טיפול בהיפנוזה - כל מה שרציתם לדעת?

(10)
לדרג
תוכן מקודם

על טיפול בהיפנוזה שמעתם? מה הסברה הרווחת בעניין? האם הטיפול מסוכן או מומלץ? האם היפנוזה עוסקת באיבוד שליטה? היפנוזה הוא אחד הטיפולים בעלי כמות המיתוסים הגבוהה ביותר. האם הטיפול מתאים לכל אחד? מהם אחוזי ההצלחה שלו? רגע לפני שננפץ את אותם מיתוסים שנשאבו מסרטי בלהות, בואו נתחיל בהרפייה עמוקה

פסיכולוג קליני
053-9349314 (מספר מקשר)

רגע לפני שנדון ביתרונות הטיפול ההיפנוטי, נחזור כמה גלגולים לאחור ונבין כי הטראנס ההיפנוטי שויך בהיסטוריה לפולחנים מיסטיים, דתיים - בעיר כאלה שהאנושות תפסה כעל אנושיים, אך בעיקר כתהליכים מפחידים שלנו, בני האדם, אין צורך רצון או קשר לגישה ישירה אליהם.

תשכחו מההיסטוריה ותתעסקו בכאן ובעכשיו

הטיפול בהיפנוזה מציע למטופל אפשרות לשינוי תודעתי, פסיכולוגי ומעשי, המוביל לריפוי ולשיפור משמעותי. לשיטה יש אחוזי הצלחה של כ 90 אחוז , והיא קיימת כבר למעלה מ 200 שנה. אז למה עדיין קיים ערפל אינפורמטיבי סביב הטיפול? הסיבה כנראה מתקשרת לחוסר ידע, דרישה להתמחות מעמיקה ואולי גם לתעשיית הקולנוע. המציאות מוכיחה כי השיטה מולידה תוצאות מהירות ויעילות בפרק זמן קצר, וכיום כבר ברור שאין מקום לחשש.

מהו תהליך היפנוטי?
תהליך היפנוטי הוא תהליך פסיכולוגי שבו המטפל מציע למטופל לחוות סדרת שינויים בתחושה, בתפיסה, ברגש, בקוגניציה ובהתנהגות המוטורית, בעזרת מסרים מילוליים ואחרים. התהליך המרכזי בטיפול נקרא סוגסטיה - ובו מציעים למטופל לעבור את השינויים הללו כדי להשיג מטרה שלשמה הוא בא. סוגסטיה היא מצב תודעתי בו אנחנו חווים את מה שקורה לנו בצורה שונה. פתיחות המטופל חשובה מאוד להצלחת התהליך, שכן עצם הפתיחות למצבים שונים שהמטופל במצב רגיל לא היה מסכים לראותם אפילו בדמיונו. המטפל, מסכם עם המטופל את התהליך, שיכול להתבטא בצורות שונות ובו הוא ייכנס  להרפייה עמוקה, ולאחריה נתחיל לעבוד להשגת המטרה.

שאטרסטוק/אילוסטרציה/לשחרר את התודעה

למי מתאים טיפול בהיפנוזה?

מטופלים שיגיעו לטיפול בהינוזה הם אנשים אשר חווים בעיה או מצוקה כלשהי בין אם רגשית או פיזיולוגית. בראשית הטיפול אני מציע למטופל לדמיין את השינוי שנדרש לו על מנת שיוכל להגיע למצב טוב יותר. עוד בתחילת הדרך על המטפל והמטופל, לסכם את דרך העבודה, הנושאים לעבודה וכמובן גם שלבי המיקוד. במהלך הטיפול שני הצדדים מדברים על הבעיה בעירנות מלאה ומכאן, ממשיכים לדרך בה המטופל מדמיין את הפתרון. חשוב לציין כי שיתוף הפעולה של המטופל חיוני להצלחת התהליך. אם אדם לא חווה היפנוזה מעולם, מומלץ שהמטפל ידגים ויסביר לו דרך תופעות היפנוטיות – למשל שליחת ידיים קדימה ודמיון שאחת מהן קשורה במשקולת והשניה מרחפת עם בלון הליום. בתום שניות ספורות, יוכל המטופל להבחין בהבדלים בין שתי הידיים: האחת מתרוממת וקלה, ואילו השניה נופלת וכבדה, מצב שבו המטופל מופתע לגלות את הפער  שנולד בפעולה כל כך פשוטה.

היפנוזה בכל גיל?

הטיפול מתאים לילדים ובוגרים, אשר מצויים במצב של חרדות, כאבים, תחושות מגבילות, זכרונות או ארועים טראומטיים ועוד. היפנוזה מסייעת גם לשינוי הרגלים, טיפול באלרגיות, בלחץ דם, בחרדות ובפוביות, שיפור קשב ריכוז, הפרעות בתפקוד המיני, שיפור ביצועים - למשל של שחקנים מקצוענים, תופעות פסיכוסומטיות, עישון, גמגום ואפילו לריפוי כאבים כרוניים ומחלות. לכל אדם נתפרת "חליפה" למידותיו, צרכיו ואישיותו, על המטפל לבנות יחד עם המטופל את אותה "חליפםה" ואף לרתום אותו לשיתוף פעולה מלא.

לדוגא: אדם שהגיע אלי עם כאב בכתף בשל פגיעה בסחוס בזמן משחק טניס. עבדנו על סוגסטיה של חומר בונה סחוס ולאחר תקופה קצרה האיש חזר לשחק ללא כאבים. נערות בכיתה י'ב שלקו בחרדת בחינות הבגרות במתמטיקה, ולבסוף ניגשו לחמש יחידות בהצלחה, ואפילו אישה שלקתה בשיתוק ולאחר שלושה חודשים בבית לוינשטיין בהם לא נמצא ממצא רפואי, הסקנו שמדובר בשיתוק היסטרי הנובע ממצב נפשי. עבדנו בהיפנוזה על סוגסטיות של הליכה ללא מאמץ ולאחר זמן קצר היא חזרה להליכה תקינה.

האם הטיפול בטוח? 

הטיפול בטוח מאוד. לרוב מתחילים בהדגמה קלה של כניסה למצב טראנס בלי להשיג דבר, במטרה שהמטופל יתיידד עם ההתרחשות. התגובה לרוב היא: "מה, זה הכל?". כן, משום שמתחילים בהיפנוזה קלה ולא עמוקה והפעם השניה כוללת כבר תהליך טיפולי עמוק יותר. המטופל נותן הסכמתו לתהליך, והמטפל חייב להיות מודע לכל התהליכים הפסיכולוגים העמוקים שקורים. בשום אופן אין פה העברה לשליטתו של המטפל ואין סכנה של שליטה תודעתית. זה תהליך נעים מאוד למטופל והוא יכול לחזור לעירנות מלאה בכל רגע נתון על פי רצונו. או במילים אחרות, זה לא דומה למה שרואים בסרטים.

מטפל מוסמך

בישראל קיים "חוק השימוש בהיפנוזה" משנת 1984, והוא מהמחמירים בעולם. רק מטפל שהוא רופא, פסיכולוג או רופא שיניים, ואשר עבר קורס הסמכה של משרד הבריאות ובחינה, רשאי לעסוק בתחום.

לסיכום, היפנותרפיה הינה דרך טיפולית העושה שימוש במשאבים נפשיים, רגשיים ואחרים של המטופל. לצורך זה היא מסתייעת בטכניקות שונות אבל בעיקרו של דבר היא נשענת על קשר של אמון בין המטפל למטופל. קשר זה מאפשר ליצור סוגסטיות המחוללות שינוי וריפוי.  ניכר כי מדובר בשיטה יעילה להפליא, שתוצאותיה מיידיות, בפרק זמן קצר יחסית, ונראות לעין מיד. התוצאות עקביות ויציבות ולאורך זמן. ברוב המקרים לתמיד.

 

שלמה שנהר, פסיכולוג קליני מומחה מדריך ומורשה להיפנוזה.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום