שתלים או שיניים: מה עדיף ומדוע?

(7)
לדרג
תוכן מקודם

החלפת השן הטבעית בשתל כרוכה בהשלכות רבות. אם אתם שוקלים לבצע פרוצדורה כזאת, כדאי שתבחנו היטב את האופציות העומדות לרשותכם, בטרם קבלת ההחלטה

רופא שיניים
09-8821841

רופאי שיניים רבים נתקלים בדרישה מצד המטופלים לעקור את השן הטבעית ולהחליפה בשתל. אולם, בקשה זו, אשר לעיתים נובעת מחוסר ידע, כרוכה בחסרונות רבים.

במאמר הבא אתייחס להבדלים בין שתל לבין שן אמיתית, ואסביר מדוע ההחלטה על עקירת שן והתקנת שתל דנטלי, חייבת להילקח בכובד ראש.

מהו שתל?

שתל הוא בורג טיטניום המוחדר לתוך עצם הלסת התחתונה או העליונה. מטרתו היא להחליף את שרש השן, שמהווה את הבסיס לשן.

 

מדוע שתלים נכשלים?

שתלים נכשלים מסיבות שונות. בין הנפוצות שבהן ניתן לציין דלקת סביב השתלים (PERI-IMPLANTITIS) וכישלון בחיבור הראשוני עם עצם הלסת. לעומת זאת, שן מחוברת לעצם באופן אורגני באמצעות סיבים טבעיים. סיבים אלה מגינים על השן, ובמקרה של דלקת סביב השן, הם יכולים להתחדש באמצעות תהליך הריפוי של הגוף.

אילוסטרציה/שאטרסטוק/מצאו את ההבדלין בין שן טבעית לשתל רגיל

אילו חסרונות נוספים קיימים בשתל?

אחד החסרונות המשמעותיים בשתל נובע מכך שהוא זקוק לתחזוקה קפדנית ביותר, הכוללת ניקוי תכוף וביקורים תדירים אצל שיננית.

בנוסף, שתל שמורכב בשיניים הקדמיות לרוב מעניק למטופל תוצאה פחות אסתטית ומראה פחות טבעי.

 

מי נמצא בסיכון לאובדן מהיר של שתל?

הנמצאים בסיכון הם אנשים מעשנים, הסובלים ממחלות חניכיים, חולי סוכרת או חולים במחלות סיסטמיות - כל אלה נמצאים בסיכון מוגבר לכישלון של שתלים ולאובדן של שתלים קיימים.

 

מתי בכל זאת כדאי לשקול הרכבת שתל?

שתל הוא פתרון טוב לכל מי שסובל מאיבוד שיניים מסיבה כזאת או אחרת. מעבר לכך אין לשאלה זו תשובה חד משמעית, וכל מקרה נשקל לגופו.

בכל מקרה, חשוב לזכור שברגע שמחליטים לעקור שן טבעית ולהחליפה בשתל, המצב בלתי הפיך. בד"כ אם מדובר בשן בריאה כדאי לחשוב על פתרון אחר ולא למהר להחליפה בשתל.

כאשר השן נמצאת במצב הרוס או בעייתי, אפשר לשקול שימוש בשתל, אך החלטה זו חייבת להיעשות רק לאחר שכל האופציות הטיפוליות נשללו.

חשוב שהרופא המטפל יציג בפני המטופל מספר אופציות טיפוליות, גם אם לבסוף יוחלט על עקירה של שיניים והתקנת שתלים.

לסיכום: הרכבת שתל כרוכה ביתרונות אך גם בחסרונות רבים. אם קיימת התלבטות בנושא, רצוי לקבל חוות דעת של מומחה בתחום טיפולי שרש או שיקום הפה.

כדאי להביא בחשבון שמדובר בפרוצדורה לא זולה, ולכן כדאי לוודא שהרופא המבצע את הפרוצדורה הוא מומחה אמין עם ניסיון בטיפולים מעין אלה.

בכל מקרה, כדאי להבין מהן האופציות הטיפוליות העומדות לרשות המטופל, וכדאי גם לשמוע חוות דעת נוספת בטרם ההחלטה על ביצוע השתל.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום