היום יום האסתמה הבינלאומי, מה יש לקורונה להגיד על זה?

(0)
לדרג

לרגל יום המודעות לאסתמה: יצאנו לחקור את הקשר בין אסתמה לקורונה. חולי אסתמה אינם חשופים יותר להידבקות בקורונה, אך הם נמצאים בסיכון מוגבר לפתח סיבוכים בעטיה, מהן דרכי ההתמודדות המומלצות?

מאת: פרופ' מרדכי קרמר - מנהל מערך ריאות ואלרגיה

רוני מרמת גן, 30, היא חולת אסתמה ואמא לשני בנים בגילי גן. לאור חזרת המשק ומערכת החינוך לפעילות הדרגתית, היא מביעה את חששה: "הילדים שלי אמורים לשוב למסגרת בקרוב, וגם אני עתידה לשוב למשרד. מכיוון שאני נמצאת בקבוצת סיכון זה בהחלט מלחיץ. ילדים, כידוע, עלולים לחלות במחלה ולהעביר אותה הלאה גם ללא תסמינים. אני בהחלט חוששת מסיטואציה שבה אדבק בנגיף בצורה כזאת, או לחלופין – כשאשוב למשרד".

יש הטוענים  שחולי אסתמה נמצאים בסיכון מוגבר לפתח סיבוכים עקב מחלת הקורונה. למרות זאת, ועל אף החשש של רוני, אין הנחייה ספציפית המחייבת חולים אלה להישאר בבית, והם יכולים לשוב לשגרה בהתאם להנחיות משרד הבריאות שנכונות לגבי כלל האוכלוסייה. לרגל יום המודעות לאסתמה שנערך היום, ה- 5 במאי, ריכזתי עבורכם מספר שאלות שכיחות בנושא, וגם את התשובות כמובן:

האם חולי אסתמה נמצאים בסיכון מוגבר להידבקות במחלת הקורונה?

למעשה אסתמה היא אינה מחלה המהווה גורם סיכון להידבקות בקורונה. מאידך, בכל מחלת ריאות כרונית שבה מתפתחת דלקת ריאות קיים סיכון מוגבר, לנוכח העובדה שה"רזרבה הנשימתית" שלהם ירודה ביחס לאוכלוסייה הכללית. כלומר, כאשר מופיעה דלקת ריאות מכל סוג, לרבות בגין קורונה, מצבם עלול להחמיר. לגבי חולי אסתמה באופן ספציפי – קיים חשש שחולים אלה יסבלו מסיבוך שנגרם עקב התכווצות סימפונות הריאה (צינורות המסתעפים מכיוון קנה הנשימה), מה שבפועל יגרום לכך שהחולה יסבול מקוצר נשימה מוגבר. מאידך, חשוב לזכור כי באנשים צעירים הסיכון לפתח סיבוכים נמוך מאד גם אם הם אסתמטיים.

אילוסטרציה/שאטרסטוק/פגיעה ברזרבה הנשימתית

אם כן, כיצד חולי אסתמה נדרשים לפעול בתקופה זו?

כיום , אין הנחייה ספציפית לגבי חולי אסתמה. הסיבה לכך היא שחולים אלה אינם נמצאים בסיכון מוגבר יותר להידבק במחלה, אלא רק מועדים יותר לסבול  מקשיי נשימה אם חלילה יחלו בה. לפיכך, ההנחיה אינה שונה מזו התקפה לגבי כלל האוכלוסייה: יש לשמור על מרחק של שני מטרים, להימנע מהתקהלויות ולעטות מסכה בעת יציאה מהבית. מעבר לכך, קיימת חשיבות רבה לשמירה על איזון המחלה, ולכן חשוב שחולי האסתמה ימשיכו בטיפול המונע הרגיל הכולל שימוש במשאפים או באינהלציה. אגב, השימוש באינהלציה חייב להיעשות בבית, לנוכח החשש שהוא יגרום לפיזור נגיפי, במקרה שחולה האסתמה גם חולה בקורונה. במקרה שמדובר בילדים, ניתן להצטייד במשאפים שאינם גורמים לפיזור חיידקי, כמו משאפים עם SPACER . מובן שכדאי להתייעץ עם הרופא המטפל בעת החמרה כלשהי במצב.

אילוסטרציה/שאטרסטוק/עלולים לסבול יותר מקשיי נשימה

מהו הטיפול המומלץ שרלוונטי לחולי אסתמה המאובחנים בקורונה?

כאמור, במקרה שחולה אסתמה פיתח קורונה, הוא עלול לחוות כיווץ מוגבר של סימפונות הריאה וכך לסבול מקשיי נשימה מוגברים. לפיכך, הטיפול במקרה כזה יתנהל במסגרת אשפוז, והוא יכלול שימוש בתרופות המסייעות בהרחבת הסימפונות. תרופות אלה מרפות את השריר העוטף את דרכי האוויר וכך מונעות את היצרותן.

כאשר מדובר בחולה שמגיע לאשפוז ונמצא במצוקה נשימתית, הטיפול המקובל הוא באמצעות סטרואידים שמאפשרים לפתוח את דרכי האוויר. קיימים חילוקי דעות לגבי השימוש בהם במצב כזה, עקב החשש שהם עלולים להחמיר את פיזור הקורונה. אולם, במקרה שהחולה סובל ממצוקה נשימתית – השימוש בהם הכרחי. גם משאף ביתי יכול לסייע במקרה שהחולה סובל ממצוקה נשימתית קלה הנגרמת עקב הופעת הקורונה.

מתי חולה אסתמה שאובחן כחולה קורונה צריך לגשת לאשפוז?

חשוב לגשת לטיפול בבית החולים ברגע שהמצוקה הנשימתית קשה ואינה חולפת, למרות השימוש במשאף או באינהלציה, או כאשר רמת החמצן בגוף יורדת. כיום ניתן לרכוש מכשירים זעירים (אוקסימטרים) שמאפשרים לבדוק את רמת החמצן בבית - כל עוד היא נמצאת מעל למדד 92, אין חשש, אך אם המדד נמוך מכך חשוב לגשת לקבלת טיפול רפואי.

לסיכום: חולי אסתמה אינם מצויים בסיכון מוגבר להדבקות במחלת הקורונה, אבל הם עלולים לסבול יותר מקשיי נשימה בעטיה. לכן, אין צורך להישאר בבית אך חשוב לפעול בהתאם להנחיות המקובלות למניעת הידבקות במחלה. חשוב לזכור שהחזרה לשגרה נעשית באופן הדרגתי ובהתאם לנתוני התחלואה בשטח. אמנם עדיין מוקדם מידי להעריך, אך נראה שהמגמה הנוכחית בהחלט חיובית, וגרף החולים והמונשמים נמצא במגמת ירידה - דבר המעיד על סופה הקרב של מגפת הקורונה.

פרופ' קרמר הוא רופא למחלות ריאה, מומחה לרפואה פנימית, מנהל המערך למחלות ריאה בבית חולים בילינסון והשרון בפתח תקווה.

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום