עומדים לעבור ניתוח מורכב בעמוד השדרה?: הכירו את השיטה האנדוסקופית

(12)
לדרג
תוכן מקודם

פריצות דיסק חמורות לעיתים רבות מובילות לצורך בניתוח דחוף. הבעיה: מדובר בתהליך מורכב הכרוך בסיכונים. החדשות הטובות: ניתוח אנדוסקופי חדשני מאפשר לתקן את הבעיה תוך פחות מיממה ואף חוסך למטופל כאב וסבל רב. מי זקוק לניתוח, כיצד מתבצעת השיטה החדשנית וגם: כיצד לבחור את המנתח הטוב ביותר? מדריך

רופא אורטופד
03-9376408

סביר להניח, שבשלב כזה או אחר בחיים כל אחד מאתנו יסבול מכאבי גב. אולם, כאשר הכאב חמור במיוחד, הוא עלול להפוך את החיים לסבל מתמשך. מעבר לבעיה הממוקדת באזור הגב, היא עלולה להיות מלווה בשלל תופעות נוספות, ביניהן: תחושות נימול, כאבים חדים בגפה המונעים תפקוד תקין ועוד.

להשפיע באופן ניכר הן על היכולות הפיזיות והן על איכות החיים. צילום: שאטרסטוק

מהן הסיבות העיקריות המובילות לכאבי גפיים קשים?

באופן כללי, ניתן להצביע על שתי בעיות שכיחות הגורמות לכאבי גב קשים בקרב האוכלוסייה הכללית: "פריצת דיסק" ו"הצרות בתעלה". אלה עלולות לגרום לסבל רב, ולהשפיע באופן ניכר הן על היכולות הפיזיות והן על איכות החיים. להלן הסבר קצר אודות כל אחת מהן:

פריצת דיסק: הדיסק שלנו בנוי מחלק מרכזי, סחוס נוזלי וממעטפת. בעיה זו מתרחשת על רקע קרע במעטפת הדיסק, המצוי בין החוליות, ובאופן יומיומי נועד לשמש כמעין בולם זעזועים. במצב זה חלק מתכולתו בד"כ חודר לתוך תעלת עמוד השדרה. במקרים רבים, התופעה מלווה בלחץ על העצב המשפיע גם על התחושה ברגל או ביד.

היצרות תעלת עמוד השדרה (Spinal stenosis): היצרות תעלת עמוד השדרה יכולה להיות צדדית או מרכזית. היא נגרמת כתוצאה מהתעבות הרקמות שמקיפות אותה, למשל כתוצאה מתהליך "הסתיידות" או מבלט בדיסק. היצרות התעלה בעמוד השדרה הצווארי למשל, יכולה לגרום לכאבים או לתחושת נימול בגפיים העליונות והתחתונות. לעומת זאת, היצרות התעלה בעמוד השדרה המותני אופיינית יותר לגיל המבוגר וכרוכה בין היתר בקושי מתגבר בהליכה למרחק, בהרדמות הרגליים ולעתים בשינוי בסוגרים.

מי זקוק לניתוח בעמוד השדרה?

להוציא מהכלל תהליכים גידולים או שברים בעמוד השדרה, בד"כ ניתוחי עמוד השדרה מתחלקים לניתוחים האמורים לשפר את איכות החיים – כלומר להקל על עצמת הכאב, לאפשר הליכה טובה יותר וכו', וכן ניתוחים האמורים למנוע או לעצור נזק נוירולוגי מתקדם.

במצבים של לחץ על עצב במוצאו מעמוד השדרה עקב פריצת דיסק או היצרות במוצא העצב כתוצאה מהתעבות רקמות החיבור או הסתיידות, לעיתים ניתן להמתין כדי לנסות לפתור את הבעיה בשיטות שאינן פולשניות, כלומר באמצעות כדורים או באמצעות זריקות שונות. מצב נפוץ בקטגוריה זו הוא היצרות תעלת השדרה עם צליעה לסירוגין ונימול ברגליים בזמן הליכה או עמידה (Spinal stenosis, Neurogenic claudication)  המאפיינת את הגיל המבוגר. כאשר בבדיקת ה - MRI מודגמת פריצת דיסק גדולה או היצרות תעלה מתקדמת, ובהנחה שהסיכוי להחלמה ספונטנית אינו גבוה, ניתן גם להמליץ על ניתוח בשלבים מוקדמים יותר.

לעומת זאת, כאשר מדובר בבעיה הכרוכה בתסמינים נוירולוגיים, לרבות אי יצבות בהליכה, חולשה או תחושת נימול בגפיים, ההמלצה על ניתוח הינה חד משמעית. במצבים כאלה הניתוח דחוף, והוא נועד גם כדי להקל על הכאב אך בעיקר על מנת למנוע את הנזק הנוירולוגי.

 

מהי הבשורה הגדולה שהביאה עמה השיטה האנדוסקופית?

באופן כללי, רבים הסובלים מכאבי גב חמורים חוששים מפני ניתוחי גב שכן, מדובר בתהליך מורכב הכרוך בכאבים, בסיכונים ובהליך שיקומי ארוך. אחד היתרונות הגדולים ביותר בשיטה זו אשר פותחה ע"י פרופ' ג'ו בפיטסבורג לפני כ 20 שנים בארה"ב, נובע ממשך ההחלמה המהיר הנדרש לאחר ביצוע הפרוצדורה (כ 3 שבועות), ומהפחתה דרמטית בכאב לאחריה. כמו כן, בניגוד לניתוח הקלאסי המצריך פתיחה גדולה יחסית של האזור המטופל, הניתוח האנדוסקופי חוסך במקרים רבים את הצורך בפתיחה גדולה של עמוד השדרה ובקיבוע של החוליות. למעשה, באופן כמעט בלתי נתפס רוב המטופלים מסוגלים להתהלך תוך שעתיים בלבד לאחר הניתוח. ברב המקרים אין צורך באשפוז, והמטופל יכול להשתחרר לביתו בתוך מספר שעות. ניתוח בשיטה זו מאפשר חדירה מינימלית לאזור הגב תוך כדי שימוש בפתח קטן בלבד.

כיצד מתבצע התהליך?

במהלך הניתוח, מתבצע חתך קטן באזור הגב, דרכו מוליכים מצלמה (סיב אופטי), המאפשרת הגדלת התמונה המתקבלת עד פי מאה (!). מדובר בהיבט חשוב ביותר, שכן ראיית התמונה בגדול ובאופן ברור, מאפשרת למנתח לטפל בבעיה בצורה מדויקת ויעילה יותר, הכרוכה בסיכון מינימלי. לאזור מוחדרים כלי עבודה נוספים כמו מקדחה ומשאבה, אשר באמצעותם מתבצע שיוף והרחבה של התעלה וכריתה חלקית של הדיסק – כאשר יש בכך צורך. אגב, שיטה זו מתאימה גם לסובלים מבעיות גב חמורות לרבות פריצות דיסק קשות.

חשוב לבחון האם מדובר במנתח בעל ניסיון רב. צילום: שאטרסטוק

כיצד בוחרים את המנתח הטוב ביותר?

בחירת המנתח היא אולי הפרמטר החשוב ביותר בכל התהליך. היא יכולה לעשות את ההבדל בין ניתוח מוצלח המאפשר למטופל לשוב לשגרה במהרה תוך הפחתה משמעותית במידת הסבל והסיכון, לבין ניתוח המסכן את בריאותו באופן משמעותי. לפיכך, חשוב לוודא מראש שהמנתח עבר הכשרה ספציפית ממושכת לניתוחים אנדוסקופיים. כמו כן, חשוב לבחון האם מדובר במנתח בעל ניסיון רב, שמאחוריו ניתוחים אנדוסקופים רבים שעברו בהצלחה. אגב, כדאי להביא בחשבון שחלק מהמנתחים לא ימליצו למטופל לעבור ניתוח אנדוסקופי, וזה כביכול מחשש לאי התאמה. אולם, כדאי לדעת כי רק מומחה לאנדוסקופיה יוכל לקבוע בוודאות האם אכן אותו מטופל צריך להימנע מניתוח זה, שאותו ניתן לבצע כיום ל 95% מהאוכלוסייה הנזקקת לניתוח.

לסיכום: "פריצת דיסק" ו"הצרות בתעלה" הינן שתי בעיות שכיחות, העלולות לגרום לסבל רב בקרב הלוקים בהן. בהשוואה לניתוחים המקובלים שעד כה עמדו לרשות המטופלים, ניתוח אנדוסקופי זעיר פולשני הוא שיטה מתקדמת, המאפשרת לטפל בהן ביעילות רבה, תוך הפחתה משמעותית במידת הסבל והכאב של המטופל. בנוסף, שיטה זו אינה כרוכה בהחלמה ממושכת, והמטופל אינו נדרש לאשפוז.

 

 ד"ר שלמה דוידוביץ' הוא נוירוכירורג בכיר ב"מדיקל סנטר" וב"אסותא", מנהל השירות הנוירו-אנדוסקופי במחלקה הנוירוכירורגית בבלינסון. חלוץ שיטת הניתוחים האנדוסקופיים בארץ.

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום