הנזקים שנגרמים לעור הידיים בתקופת הקורונה

(0)
לדרג

מגפת הקורונה מחייבת כל אחד מאיתנו להיות אחראי יותר על ההיגיינה האישית, ובעיקר לשטוף באופן תכוף את הידיים עם מים וסבון. איך נמנע נזק אפשרי לעור הידיים, כתוצאה משטיפות מרובות ו/או משימוש בחומרי חיטוי?

אגודות וארגונים
053-9374656 (מספר מקשר)
רופא עור ומין ,מומחה לדרמטולוגיה-מחלות עור ומין
077-2310946 (מספר מקשר)

אחת ההנחיות הרפואיות החשובות ביותר שניתנו לציבור מאז שפרצה מגפת הקורונה, היא השמירה על היגיינת הידיים, באמצעות שטיפה יסודית ותכופה של הידיים עם מים וסבון, מריחת הידיים בחומרים מחטאים כגון אלכוג'ל וחיטוי תכוף של המשטחים השונים. כל אלו חשובים כמובן מאוד למניעת הידבקות והדבקה בנגיף הקורונה, אך חשוב לזכור שהשימוש התכוף בהם עלול לפגוע בעור הידיים ולהוביל לבעיות עור שונות, החל מיובש וגרד ועד לפריחה ולזיהום.

מדוע חשוב כ"כ להקפיד על היגיינת הידיים בתקופת הקורונה?

ראשית, חשוב להדגיש כי שמירה על היגיינת הידיים חשובה בכל עת ולא רק בתקופת הקורונה. אולם, ההסבר לכך שכעת נדרשת הקפדה יתרה בשמירה על היגיינת הידיים קשור בעיקר לאופן ההדבקה.

נגיף הקורונה מועבר מאדם לאדם בצורה המכונה "הדבקה טיפתית", שמשמעותה היא שהנגיף אינו מתפזר סתם כך באוויר, אלא מועבר גם באמצעות מגע. במילים אחרות: הנגיף שנמצא במערכת הנשימה של החולה מופרש החוצה יחד עם נוזלי גוף כמו רוק ונזלת. כאשר הטיפות של נוזלי הגוף נוחתות על משטח מסוים, הנגיף (שכאמור נישא על גבן) נוחת גם הוא על אותו משטח ויכול להישאר שם פרק זמן ממושך. ברגע שאדם אחר ייגע באותו משטח, הנגיף ייצמד אליו ויעבור למאכסן הבא וחוזר חלילה.

מהם הנזקים שנגרמים לעור הידיים כתוצאה מהשטיפה והחיטוי?

המטרה של שטיפת הידיים בתכיפות עם מים וסבון, של חיטוי הידיים באמצעות אלכוג'ל ושל חיטוי המשטחים השונים, היא להסיר את הווירוס ובכך למנוע הדבקה. אבל שטיפה וחיטוי תכופים מסירים את שכבה השומנית שנמצאת על עור הידיים המהווה מעין חוצץ מהעולם החיצון וכן משמשת לשמירה על גמישות העור. לכן, כאשר אנחנו מסירים את השכבה השומנית מהידיים, אנחנו מסירים גם את שכבת ההגנה שלהן. כתוצאה מכך עור הידיים מתייבש ונסדק, מה שעלול לגרום לגרד, לתחושת צריבה ובמקרים קיצוניים יותר אף לזיהומים (שמקורם בחיידקים שהצליחו להיכנס דרך אותם סדקים בעור).

צילום: שאטרסטוק

מהם הנזקים שעלולים להיגרם לעור הידיים כתוצאה מחיטוי משטחים וניקיון הבית?

גם השימוש בחומרי ניקוי כדי לחטא את המשטחים השונים בבית (שולחנות, ידיות וכדומה), עלול לגרום לפגיעה בעור הידיים, שכן חומרי הניקיון מייבשים את העור ומסירים באגרסיביות את שכבת השומן. כדי להימנע מפגיעה בעור הידיים כתוצאה משימוש בחומרים כאלה, מומלץ לא להשתמש בהם בידיים חשופות, אלא עם כפפות.

מהם הסיכונים לעור הידיים כתוצאה מעטיית כפפות?

מטרת ההמלצה לעטות כפפות גומי היא למנוע מגע ישיר של העור עם חומרי הניקוי. עם זאת כאשר עוטים את הכפפות זמן רב, הידיים מזיעות ומכיוון שאין לרטיבות לאן להתנדף, עשויה להיווצר פגיעה בעור הידיים. כדי למנוע זאת, חשוב להסיר את הכפפות מיד כשמתחילה ההזעה, לשטוף היטב את הידיים עם מים וסבון, לייבש אותן בקפידה ולעטות כפפות חדשות.

**במקרים שבהם ישנה רגישות לאחד מהחומרים שמצויים בכפפות (לטקס, גומי או טלק), מומלץ לעטות כפפות ניילון שקופות ורק מעליהן לעטות את כפפות הגומי.

טיפים לצמצום ומניעת נזקים לעור הידיים: 

  1. השתמשו בסבון שומני – מכיוון שבימים אלו אין ברירה וחשוב לשטוף את הידיים עם מים וסבון בתכיפות גבוהה, מומלץ מאוד לרכוש סבונים שומניים יותר שמיועדים לעור יבש, ו/או סבונים על בסיס שמן זית או חמאת שיאה. במקרים שבהם ידועה רגישות כלשהי, מומלץ להעדיף סבונים המיוצרים מחומרים טבעיים בלבד כגון.
  2. ייבשו היטב את הידיים לאחר הרחיצה – בעונה זו שבה מזג האוויר עדיין קר, אחוזי הלחות נמוכים וכן נעשה שימוש במזגנים לחימום, חשוב מאוד להקפיד על ייבוש יסודי של כפות הידיים לאחר הרחיצה, לרבות ייבוש של גב כף היד וייבוש של כל אצבע בנפרד. זאת מכיוון שעור לח/רטוב מתייבש מהר יותר במגע עם האוויר, מה שעלול להחמיר את היובש.

  1. מרחו קרם ידיים – כדי להשיב לעור את הלחות השומנית שלו ולמנוע את הנזק, מומלץ למרוח קרם ידיים לאחר רחיצתן, בפרט אם עור הידיים כבר מתחיל להתייבש. כדאי להעדיף קרם ידיים טבעי שמכיל גם ויטמינים שיזינו את העור, כמו ויטמין E.

שימו לב! חשוב לזכור שאלכוהול הוא חומר דליק, ולכן כדי להימנע מכוויות - אין לבוא במגע עם מקור אש (כגון להבה של תנור גז) לאחר מריחת אלכוג'ל על הידיים.

כיצד לטפל בעור ידיים שנפגע?

  • כדי לטפל בעור יבש וסדוק מומלץ למרוח קרם ידיים ייעודי. במקרים שבהם ידועה רגישות כלשהי לאחד מהמרכיבים בסבון/בקרם הידיים – חשוב להקפיד להשתמש במוצרים שאינם מכילים את הרכיב האלרגני.

  • במצבים קשים יותר, מומלץ לפנות לרופא המטפל כדי לקבל מרשם למשחות ייעודיות המכילות סטרואידים.
  • במקרים שבהם יש חשד לזיהום (העור נפוח, מוגלתי, פצוע ומודלק) – חשוב להיבדק ובמקרה הצורך לקבל מרשם למשחות המכילות סטרואידים ואנטיביוטיקה.

לסיכום: שמירה והקפדה על היגיינת הידיים מהותית מאוד בימים אלו, אך במקביל חשוב להגן על עור הידיים כדי למנוע נזק.

ד"ר הלנה סגל היא רופאת עור.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרלבסי, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום