לקות שמיעה הולכתית: כל מה שצריך לדעת

(0)
לדרג

מהי לקות שמיעה? מהם הסימנים לירידה בשמיעה? מה הקשר של בטהובן לפיתוח מכשירי שמיעה? כל המידע שחשוב לדעת, לרגל יום השמיעה הבינלאומי

אגודות וארגונים
053-9374656 (מספר מקשר)

בישראל חיים למעלה מ-700,000 בני אדם הסובלים מלקות שמיעה כלשהי. לקויות השמיעה יכולות להיגרם בעקבות פגיעה או נזק לחלקים שונים במערכת השמיעה. מקובל לסווג את הירידה בשמיעה לפי החלק שנפגע במערכת השמיעה:

  • ירידת שמיעה הולכתית - מקורה בתפקוד האוזן החיצונית או התיכונה, ועל-פי רוב היא באה לידי ביטוי בבעיה מכנית בהעברת הצליל לאוזן הפנימית.

  • ירידת שמיעה תחושתית עצבית - מקורה בנזק לאוזן הפנימית, על-פי רוב בתאי החישה בשבלול או בעצב השמיעה.

  • ירידה מעורבת בשמיעה - מורכבת הן מירידה הולכתית והן מירידה עצבית תחושתית.

בישראל חיים למעלה מ-700,000 בני אדם הסובלים מלקות שמיעה כלשהי. צילום: שאטרסטוק

מהן הסיבות ללקות שמיעה הולכתית?

לקות שמיעה הולכתית נגרמת על ידי פגיעה באוזן החיצונית או התיכונה, המונעת הולכה תקינה של צליל: גלי הקול אינם מגיעים אל האוזן הפנימית, למרות שהיא עצמה ממשיכה לתפקד. הסיבות ללקות שמיעה הולכתית הן רבות ומגוונות, בהן: דלקת האוזן התיכונה, גידולים שפירים (כולסטאטומה), נקב בעור התוף, טראומה ומומים באוזן התיכונה או החיצונית.

מהם האתגרים העומדים בפני לקויי שמיעה?

למרות שניתן היום לקיים חיים שלמים לצד לקות וקושי בשמיעה, ישנם עדיין אתגרים רבים העומדים בפני לקויי השמיעה. בוגרים ומבוגרים עשויים לסבול מקשיים במציאת עבודה ובהשתלבות בעבודה, קושי בתחזוקת מערכות יחסים וקושי בניהול חיים תקינים. בקרב ילדים החשש הינו כפול, מכיוון שאלו עלולים לחוות איחור בהתפתחות השפה והדיבור, קשיים אקדמיים וקשיים חברתיים-רגשיים. זאת ועוד, כשילד צריך להתאמץ כדי לשמוע בכיתה הוא "מכבה" את עצמו ומנותק מהתקשורת סביבו ולכן, עשוי להתחיל להפריע. כמו כן, קיימת סכנה בפעילויות, כמו חציית כבישים עמוסים ורכיבה על אופניים בתנועה עמוסה מהחשש שהילד לא יישמע.

 

מהם הסימנים לירידה בשמיעה?

הסימנים לירידה בשמיעה יכולים להיות רבים ומגוונים:

  • קושי בהאזנה לשיחות, בייחוד כאשר ישנו רעש רקע בסביבה.
  • כאשר אדם מוצא את עצמו מבקש מאנשים שסביבו לחזור על דבריהם מספר רב של פעמים.
  • אם אתם חשים שאדם שמדבר עמך ממלמל כשהוא מדבר או שדבריו אינם מובנים לך.
  • כאשר יש קושי לשמוע את קולות הטבע: ציפורים, טיפות גשם, גלי הים וכו'.
  • לרוב, אנשים ששמיעתם ירודה יתאמצו לקרוא את השפתיים של מי שהם מדברים עמו או שיחליטו להתרחק מהשיחה כי קיים קושי להבין את הנאמר.

 

מה הקשר של בטהובן ללקות שמיעה?

בטהובן החל לאבד את שמיעתו בשנות העשרים המאוחרות לחייו. עם זאת, בטהובן המשיך להפיק יצירות מופת, אפילו לאחר שחירשותו נעשתה מוחלטת. הוא עשה שימוש ב"טריק" הדומה לעיקרון של מכשירי הולכת העצם. בטהובן חיבר מקל מעץ לפסנתר ונגס בו בין שיניו במהלך הנגינה, דבר שאפשר לסאונד לעבור דרך עצמותיו, לעקוף את האוזן התיכונה ולהגיע ישירות אל שבלול האוזן - ממש כמו מכשיר הולכת עצם. כך בעצם הצליח בטהובן לשמוע את המוסיקה שניגן דרך עצם הלסת שלו ובכך עקף את בעיית השמיעה.

כיצד מטפלים בלקות שמיעה הולכתית?

ניתן לאבחן בעיית שמיעה הולכתית באמצעות בדיקת שמיעה פשוטה. במידה והבעיה בשמיעה זמנית/הפיכה יינתן טיפול תרופתי או ניתוח. מנגד, במידה והבעיה אינה הפיכה או שיש מניעה לבצע ניתוח, ניתן להתאים מכשיר שמיעה קונבנציונלי בתוך או מאחורי האוזן. בנוסף, קיים גם מכשיר בהולכת עצם (כגון ADHEAR) לירידות שמיעה הולכתיות. מכשיר זה יעיל גם למקרים של חרשות חד צידית. במקרים אלה המכשיר מגרה את שתי הכוכליאות (שבלולים), ומעביר באמצעותם את הצליל למוח גם מכיוון הצד עם בעיית השמיעה. במקרים מסוימים ניתן יהיה לבצע ניתוח שתל כוכליארי.

 

במידה ולקות השמיעה אינה הפיכה או שיש מניעה לבצע ניתוח, ניתן להתאים מכשיר שמיעה קונבנציונלי. צילום: שאטרסטוק

לסיכום: ירידה בשמיעה היא תהליך שעל פי רוב יש לו סימני אזהרה מוקדמים. במידה ואתם או מי מבין קרוביכם סובל מירידה באיכות השמיעה, אנו פנו למומחה בתחום. זכרו - כי ליקויי שמיעה הם שכיחים מאוד ופוגעים באיכות החיים, אך פנייה לטיפול יכולה לסייע בשיפור איכות השמיעה ומציאת פתרון מתאים.

חיה סנדיק, אודיולוגית ומשקמת שמיעה במחלקת שתלי שמיעה ושבלול ומכשירי שמיעה במדכטניקה אורתופון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום