תם השרב הגדול?

(24)
לדרג

תחושת צימאון, יובש בפה, ירידה בתפוקת השתן ומתן שתן מרוכז יותר (כהה יותר), עליית דופק וקצב נשימה - אלו הסימנים עליהם עליכם לשים לב. התייבשות היא מצב מדאיג שעלול להיגרם יחסית בקלות, בעיקר בימים חמים שבהם קל יותר לאבד נוזלים. מה קורה בגוף בזמן התייבשות? מה עושים כשזה קורה ואיך אפשר להימנע מהתענוג המפוקפק? מדריך לימי השרב

מאת: מערכת זאפ דוקטורס

זה יכול לקרות לכל אחד מאיתנו, בייחוד בימים לוהטים כמו אלה שפוקדים אותנו בימים האחרונים: הטמפרטורות בחוץ עולות, אנחנו לא שותים מספיק, מזיעים קצת יותר מהרגיל ופשוט מתייבשים. החדשות הטובות: עם קצת תשומת לב אפשר למנוע את המצב הלא נעים הזה והמסוכן הזה.

מה גורם להתייבשות?
התייבשות היא מצב שכיח יחסית, שנגרם כאשר מאזן הנוזלים בגוף הופך להיות שלילי לאורך זמן, או במילים פשוטות: כשאנחנו מאבדים יותר נוזלים לעומת כמות הנוזלים אותה אנחנו צורכים. איבוד הנוזלים יכול להיות ממערכת העיכול - באמצעות הקאות ושלשולים, מהעור – באמצעות אידוי (כלומר הזעה) או דרך השתן.

מה קורה בגוף בזמן התייבשות?
כשמדובר בהתייבשות קלה, הגוף מתחיל להפעיל מנגנוני "פיצוי", במטרה להזרים את הדם לאברים החיוניים ביותר על חשבון אברים אחרים. מרמה מסוימת של התייבשות, מערכות הגוף מתחילות לקרוס, כיון שאברי הגוף אינם זוכים לזרימת דם ראויה. במקרה כזה, מדובר במצב חמור ומסכן חיים. התסמינים המעידים על התייבשות כוללים: תחושת צימאון, יובש בפה, ירידה בתפוקת השתן ומתן שתן מרוכז יותר (כהה יותר), עליית דופק וקצב נשימה.

אילוסטרציה/שאטרסטוק/האם ילדים מועדים להתייבשות יתר?אילוסטרציה/שאטרסטוק/האם ילדים מועדים להתייבשות יתר?
האם ילדים מועדים לסבול יותר מהתייבשות? 

ילדים נמצאים בסיכון מוגבר להתייבשות, בשל שכיחות גבוהה יותר של הקאות ושלשולים, וכן בגלל אידוי מוגבר יותר מהעור עקב היחס בין שטח הגוף לנפח הנוזלים. כמו כן, ילדים לרוב אינם מבינים שעליהם לפצות על איבוד הנוזלים באמצעות שתייה מרובה, וכאן בדיוק נכנס התפקיד שלנו - המבוגרים האחראים. 

איך אפשר להימנע מהתענוג המפוקפק?
חשוב להקפיד על שתייה מרובה, בייחוד בימים חמים. כמו כן רצוי להימנע משהייה בשמש ולהעדיף בילויים באזור מוצל וממוזג ובעת היציאה מהבית רצוי לחבוש כובע. כשמדובר בילדים שסובלים מהקאות המתקשים לשתות, מומלץ להציע להם כמויות קטנות של מים בכל מספר דקות. בנוסף, יש להימנע מביצוע פעילות גופנית מאומצת בחוץ בשעות החמות.

אילוסטרציה/שאטרסטוק/הכי חשוב להקפיד על שתייה מרובה
כיצד ניתן לסייע לאדם הסובל מהתייבשות?
חשוב להעניק לסובל מהתייבשות שתייה מרובה ורציפה. ניתן לשתות תמיסה ייעודית כגון מינרלי, המכילה סוכרים ומלחים. אם אין כזאת, ניתן לשתות נוזל ממותק צלול ובלתי מוגז – המלצה זו תקפה בייחוד לילדים קטנים.

במקרים הבאים יש לפנות בדחיפות לקבלת ייעוץ רפואי: כאשר המטופל מתקשה לשתות, כשאין תפוקת שתן במשך מספר שעות, כשאין הקפדה על שתייה מרובה ורציפה, בעת חולשה הולכת וגוברת ו/או איבוד נוזלים רב הנגרם עקב מספר רב של שלשולים והקאות.

לסיכום: התייבשות היא מצב שכיח אשר במצבים חמורים עלול להוביל למצב של קריסת מערכות הגוף. חשוב מאוד למנוע את המצב הזה מראש: להקפיד על שתייה מרובה וכן להקפיד על שהייה בצל ועל הימנעות מביצוע פעילות גופנית בחוץ בשעות חמות. כשנתקלים באדם הסובל מהתייבשות יש לוודא כי הוא מקפיד על שתייה מרובה ושהוא לא סובל מסימנים שעשויים להעיד על החמרת המצב כמו – חולשה, חוסר השתנה ואיבוד רב של נוזלים. במצבים אלה יש לגשת מיידית לקבלת טיפול רפואי.


ד"ר ניר פרידמן, הוא רופא בכיר במיון ילדים במרכז הרפואי "מאיר" מקבוצת כללית.                                                                                סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום