קורונה: האם ניתן ללכת לטיפול שיניים?

(13)
לדרג
תוכן מקודם

השן כואבת ואתם חוששים ללכת לרופא שיניים? הסירו דאגה מלבכם: מרפאות השיניים פועלות במתכונת מצומצמת, תוך הקפדה על כללי סטריליות מוגברת. אל תזניחו בעיות דנטליות דחופות

טיפולי שיניים
077-2308241 (מספר מקשר)

בעקבות בהלת הקורונה וההנחיות הרבות שמטרתן למנוע ככל האפשר את התפשטות הנגיף, עולות בקרב הציבור הרחב לא מעט שאלות וחששות גם (ואולי בעיקר) בנוגע לכל הקשור לרפואת שיניים.

אכן, החששות עולים לא בכדי: מעצם מהות הטיפול, רופאי השיניים באים במגע ישיר וקרוב לפה של המטופל. לכן,  רופאי שיניים הוגדרו בין אלה שחשופים ביותר לסכנת הידבקות. מצד שני, מדובר בשירותי רפואה חיוניים, שלא תמיד ניתן/כדאי לדחות. מהן ההנחיות בנושא זה? כיצד נערכות למצב מרפאות השיניים? האם ואיך ניתן למנוע הידבקות בקורונה במהלך טיפול שיניים? ריכזנו עבורכם את כל התשובות לשאלות השכיחות ביותר.

מרפאות השיניים פועלות בתקופה זו במתכונת מצומצמת. צילום: באדיבות מרפאת השן

האם מרפאות השיניים פועלות במתכונת רגילה?

לא. מרפאות השיניים פועלות בתקופה זו במתכונת מצומצמת - הן מבחינת גודל הצוות הרפואי (מעט רופאים וסייעות) והן מבחינת צמצום מספר הטיפולים וסוגי הטיפולים הניתנים. נכון להיום, מבוצעים רק טיפולי שיניים דחופים, שאינם סובלים דיחוי. כך, למשל: טיפולי עזרה ראשונה, טיפולים במקרים שבהם המטופל סובל מכאבים, שיקום באמצעות שתלים וכו'.

מה לגבי שיננית?

הביקור אצל שיננית אמנם אינו מוגדר כטיפול דחוף, אך כדי לתת מענה גם עבור הטיפולים שאותם ניתן לבצע רק לאחר שיננית (למשל: מטופלים עם דלקות חניכיים), ברוב המרפאות עובדת השיננית בהיקף מצומצם.

האם לא מסוכן לבקר בימים אלה אצל רופא השיניים?

לא. דווקא בימים אלה, מרפאות השיניים מקפידות בדקדקנות על נהלי משרד הבריאות ואף מחמירות בכל הקשור למילוי הנחיות הממשלה, למיגון ולחיטוי:

מיגון: בניגוד לדיווחים בתקשורת על כך שבבתי החולים קיים מחסור בציוד מגן עבור הצוותים הרפואיים, במרפאות השיניים המצב שונה לחלוטין. רופאי השיניים מתמגנים באופן מלא, לפני כל מפגש עם מטופל. הסיבה לכך היא שרוב מרפאות השיניים המובילות נערכו למצב באופן עצמאי ורכשו מבעוד מועד מלאי של חליפות מיגון, הכולל ביגוד חד פעמי (בדומה לחלוקים שלובשים מנתחים בחדרי הניתוח), משקפי מגן, כפפות ומסכות.

שמירת מרחק: בהתאם להנחיות הממשלה האוסרות על התקהלות של יותר מעשרה אנשים בחדר אחד ובהתאם להמלצות הגורפות להימנע מהתקהלויות בכלל, הותאמו גם לוחות הזמנים במרפאות השיניים והתורים נקבעים במכוון במרווחים גדולים מאוד, כך שאין כמעט מפגש בין מטופלים.

חיטוי: גם בנושא זה, יש הקפדה יתרה על נהלי משרד הבריאות ועל קיום ההמלצות של הסתדרות רפואת השיניים בישראל. כך, למשל: מתבצע חיטוי יסודי של החדר בין הטיפולים ולעיתים אף בין פרוצדורות שמבוצעות לאותו מטופל. בנוסף, יש הקפדה רבה גם על היגיינת הידיים, הן מצד הצוות והן מצד המטופלים.

תשאול טלפוני טרם ההגעה למרפאת השיניים. צילום: שאטרסטוק

כיצד ניתן למנוע חשיפה של הצוות הרפואי לחולי קורונה?

בנוסף לאמצעים המחמירים שננקטים במרפאת השיניים עצמה, כדי למנוע ככל האפשר מצב שבו יגיע למרפאה אדם שנדבק בקורונה, מתבצע גם תשאול טלפוני טרם ההגעה למרפאת השיניים. אם המטופל משיב בחיוב על אחת השאלות - לא יתקיים טיפול עד תום תקופה של 14 ימים:

  • האם יש מישהו בבית ששוהה בבידוד? ואם כן - האם זוהו אצלו סימני מחלה?
  • האם היית בקשר ישיר עם אדם חולה ב-COVID19 ב-14 הימים שקדמו להגעתך למרפאה?
  • האם הנך סובל מחום או סבלת מחום ב-14 ימים טרם הגעתך למרפאה?
  • האם היית חולה במחלה הכוללת שיעול ב-14 ימים טרם הגעתך למרפאה?

לסיכום: אין ספק שבדומה לכלל המשק, גם הפעילות של מרפאות השיניים ירדה בכ-90% בעקבות משבר הקורונה. עם זאת, חשוב לא להזניח טיפולי שיניים דחופים. יש לזכור שמרפאות השיניים פועלות בצורה בטוחה וסטרילית, כך שאין לחשוש מהביקור בהן.

 

ד"ר רפאל פנחסוב הוא המנהל הרפואי במרפאת השן באשקלון; מזי פולאט היא מנהלת המרפאה.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום