קורונה: האם ניתן להמשיך טיפולי פוריות?

(8)
לדרג
תוכן מקודם

בעקבות משבר הקורונה: החל מאתמול (22.3) לא ניתן להתחיל טיפולי פוריות חדשים בישראל. עם זאת, ניתן להמשיך בטיפולים המצויים בעיצומם - ועומדים להסתיים בקרוב. תיבחן אפשרות לחריגים דחופים, כגון נשים חולות סרטן

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים) ,מומחה ליילוד וגינקולוגיה
077-2310221 (מספר מקשר)

הקורונה משפיעה על האפשרות לקבלת טיפולי פוריות: העמדה הרשמית של איל"ה (החברה המקצועית של רופאי הפריון) - בהסכמת משרד הבריאות - היא כי לא ניתן להתחיל טיפולים חדשים, החל מהיום (22.3.20). הכוונה היא לכל סוגי טיפולי הפריון: השראת ביוץ, הזרעה תוך רחמית (IUI) והפריה חוץ-גופית.

נשים בהריון לכאורה חשופות יותר להידבקות. צילום: שאטרסטוק

האם ניתן לסיים טיפול שכבר החל?

מי שעומדת בימים הקרובים בפני סיום טיפול תוכל לסיימו. תחילת טיפול מוגדרת כתחילת הזריקות שניתנות לגירוי זקיקים (גונל F, פרגובריס, מנופיור וכו') ואינה כוללת תחילת טיפול מקדים (סינרל, דקאפפטיל, גלולות, אסטרופם לוטאלי וכו'). נשים שכבר התחילו טיפול מקדים (לא זריקות לגיוס זקיקים) מתבקשות להפסיקו.

מדוע הוחלט להפסיק את טיפולי הפריון?

ההחלטה התקבלה מתוך זהירות יתר, ביחס לסיכון מהנגיף לאשה ההרה. אמנם לא נמצא עד כה שהנגיף עובר לעובר או שנשים בהריון חולות באופן קשה יותר. עם זאת, אין עדיין נתונים על הסיכון הקשור לחשיפה לנגיף בשליש הראשון והשני להריון. בנוסף, ידוע שבהריון מערכת החיסון משתנה. נשים בהריון לכאורה חשופות יותר להידבקות.

טענה נוספת היא שאין הצדקה לסכן את המטופלות ואת הצוותים הרפואיים, בחשיפה אחד לשני, בזמן המעקבים וטיפולי הפריון.

מדוע הומלץ לא לבצע החזרת עוברים?

ההמלצה החד משמעית של איל"ה ומשרד הבריאות היא לא לבצע החזרות עוברים טריים או  מוקפאים. הרופאים התבקשו להבהיר זאת באופן חד משמעי למטופלות. זאת, מאחר שכאמור לא ידוע עדיין מהם הסיכונים הכרוכים בחשיפה לנגיף הקורונה בתחילת ההריון. ברור כי הצעד הכי בטוח הוא להימנע עתה מהריון מתוכנן ולהחזיר את העוברים במועד מאוחר יותר, כשהמגיפה תחלוף.

מתי יחודשו הטיפולים?

ההמלצה להפסקת הטיפולים תיבחן מחדש על ידי הגורמים המקצועיים בעוד מספר שבועות. עם זאת, על אף שאיש אינו יודע בוודאות כיצד הדברים יתפתחו, ניתן להניח שמדובר בהפסקה שתימשך מספר חודשים ולא מספר שבועות.

האם יתאפשרו חריגים?

יוחרגו מההנחייה האמורה נשים הזקוקות לטיפול דחוף. כך, למשל: נשים חולות סרטן הזקוקות לשימור פריון. ההחרגה תתאפשר כל עוד המעבדות לא ייסגרו. נשים מבוגרות לא יוחרגו, אך יתכן שתהיה התחשבות בהארכת תקופת הזכאות לטיפולים, עבור מי שימלאו לה 45 בחודשים הקרובים.

ניתן יהיה גם לבצע טיפולי שימור פוריות במקרים דחופים. צילום: שאטרסטוק

האם ניתן להגיע למרפאות פריון?

ניתן להמשיך לקבל ייעוץ והדרכה מרופא פריון, אך יש לעשות זאת בטלפון או בשיחת וידאו (באמצעות תוכנות כגון ZOOM).

לסיכום: נוכח משבר הקורונה, לא תתאפשר עתה תחילת טיפולי פוריות חדשים, כדי להימנע מסיכון שלא לצורך של המטופלות ושל הצוותים הרפואיים. עם זאת, יתאפשר לסיים טיפולים המצויים לקראת סיום. בנוסף, ניתן יהיה גם לבצע טיפולי שימור פוריות במקרים דחופים (סרטן).

פרופ' דניאל זיידמן הוא רופא נשים בכיר ביחידה להפרייה חוץ גופית באגף הנשים והיולדות במרכז הרפואי שיבא בתל השומר, ופרופסור חבר בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב.

 

שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום