עשרה דברים שחשוב לדעת על שלפוחית רגיזה

(0)
לדרג

תסמונת השלפוחית הרגיזה הינה שכיחה, למעלה ממיליון ישראלים מתמודדים איתה. השכיחות עולה עם הגיל, כ 25-30 אחוזים בקרב האוכלוסייה מגיל 60 ומעלה סובלים מהתסמונת. המתמודדים עמה חווים דחיפות למתן שתן המלווה לעיתים בדליפת שתן, ומתן שתן בתדירות גבוהה במהלך היום והלילה. בדרך כלל מדובר על מעל לשמונה פעמים ביום, ומתן שתן במהלך הלילה

מאת: מערכת זאפ דוקטורס בשיתוף אסטלס פארמה בי. וי

10 טיפים חשובים לסובלים משלפוחית רגיזה:

1. הגעה לשירותים- יש לעשות זאת קל ונוח ככל האפשר. אם אתה מתקשה להסתדר, שקול התאמות מיוחדות כמו מעקה או מושב מורם בשירותים שלך (1).

2. קפאין- נמצא בתה, קפה, קולה ובסוגים שונים של טבליות משככי כאבים. לקפאין יש השפעה משתנת (שתן נוצר לעיתים תכופות יותר). קפאין עשוי גם לעורר את השלפוחית באופן ישיר ולהחמיר את תסמיני הדחיפות. כדאי לנסות להימנע מקפאין במשך כשבוע בכדי לראות אם התסמינים משתפרים. אם יש שיפור בתסמינים לאחר הימנעות מקפאין, ואין ברצונך לוותר לחלוטין על קפאין, ניתן להגביל את כמות הפעמים של שתיית משקה המכיל קפאין. (1)

3. אלכוהול- אצל אנשים מסוימים יש לאלכוהול השפעה שלילית על התסמינים. ההמלצות זהות להמלצות לקפאין. (1)

4. תזונה- מומלץ להימנע ממזונות חריפים כמו פלפל חריף, צ'ילי, קארי ומזונות חריפים אחרים. בנוסף, להימנע מפירות הדר, כולל מיץ תפוזים, מיץ חמוציות ומשקאות הדרים אחרים. החומציות הגבוהה של פירות ההדר נוטה לעורר את השלפוחית. קיימת נטייה לחשוב שלמיץ חמוציות יש השפעה מיטיבה על זיהומים בדרכי השתן אך הוא אינו עוזר לתסמיני שלפוחית רגיזה. משקאות מוגזים, גם אם נטולי קפאין, לא צריכים להיות חלק מהדיאטה המותאמת לשלפוחית הרגיזה. (2).

5. עצירות- עצירות עשויה להחמיר את תסמיני השלפוחית הרגיזה, עליך לוודא שהתזונה שלך מכילה כמות נאותה של סיבים על ידי שילוב של המזונות הבאים בדיאטה שלך: פירות (שאינם פירות הדר), דגנים, קטניות וירקות (3).

6. שתיית כמות סבירה של נוזלים- זה נראה הגיוני להפחית בכמות השתייה בכדי שהשלפוחית לא תתמלא מהר. עם זאת, התסמינים עשויים להחמיר בעקבות כך שהשתן נהיה מרוכז יותר, דבר שעשוי לעורר את שרירי השלפוחית. יש לכוון לכמות שתייה מידתית בכל יום. לרוב, מדובר על כשני ליטרים ליום- בערך 6-8 כוסות נוזלים, או יותר במזג אויר חם (1).

7. ללכת לשירותים רק כשצריך- לעיתים אנשים מסגלים הרגל של הליכה לשירות לעתים תכופות יותר ממה שהם צריכים מתוך רצון להימנע מ"פספוס". זה נשמע הגיוני מאחר ויש נטייה לחשוב שתסמיני שלפוחית רגיזה לא יתפתחו אם השלפוחית לא תתמלא מידי ותתרוקן באופן קבוע. במציאות מנהג זה עשוי להחמיר את התסמינים בטווח הארוך. השלפוחית עלולה להתרגל להכיל פחות שתן וכתוצאה מכך להיות רגישה יותר בעת מילוי חלקי. כך, יתכן וכאשר יהיה צורך בהתאפקות ממושכת יותר (למשל בעת יציאה מהבית), התסמינים יהיו חמורים יותר (1).

8. אימון לשלפוחית- מטרת האימון הינה להרגיל את השלפוחית להכיל נפח שתן גדול יותר. עם הזמן, שרירי השלפוחית יהפכו לפחות פעילים ותהיה לך שליטה חזקה יותר בשלפוחית שלך. זה אומר שפרק הזמן בין ההרגשה שצריך להתפנות לבין הרגע שחייבים להגיע לשירותים יגדל ודליפות שתן יקרו בסבירות נמוכה יותר. יש להיוועץ ברופא, אחות או פיזיותרפיסט בנושא אופן האימון.

9. טיפול תרופתי- כיום יש אפשרויות טיפול רבות, והרופא יתאים את הטיפול התרופתי הנכון עבורך. בעת התאמת הטיפול הרופא יבחן למשל האם טיפול תרופתי קודם הופסק עקב חוסר יעילות או תופעות לוואי, אם קיים איסור לנטילת תרופות מסוימות, הגיל שלך, מחלות כרוניות שעלולות להשפיע, עומס תרופתי של תרופות קבועות אחרות (לדוגמה סוכרת, טיפול תרופתי פסיכיאטרי, הורדת לחץ דם ועוד). כיום קיימות בשוק תרופות ידידותיות יותר לשימוש, עם פחות תופעות לוואי לא נעימות, שנוטלים פעם ביום. כך קל להתמיד ולקחת את הטיפול לאורך זמן (1,4).

10. לשוחח עם הרופא/ה שלך- לאנשים שסובלים משלפוחית רגיזה מומלץ לדבר עם אורולוג או עם רופא המשפחה. התגברות על מחסום הבושה תעזור לך לשפר את התקשורת עם הרופא/ה שלך, לבנות תכנית טיפולית אישית ולשלוט במצב שלך טוב יותר, (5).

למידע נוסף יש לפנות לרופא/ה המטפל/ת.

הכתבה בשיתוף אסטלס פארמה בי. וי.

References: 1. Overactive Bladder Syndrome. Patient. Available from: https://patient.info/health/lower-urinary-tract-symptoms-in-women-luts/overactive-bladder-syndrome. Accessed: 25 February, 2019. 2. Curb the Urge for a Stronger Bladder. Cherokee Women’s Health Specialists. Available from: https://cherokeewomenshealth.com/2012/10/strong-bladder/. Accessed: 25 February, 2019. 3. Managing an Overactive Bladder Through Diet. Everyday Health. Available from: https://www.everydayhealth.com/incontinence/managing-overactive-bladder-through-diet.aspx. Accessed: 01 August, 2017. 4. Tyagi P, Tyagi V. Mirabegron, a β₃-adrenoceptor agonist for the potential treatment of urinary frequency, urinary incontinence or urgency associated with overactive bladder. IDrugs. 2010;13(10):713-722. 5. Questions to Ask Your Doctor about Incontinence. Health communities.com. Available from: http://www.healthcommunities.com/urinary-incontinence/patient-information/questions-to-ask-doctor.shtml. Accessed: 25 February, 2019.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום