מדריך: כל מה שחשוב לדעת על רדיוכירורגיה

(10)
לדרג
תוכן מקודם

טיפול קרינתי מהווה את אחד המרכיבים המרכזיים בטיפול בגידולים מוחיים, שפירים וממאירים כאחד. בעבר, טיפולים אלה היו כרוכים בטיפול ממושך, הניתן במספר מפגשים, במקרים רבים לרקמת המוח כולה. בזכות טיפולי הקרינה ה"רדיוכירורגיים" המתקדמים הניתנים היום, מטופלים רבים הנדרשים לעבור טיפול קרינתי לגידול מוחי, יכולים ליהנות מטיפול קצר, ממוקד ואפקטיבי יותר. למי מתאים טיפול כזה ומה יתרונותיו? מדריך

רופאים נוירוכירורג ,מומחה לנוירוכירורגיה
077-2312946 (מספר מקשר)

מזה שנים רבות נעשה שימוש בקרינה מייננת לצורך טיפול בפתולוגיות מוחיות מסוגים שונים. בין היתר, מדובר בחלק חשוב מהטיפולים המקובלים בגידולי מוח ממאירים (כגון גליומות), בגרורות מוחיות, בגידולי מוח שפירים (כגון מנינגיומות ושוואנומות) ואף במלפורמציות וסקולריות (כגון מום עורקי-וורידי, או AVM).

בעבר, במקרים אלה היה צורך לחשוף את המטופל למספר גדול של טיפולי קרינה, שניתנו לאזור שבו נמצא הגידול, אך גם לאזורים נרחבים במוח הבריא ולעיתים אף למוח כולו. כתוצאה מחשיפת המוח הבריא לקרינה נרחבת זו, טיפול זה היה מלווה לא אחת בתופעות לוואי משמעותיות רבות, וביניהן הפרעות זיכרון וירידה קוגניטיבית. בשנים האחרונות, נכנסה לשימוש טכנולוגיה מתקדמת, הנקראת "רדיוכירורגיה סטריאוטקטית", שמאפשרת להחליף את הטיפול הקרינתי המסורתי בטיפול ממוקד, יעיל וחד פעמי.

מהי שיטת הרדיוכירורגיה ומהו יתרונה המרכזי?

טיפול רדיוכירורגי מאפשר למקד את הקרינה המייננת שניתנת למטופל, באופן שמגדיל את מנת הקרינה שניתנת לגידול עצמו, בד בבד עם הפחתת כמות הקרינה אליה נחשף המוח הבריא הסמוך לגידול. יתרה מזאת, אזורים נרחבים במוח, שבעבר היו נחשפים אף הם לקרינה (קרינה כלל מוחית, או Whole Brain Radiotherapy), אינם נחשפים אליה כלל בטיפול רדיוכירורגי. בכך למעשה נהנה המטופל משני יתרונות מרכזים: טיפול טוב יותר בגידול המוחי, שמוביל בשיעור גבוה יותר לעצירת התקדמות הגידול ואף לנסיגתו, וכן שמירה מקסימלית על התפקוד הנוירולוגי.

פרט לכך שהטיפול הרדיוכירורגי מהווה תחליף משופר לטיפולי הקרינה המסורתיים, כיום, בזכות הטכנולוגיה המשופרת, הוא מהווה גם טיפול המחליף לחלוטין את הצורך בהתערבות ניתוחית, במקרים שבעבר היו מחייבים פעולה פולשנית. כלומר, הטיפול הרדיוכירורגי עשוי להיות הטיפול הראשוני, במקום הניתוח.

רדיוכירורגיה סטראוטקטית ניתנת גם כטיפול משלים לאחר ניתוח לכריתת גרורה מוחית. הספרות המדעית מצביעה על הפחתה משמעותית בסיכון להישנות הגידול לאחר הטיפול בקרינה. לכן, גישה טיפולית זו היא המקובלת במרכזים רפואיים מובילים בעולם. יתרה מכך, במקרה של גרורות מוחיות, טיפול זה אינו מוגבל לגידול אחד והוא מאפשר לטפל במקביל במספר רב של גרורות.

אילוסטרציה/שאטרסטוק

מה כולל תהליך הטיפול?

ראשית - טרם ביצוע הטיפול הרדיוכירורגי, המטופל יידרש לבדיקת MRI מוח, שתאפשר להדגים את נפחו של הגידול, את מיקומו ואת סמיכותו לאזורים מוחיים הרגישים במיוחד לקרינה. בנוסף, המטופל יעבור גם הדמיית CT שתאפשר לחשב את מינון הקרינה הייעודית הרצויה. לפני הטיפול, לכל מטופל מותקנת מסכה טרמופלסטית אישית, המותאמת למבנה פניו, ושמטרתה למנוע את תזוזת הראש במהלך הטיפול, ובכך לאפשר דיוק מקסימלי של הפעולה. לאחר איסוף נתוני ההדמיה, מתכנס צוות רב תחומי שכולל נוירוכירורג מומחה לנוירואונקולוגיה ורדיוכירורגיה סטראוטקטית, פיזיקאי מומחה לקרינה ואונקולוג מומחה לקרינה, על מנת לתכנן את האסטרטגיה הטיפולית לפרטי פרטים. הטיפול עצמו אורך כחצי שעה והוא מתבצע בבית החולים. המטופל שוכב על מיטה רובוטית, שמתכווננת אוטומטית ונעה במהלך הטיפול על פי התכנון המוקדם שהוזן על ידי צוות המומחים. הטיפול עצמו אינו כואב כלל, ובמהלך הטיפול, הצוות הרפואי מתקשר עם המטופל באמצעות מצלמות ווידאו ומערכת שמע ויכול להגיב מיידית בכל מקרה של אי נוחות.

באילו סוגי מחלות ניתן לטפל באמצעות רדיוכירורגיה סטיראוטקטית?

הטכנולוגיה מאפשרת לטפל במספר סוגי גידולים ותהליכים וסקולריים כמו:

  • גידולים משניים (גרורות למערכת העצבים המרכזית) - שלוחות של סרטן שמקורו באברים אחרים כמו ריאה, שד, עור ועוד, למוח ולעמוד השדרה.
  • מנינגיומות - הגידולים השכיחים ביותר במערכת העצבים. ברוב המקרים, מדובר בגידולים שפירים, אך חלקם מאופיינים בהתנהגות אגרסיבית, שמתבטאת בקצב גדילה מהיר ובשיעור גבוה של הישנות לאחר הסרה ניתוחית.
  • שוונומות וסטיבולריות (Vestibular Schwannoma)- גידול שפיר הממוקם בתעלת השמע.
  • גליומות – סוג של גידול סרטני של רקמת מערכת העצבים המרכזית.
  • אדנומות של בלוטת ההיפופיזה - גידולים בבלוטת יתרת המוח. במצבים שבהם טיפול תרופתי או ניתוחי נכשל, טיפול ברדיוכירורגיה עשוי להתאים.
  • מומים בכלי הדם של המוח (AVM) – הטיפול במום עורקי-וורידי הוא טיפול רב תחומי אשר משלב טיפול בצנתור של כלי הדם המוחים, ניתוח או טיפול ברדיוכירורגיה סטראוטקטית.

עד כמה הטיפול באמצעות רדיוכירורגיה יעיל?

מדובר בטיפול יעיל מאוד. ככל שהגידול קטן יותר, כך גוברת היעילות. במקרים אלה, התוצאות של טיפול ברדיוכירורגיה סטיריאוטקטית דומות לאלו המושגות באמצעות ניתוח פולשני.

מהן ההנחיות המומלצות לאחר הטיפול?

המעקב לאחר הטיפול מתבצע באמצעות בדיקות MRI תקופתיות. לוח הזמנים של בדיקות המעקב נקבע ע״י הרופא המטפל ובהתאם לפתולוגיה בה טיפלנו. כשמדובר בגרורות מוחיות, לרוב תידרש ביקורת הדמייתית עם MRI  מוח כחודשיים לאחר הטיפול ובהמשך מידי 2-4 חודשים. לעומת זאת, טיפול בגידולים שפירים, כמו למשל מנינגיומות, דורש מעקב הדמייתי ראשון כחצי שנה לאחר הטיפול, ובהמשך לעיתים תכופות פחות.

האם טיפול באמצעות רדיוכירורגיה כרוך בסיכונים?

טיפולים רדיוכירורגיים מבוצעים כבר זמן מספק כדי לקבוע שמדובר בטיפולים בטוחים ביותר, עם שיעור סיבוכים נמוך מאוד. ואולם, אין פעולה רפואית שאינה מלווה בשיעור מסוים של תופעות לוואי או בסיבוכים אפשריים. במקרה של טיפול רדיוכירורגי, באחוזים בודדים מהמקרים הטיפול עשוי להיות מלווה בתופעות לוואי המיוחסות לתגובה הדלקתית של רקמת המוח לחשיפה לקרינה. במקרים אלה, הטיפול הוא על פי רוב טיפול תרופתי זמני בסטרואידים, ורק במקרים נדירים נדרשת התערבות ניתוחית. הודות להמשך התקדמות הטכנולוגיה, גם שיעור סיבוכים נדירים אלה הולך ופוחת.

לסיכום: רדיוכירורגיה סטיריאוטקטית היא טכנולוגיה מתקדמת, המאפשרת לטפל ביעילות בגידולים מוחיים ובמלפורמציות וסקולריות מסוגים שונים. היתרון הגדול של טכניקה זו נעוץ ביכולתה להעביר מנת קרינה גבוהה וממוקדת לאזור המטרה בטיפול חד פעמי. בניגוד לסיכונים והסיבוכים המאפיינים פרוצדורות פולשניות, הטיפול באמצעות רדיוכירורגיה כרוך בשיעור סיבוכים נמוך ביותר, אינו כרוך בכאבים, ומאפשר למטופל לשוב לביתו זמן קצר לאחר סיום הטיפול.

דר' טל שחר, מנהל היחידה לנוירכירורגיה אונקולוגית ומנהל המעבדה לנוירואונקולוגיה מולקולרית במחלקה לנוירוכירורגיה, מרכז רפואי שערי צדק.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום