האם ייתכן שאת סובלת מאנדומטריוזיס?

(0)
לדרג

עד לפני כ-15 שנה תלונות של נשים על תסמיני מחלת האנדומטריוזיס זכו בעיקר לתגובות כמו "זה רק בראש שלך" או "אלה פשוט כאבי מחזור". בחודש מרץ יצוין חודש המודעות למחלה, ממנה סובלות כמעט 10% מהנשים. האם ייתכן שגם את ביניהן? בואי לבחון את עצמך

אגודות וארגונים
053-9374656 (מספר מקשר)
רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים) ,מומחה ליילוד וגינקולוגיה
077-2307853 (מספר מקשר)

אנדומטריוזיס היא מחלה אשר מתאפיינת בנוכחות תאי רקמה הדומה לרירית הרחם במקומות מחוץ לחלל הרחם, למשל: בשריר הרחם (אדנומיוזיס), בשחלה (אנדומטריומה), ובכל מקום אחר באגן ובבטן בצורה של נגעים שטחיים או עמוקים.

אותם תאים של רקמה הדומה לרירית הרחם, מגיבים לשינויים ההורמונליים שעוברת האישה, וממש כמו רירית הרחם גדלים לקראת מחזור ואפילו מדממים יחד עם הווסת. הדימום הוא לרוב מאוד קטן ואינו מסכן את החולה, אך עשויים להיות מקרים נדירים בהם הנגעים מתמקמים באזור הריאות או הסרעפת ועלולים לגרום, בעת הדימום, להפרעה ריאתית חריפה ואף לסכנת חיים.

ברוב הגדול של המקרים לא מדובר במחלה מסכנת חיים, אך היא כרוכה בכאבים רבים, כגון:  כאב אגן כרוני, כאבי מחזור חזקים וכאבים בקיום יחסי מין, וכן בהפרעות לפוריות ובפגיעה כללית באיכות החיים.

עדיין לא ידוע במאת האחוזים מהם גורמי המחלה. ישנן תאוריות שתולות את מקור המחלה בהתמקמות לא נכונה של התאים בשלבי ההתפתחות העוברית; תאוריות אחרות אומרות שעם כל מחזור של האישה, חלק מהדם יוצא גם מהחצוצרות אל הבטן, וכך משתרשים תאי הרירית במקומות שונים בבטן ובאגן; וישנן גם תאוריות המעידות על נטייה משפחית, אך היא אינה מובהקת.

אם גם את חושדת שיש לך תסמינים של אנדומטריוזיס, בואי לבחון את עצמך ב-10 שאלות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום