המדריך המלא: 10 דברים שחשוב לעשות כשמתכננים הריון

(5)
לדרג
תוכן מקודם

ליטול חומצה פולית, לבצע סקר גנטי, להפסיק לעשן ולשמור על משקל תקין: אם את מתכננת הריון, חשוב שתדעי שיש כמה דברים שכדאי לעשות כבר עכשיו

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים) ,מומחה ליילוד וגינקולוגיה
077-2311011 (מספר מקשר)

תכנון הריון הוא שלב חשוב ומרגש בחיים. רגע לפני שאת חושבת על שמות ובוחרת טפטים חדשים לחדר, כדאי שתהיי מודעת למספר דברים שחשוב מאוד לעשות כבר בשלב התכנון. הקפדה על הכללים הבאים תסייע לך לשמור על הריון בריא, תקל עליך במהלך הלידה ותמנע ממך להתמודד עם סיכונים מיותרים. שימי לב - הרשימה המלאה לפניך:

 ליטול את החומצה הפולית לפחות עד גיל הריון של 6 שבועות. צילום: שאטרסטוק

נטילת חומצה פולית:

חומצה פולית היא רכיב חיוני, המאפשר למנוע מומים פתוחים במערכת העצבים המרכזית של העובר. לכן, חשוב מאוד ליטול אותה לפחות 3 חודשים לפני תחילת ההריון. מאחר שלרוב קשה להעריך את מועד ההתעברות המדויק, מומלץ ליטול את החומצה הפולית לאורך שנות הפוריות, כל עוד קיים סיכוי להרות. יש להמשיך ליטול את החומצה הפולית לפחות עד גיל הריון של 6 שבועות, מאחר שבשלב זה מערכת העצבים של העובר כבר אמורה להיות מושלמת. מינון מומלץ: 400 מיקרוגרם ליום.

סקר גנטי:

הסקר הגנטי מיועד למנוע מצב של לידת עוברים החולים במחלות גנטיות קשות. מחלות אלה עלולות לפגוע בתפקוד הרך הנולד באופן משמעותי ואף להוביל למותו. הסקר מבוסס על בדיקות דם שלקוחות מהאם. אם היא אכן מאותרת כנשאית למחלה גנטית, גם האב יופנה לבדיקה מסוג זה. כאשר שני בני הזוג הם נשאים של מחלה גנטית מסוימת הסיכוי של הולד לסבול ממנה עומד על כ 25%. במקרה כזה אפשר להחליט על הפסקת הריון או על הפריה חוץ גופית, המאפשרת לבודד את הגן הבעייתי ולמנוע לידת ולד חולה.

הפסקת עישון:

כידוע, עישון הוא פעולה הכרוכה בסיכונים רבים לבריאות. ביניהם: סיכון מוגבר למחלות ריאה כרוניות, למחלות לב ולסרטן. למעשה, נשים שמעשנות בזמן ההריון מסתכנות בשלל סיבוכים נוספים כמו: לידה מוקדמת, משקל קטן של עובר, בעיות התפתחות ואף רעלת הריון. לפיכך, כדאי וחשוב להפסיק עם ההרגל הלא רצוי הזה כבר בשלב התכנון.

שמירה על משקל תקין:

הידעת?: השמנת יתר מקשה הן על הקליטה להריון והן על מהלך ההריון. היא מעלה את הסיכון לסוכרת הריונית, ליתר לחם דם ולבעיות אורתופדיות שונות. אם את מתכננת הריון וסובלת ממשקל יתר או לא בטוחה שהמשקל שלך תקין, כדאי שתיגשי להתייעץ דיאטן, שיוכל להרכיב עבורך תפריט מתאים לירידה מתונה במשקל.

משפרת את התחושה הכללית. צילום: שאטרסטוק

פעילות גופנית: פעילות גופנית בזמן ההריון משפרת את התחושה הכללית, מסייעת במניעת כאבי גב, מסייעת לשמור על משקל תקין, מעודדת פעילות עיכול טובה יותר, מפחיתה מתח וחרדה וגם מכינה את הגוף לקראת לידה טובה ומוצלחת. אולם, כדי שתוכלי להתאמן במהלך ההריון, חשוב להתחיל להיכנס לכושר כבר מספר חודשים לפני. תוכלי לבחור בכל סוג פעילות שתרצי, וכדאי לשלב בין פעילות ארובית בעצימות גבוהה לבין פעילות מתונה לשמירה על מסת השריר.

בדיקת תפקוד בלוטת התריס:

בדיקת דם לפני ההריון חיונית כדי לאתר חסרים בגוף. אחד הפרמטרים שחשוב לבדוק בשלב זה הוא תפקוד בלוטת התריס. בלוטה זו אחראית על אין ספור תפקודים של הגוף. בין היתר, חוסר איזון בה הוא הסיבה העיקרית לפיגור שכלי אצל ילודים. ומאחר שבתקופת ההריון ישנה עלייה טבעית בדרישת הגוף להורמון האלטרוקסין המיוצר בבלוטה, חשוב להמשיך לעקוב אחר תפקודה גם במהלך ההריון.

בדיקת פאפ:

משטח צוואר הרחם המכונה "פאפ", חיוני לצורך איתור נגעים טרום סרטניים בצוואר הרחם. מאחר שבתחילת ההריון ייתכנו דימומים מסיבות שונות (בעיקר בעת יחסי מין), חשוב לבצע את הבדיקה, וכאשר היא תקינה אין לברר את מקור הדימומים במהלך ההריון או להיכנס ללחץ מיותר.

בדיקת שד:

היות שבזמן ההריון נפח השד צפוי לגדול, קשה מאוד לאתר גושים מחשידים במהלכו. לכן, כדאי מאוד לבדוק את העניין לפני ההריון.

ביקור אצל שיננית:

באופן כללי, במהלך ההריון את עלולה לסבול יותר מבעיות שיניים וחניכיים. לכן, כדאי לוודא שמצב השיניים והחניכיים במיטבו ו"להקדים תרופה למכה". תאמי כבר עכשיו ביקור אצל השיננית כדי למנוע דלקות חניכיים והחמרה במצב השיניים.

בדיקה גניקולוגית:

אחת לחצי שנה כדאי לגשת לבדיקה גניקולוגית, על מנת לבצע בדיקה כללית, שבין היתר תבחן את מצב הרחם, רירית הרחם והשחלות.

חיסוני שגרה:

מומלץ להכין פנקס חיסונים מבעוד מועד, ולוודא שאת מחוסנת מפני אדמת. במקרה שטרם חוסנת בעבר, כדאי להשלים את החיסון בהתאם להמלצות משרד הבריאות כבר לפני ההריון. זאת מאחר שחיסון זה אינו ניתן לביצוע במהלך ההריון ומחלת האדמת עלולה לפגוע לא רק בך, אלא גם בעובר.

לסיכום: לפני שחושבים על הריון, חשוב לבצע בדיקות, להקפיד על נטילת חומצה פולית ולשמור על הבריאות הכללית. ההמלצות שצוינו יסייעו לך לעבור את ההריון בצורה הבריאה והטובה ביותר ולהגיע מוכנה ללידה. כמו כן, חשוב לציין שהריון מושג תוך שנה בעת קיום יחסי מין סדירים ובלתי מוגנים, ולכן אין צורך להילחץ אם הוא לא נקלט בשלב מוקדם יותר. שיהיה הריון קל ולידה מוצלחת!

ד"ר מירון פרוימוביץ' הוא מומחה בגניקולוגיה.

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors.

 

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום