מיאו, נשרה לי הפרווה - מה לעשות?

(2)
לדרג
תוכן מקודם

נשירת פרווה של כלבים וחתולים היא תופעה שכיחה במהלך חילופי עונות. עם זאת, לעיתים מדובר בבעיה רפואית המחייבת ייעוץ וטרינרי

וטרינר
077-2318500 (מספר מקשר)

נשירת שיער של חיות המחמד שלנו עלולה להוות מטרד לא קטן. מי אינו מכיר את התופעה של ענני שיער מתעופפים בכל פינה, שערות המעטרות את הבגדים ואפילו מגיעות לצלחת? נשירת שיער היא תופעה טבעית לחלוטין, בדיוק כפי שאצל בני האדם השערה צומחת, מתה, נושרת - ומפנה את מקומה לשערה חדשה שצומחת במקומה, כך גם אצל הכלבים והחתולים. החדשות הטובות: יש דרך לטפל בבעיה ולהפחית את כמות השערות שבעלי החיים משירים.

במאמר זה, נציע מספר דרכים להפחית את התופעה, ליהנות מהחברים האהובים ההולכים על 4 ולהמשיך לחבק אותם ללא חשש.

 

בעל החיים מחליף את פרוותו מפרוות גורים לפרוות בוגרים. צילום: שאטרסטוק

מתי מתרחשת נשירת שיער? האם יש מחזוריות קבועה?

נשירת שיער של כלבים וחתולים מתרחשת כשבעל החיים מחליף את פרוותו מפרוות גורים לפרוות בוגרים או בתקופת חילופי עונות. בחודשים מרץ עד מאי, הפרווה מתחלפת כדי להקל על בעל החיים במעבר לעונת הקיץ. בחודשים אלה, הפרווה מתדלדלת בהדרגה ומכינה את בעל החיים למזג האוויר הקיצי. לקראת החורף, בחודשים ספטמבר עד נובמבר, מתרחשת צמיחה מוגברת של שיער, תוך השרת פרוות הקיץ כדי להכין את בעל החיים לקור הצפוי.

מה תפקידה של הפרווה?

תפקידה של הפרווה להגן על העור מפני קרני שמש ונזקי סביבה ולשמור על חום הגוף. מצב פרוותו של בעל החיים משקף את רמת בריאותו. יש לזכור כי רמת הנשירה תלויה גם בגזע של בעל החיים. ישנם גזעים שמשירים פחות שיער מהרגיל. למשל, פודלים או גזעים אחרים שיש להם פרווה צפופה או ארוכה יותר מהרגיל.

מהם הגורמים לנשירת שיער מוגברת?

הגורמים לנשירת הפרווה הם אלרגיות (עונתיות או אלרגיות למזון ספציפי), מחלות על רקע הורמונלי, רגישות יתר לעקיצות של טפילי עור (פרעושים וקרציות), תזונה לקויה או תת תזונה.

איך ניתן לטפל בנשירת הפרווה כשלא מדובר בבעיה בריאותית?

 

המלצה ראשונה - הברשה יום יומית של הפרווה, עם כיוון הצמיחה של השיער, על בסיס קבוע. הברשה קבועה של הפרווה תמנע את פיזור השיער בבית. יש להקפיד על שימוש במברשת או מסרק, המותאמים לחיה ולסוג הפרווה של החיה.

המלצה שנייה - רחצה לעיתים רחוקות. הרחצה אינה מומלצת לעיתים קרובות, מכיוון שפעולת הרחצה גורמת להסרת שכבת השומן הטבעית מעורו של הכלב או החתול. יש לבצע את הרחצה עם שמפו המותאם לסוג הכלב, המתאים לסוג הכלב ולעורו. התדירות המומלצת היא אחת לחודשיים וחצי - שלושה חודשים.

המלצה שלישית - תספורת עונתית, שתפחית את כמות השיער המפוזר בבית. כדאי לפנות לבעל מקצוע ולא לספר את בעל החיים באופן עצמאי בבית. חשוב להימנע מתספורת קצוצה מדי, החושפת את העור לקרינת השמש. בדרך כלל, מומלץ לבצע תספורת עונתית לקראת פסח ולקראת סוכות, עם חילופי העונות. יש גזעים של כלבים שמקורם במדינות קרות (למשל: האסקי סיבירי) שסובלים מאוד בקיץ הישראלי לכן מומלץ לספר אותם.

המלצה רביעית - טיפול נגד פרעושים וקרציות בעזרת כדורים, אמפולות או קולרים, יסייע להפחתה בנשירת הפרווה. תדירות הטיפול הנדרשת תלויה במספר גורמים סביבתיים, אך באופן כללי טפילי העור שכיחים במיוחד בחודשי האביב והקיץ.

המלצה חמישית - הקפדה על התזונה של בעל החיים. ככל שהמזון איכותי יותר, כך בריאותם של הכלב או החתול משתפרת ונשירת השיער פוחתת. מרכיבי המזון התורמים לבריאות הפרווה הם: חומצת שומן הריבונית, חומצה לינולאית, חומצות אומגה 3 ואומגה 6 ביחס מתאים, המאוזנות בוויטמינים ובמינרלים. מזון איכותי אמור להכיל כמות גבוהה של חלבון. ניתן להוסיף לשיפור הפרווה והעור גם ויטמינים, מינרלים ורכיבי מזון שונים (מומלצים במיוחד: B קומפלקס, אבץ ומרגרינה).  תמיד רצוי להתייעץ עם הרופא המטפל לפני שמשתמשים בתוספי מזון לשיפור הפרווה והעור.

 מגיע לכלבים ולחתולים לקבל חיבוקים ולהיות נאהבים. צילום: שאטרסטוק

מה כדאי לעשות אם הנשירה נמשכת, על אף המאמצים האמורים לעיל?

במקרה שמופיעה נשירת שיער מוגברת של הכלב או החתול, מומלץ להתייעץ עם הווטרינר או לנצל את המפגשים השנתיים, החיסונים והתילוע, כדי להתייעץ לגבי הנשירה. אם הבעיה נמשכת, יש לבצע בדיקות דם (בדיקת דם כללית ובדיקת ביוכימיה והורמונים).

לסיכום: נשירה מוגברת אינה חייבת להיות גזרה משמים. יש דרכים רבות להתמודד עם הנשירה. מגיע לכלבים ולחתולים לקבל חיבוקים ולהיות נאהבים.

ד"ר גרגוריו בלנק הוא וטרינר, בעל מרפאות וטרינריות בגבעה הצרפתית ובשכונת גילה ירושלים.

סייעה בהכנת הכתבה: רננה מור, כתבת zap doctors.

  • צור קשר
ד"ר בלנק מרפאות וטרינריות
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום