עם המטופל וישמע ממנו אודות התסמינים מהם הוא סובל.

מי רשאי לבצע את הבדיקה?

באופן כללי, כל אדם שסובל מתסמינים כמו חום או שיעול יכול לגשת להיבדק. בנוסף לכך, רשאים לבצע את הבדיקה גם: בני בית של חולה מאומת/העומדים לפני ביצוע פרוצדורות רפואיות שונות (כגון טיפולים כימותרפיים או הפריה חוץ גופית)/קשישים שעוברים לדיור מוגן. כל אלה יכולים לבצע את הבדיקה גם אם אינם סובלים מתסמינים.

מהי מטרת הבדיקה ומה כולל התהליך?

הבדיקה למעשה מיועדת לאתר נוכחות של נגיף הקורונה. במהלכה, תילקח דגימה באמצעות מטוש מחלל הפה ומהנחיריים. לאחר מכן המטוש יילקח למעבדה שבה יוכלו לזהות האם אכן קיימת נוכחות של נגיף בגופו של הנבדק. אגב, בדיקה זו אינה מאפשר לדעת האם הנבדק חלה בעבר בקורונה והחלים.

מה קורה מהרגע שקיבלתי הפנייה לביצוע בדיקה?

מאותו הרגע, מותר לצאת מהבית לצורך ביצוע הדגימה בלבד, ולאחר מכן יש לשהות בבידוד עד לקבלת תשובה.

ומה אם מדובר במישהו שמחויב בבידוד ואין לו אפשרות לגשת פיזית לבדיקה?

במקרה כזה, מותר לצאת, אף בתחבורה ציבורית, לצורך ביצוע הבדיקה. בדיקות הבית נעשות רק עבור מרותקי הבית (מסיבות רפואיות או סיעודיות) ולחלוים מאומתים. במקרה כזה ייתכן שישלח לביתו של הנבדק צוות ממוגן שיבצע את הבדיקה מבלי לגרום לו לצאת מהבית בעצמו.

כמה זמן אורכת הבדיקה?

כשתי דקות.

תוך כמה זמן אמורים לקבל תוצאות?

תוך 24-36 שעות. לרוב התשובה מתקבלת כבר תוך 24 שעות.

היכן מבצעים בדיקות המיועדות לטיסה בתרגום לאנגלית?

בדיקה מסוג זה לרוב מתאפשרת רק במסגרת המעבדות הפרטיות הממוקמות בבתי החולים הראשיים. יש לתאם תור בבית החולים הרלוונטי לפני מועד הטיסה הרצוי או לברר בקופת החולים הרלוונטית האם קיימת אפשרות כזאת.

מהי עלות הבדיקה?

בדיקה ציבורית אינה כרוכה בתשלום ומחיר בדיקה פרטית לא יעלה על 300 ₪ (בהתאם לתעריף שנקבע ע"י משרד הבריאות).

האם ניתן לזרז את קבלת תוצאות הבדיקה?

אמנם כיום עובדים על פיתוחים שונים שאולי בעתיד יאפשרו לקבל תוצאות תוך דקות, אך כרגע בדיקות מסוג זה אינן מאושרות, ולכן גם רמת הדיוק שלהן מוטלת בספק.

מהי אמינות הבדיקות?

במקרה שהתוצאה שלילית, אמינות הבדיקות הסטנדרטיות היא בין 70-80 אחוז, ובמקרה שהיא חיובית – מעל 99 אחוז. אגב, מידת האמינות מושפעת מאופן ביצוע הבדיקה, ובמקרים רבים תוצאה כוזבת נובעת מתהליך דיגום לקוי. לכן, סביר להניח שככל שצוות הדוגמים יהיה מיומן יותר וככל שהנדגמים ישתפו יותר פעולה - כך אחוז הדיוק יהיה גבוה יותר בהתאם.

האם כנבדק/ת יש לי אפשרות להשפיע על אחוז הדיוק של הבדיקה?

בהחלט כן. חשוב לשתף פעולה עם הבודק ולהבין שאף שלא מדובר בבדיקה נעימה, חשוב להימנע מתזוזות מיותרות ולאפשר לדוגם לבצע את תפקידו על הצד הטוב ביותר. תוכלו להתנחם בעובדה שמדובר בבדיקה מהירה מאוד.

כיצד עליי לפעול לאחר ביצוע הבדיקה?

אם התוצאה שלילית והנבדק חש בטוב הוא אינו מחויב בבידוד, אם הוא היא שלילית והוא אינו חש טוב חשוב להמתין 48 שעות אחרי שהתסמינים נעלמים, אם התוצאה שמתקבלת חיובית – על החולה לשהות בבידוד במשך שבועיים. בדיקות חוזרות מיועדות אך ורק לחולים מדוכאי חיסון, לחולים שהתאשפזו ולאנשים העובדים בבתי אבות ובמחלקות אשפוז גריאטריות. כל שאר האוכלוסייה רשאית להשתחרר מבידוד על סמך מספר הימים שעברו מתחילת המחלה או מהבדיקה (בהנחה שאין תסמינים והנבדק חש בטוב בשלושת הימים האחרונים של הבידוד).

נחשפתי לחולה מאומת ואני בבידוד – אפשר לצאת ממנו אם התשובה שמתקבלת שלילית?

בהחלט לא. גם אם התשובה שלילית יש להשלים את כל תקופת הבידוד הנדרשת.

לסיכום: בדיקות הקורונה עומדות לרשות הציבור הרחב וחשיבותן בקטיעת שרשרת ההדבקה חיונית ביותר. ניתן להיבדק באחת מתחנות מד"ר או במרכזים הייעודיים של קופות החולים. זכרו: גם אם תוצאות הבדיקה יצאו שליליות ואתם עדיין לא חשים בטוב, כדאי שתישארו בבידוד עד שיעברו 48 שעות מחלוף התסמינים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום