יחסי מין בהריון: האם מותר לחוות אורגזמה?

(0)
לדרג

ישנם גורמים רבים שעשויים להשפיע על החשק ועל הרצון לקיים יחסי מין במהלך ההריון. אולם, מבחינה רפואית, ברוב המקרים אין כל מניעה להמשיך וליהנות מחיי מין טובים ומספקים גם בתקופה זו. מדריך חשוב לרגל שבוע המודעות להריון בריא

אגודות וארגונים
053-9374656 (מספר מקשר)

תקופת ההריון היא תקופה מרגשת ומיוחדת מאוד, המלווה בציפיות ובתכנונים לעתיד. עם זאת, נשים בהריון חוות לא מעט שינויים הורמונליים, גופניים ונפשיים, העשויים להשפיע בין היתר על חיי המין.

למעשה, אחד הנושאים המשמעותיים שמעסיקים זוגות רבים בתקופה הזאת, הוא הקשר שבין הריון לבין חיי המין: האם מותר לקיים יחסי מין בתקופה זו? האם ישנן מגבלות לגבי תנוחה כזאת או אחרת? מדוע חלק מהנשים מרגישות בשיאן מבחינה מינית בזמן ההריון, בעוד שחלק מהן כלל אינן מעוניינות במגע בתקופה זאת? כל אלה הן רק חלק מהשאלות שעשויות להתעורר במהלך ההריון.

תקופת ההריון יכולה להיות הזדמנות להתעצמות המיניות לשני בני הזוג. צילום: שאטרסטוק

"תהליך ההריון, וגם תקופת הלידה שמגיעה מיד לאחריו, עלולים להשפיע מאוד על הקשר הזוגי והאינטימי", אומרת ד"ר חני פל, גניקולוגית באיכילוב, המרפאה לטיפול מיני. "חשוב לציין, שדווקא מבחינה רפואית ברוב המקרים אין כל מניעה מקיום יחסי מין לאורך כל ההריון, למעט מספר מקרים בודדים ולא שכיחים - לגביהם ארחיב בהמשך".

"כל אישה חווה את ההריון באופן שונה. בעוד שאחת תרגיש נשית ומושכת והחשק המיני שלה יהיה בשיאו, אחרת תביע עניין מופחת במין או כלל לא תחשוק במגע", מוסיפה אפרת מנור, מטפלת מינית מוסמכת.

"גם גברים מגיבים באופן שונה, וכל אחד מהם תופס את ההריון אחרת ובהתאם להשקפותיו הכלליות בחיים. עבור חלק מהם, הריון הוא סימן למיניות ולשפע, ועבור אחרים מדובר בתקופת קיפאון המערכת המינית. האחרונים לרוב נשענים על תפיסות מיושנות, וגם על חששות רבים מפני קיום יחסי מין שמא יפגעו במהלך ההריון התקין".

 

כיצד ההריון יכול לשפר את יחסי המין?

"אני בהחלט נתקלת בזוגות רבים שחוששים לקיים יחסי מין בהריון", מציינת ד"ר פל. "זאת אף, שכאמור, לרוב אין כל מניעה מקיום יחסי מין בתקופה זו. למעשה, ההפך הוא הנכון: תקופת ההריון יכולה להיות הזדמנות להתעצמות המיניות לשני בני הזוג. האיברים האינטימיים (שדיים, נרתיק ודגדגן), עשויים להיות רגישים יותר לגירוי, דבר התורם להנאה מוגברת. נשים רבות מדווחות כי דווקא בהריון הן חוות אורגזמה חזקה יותר ויש כאלה שיחוו אותה לראשונה בהריון. יתרה מכך, השינויים הגופניים יכולים לתרום ליציאה מהשגרה המינית ולהביא להתנסויות בתנוחות ובפרקטיקות חדשות. ישנן נשים רבות שחשות בשיא הנשיות שלהן בתקופה זו, וגם גברים שיתפסו את האישה ההרה כשופעת ומושכת במיוחד. בנוסף, החשש מפני הריון לא רצוי שמעסיק רבים בזמן קיום יחסים בימי שגרה, הוא דאגה ענקית שנחסכת מן הסתם בזמן שהאישה הרה. כמובן שההמלצה להמשיך לקיים יחסי מין תלויה בחשק וברצון האינדיבידואלי של האישה ושל בן הזוג".

 

האם יחסי מין באמת יכולים לזרז לידה?

לקראת סוף ההריון אתם עשויים להיתקל בהמלצה לקיים יחסים כדרך לזירוז הלידה. המלצה זו מבוססת על כך שנוזל הזרע מכיל חומר שנקרא "פרוסטגלנדין" שמזרז לידה; וגם משום שאורגזמה נשית מביאה להתכווצויות של הרחם, ושהגירוי המיני יחד עם גירוי פטמות מוביל להפרשת הורמון שנקרא "אוקסיטוצין" הגורם לצירים. נשאלת השאלה: האם אכן יחסי מין יכולים לגרום ללידה?

"ובכן, אם הדאגה היא מלידה מוקדמת, אין הוכחה שיחסי מין גורמים לכך, גם לא בהריונות בסיכון גבוה", מרגיעה ד"ר פל. "בנוגע להריון בשל ובמועד - גם פה יעילות האקט המיני כזירוז מוטל בספק. אולם, בשלב הזה כבר אין נזק בזירוז אם הוא אכן יתרחש".

 

האם יש פעולות או תנוחות שאסור לבצע בזמן ההריון?

"לרוב אין כל מגבלות. עם זאת, חשוב לי להדגיש כי בדרך כלל גם אם קיימת המלצה להימנע מיחסים, הכוונה היא ליחסים הכוללים חדירה לנרתיק. יחסי מין יכולים להיות מגוונים הרבה יותר, וגם אם לזוג מסוים הומלץ להימנע מחדירה הרי שאין מניעה מעינוגים אחרים. אני מציעה להסתכל על המלצה כזאת דווקא כהזדמנות להתנסות ולגוון".

אז מתי בכל זאת לא מומלץ לקיים יחסים שכוללים חדירה?

מומלץ להימנע מיחסי מין הכוללים חדירה במצבים הבאים:

שיליית פתח: מצב בו השיליה השתרשה מעל לפתח צוואר הרחם וטראומה לאזור יכולה להוביל לדימום. חשוב לציין, כי מיקום השיליה הוא דינמי בהריון ומרבית השיליות שנצפו כמכסות את הפתח בשלבים מוקדמים בהריון, 'יטפסו' מעלה עם התקדמותו. לכן, יש לעקוב באולטרסאונד אחר מיקום השיליה. ברגע שנראה כי היא אינה מעל הפתח ניתן לחזור לשגרה.

"ואזה פרביה" (Vasa Praevia): מדובר במצב נדיר בו כלי דם עובריים עוברים מעל לפתח הצוואר. כאשר, חלילה, אחד מהם נפגע ומדמם - העובר נמצא בסכנת חיים.

ירידת מים מוקדמת: מרבית הנשים שחוות ירידת מים בשלב מוקדם ממילא זקוקות לאשפוז, ולכן סביר להניח שבמצב כזה יחסי מין אינם רלוונטיים כלל. עם זאת, חשוב לציין שירידת מים מוקדמת היא מצב שחושף את האישה לזיהום תוך רחמי, ולכן חל איסור לקיים יחסי מין במהלכו.

תפר צווארי: הכוונה היא למצב שבו צוואר הרחם נתפר לצורך חיזוקו, בקרב נשים בהן צוואר הרחם חלש – מצב המכונה "אי ספיקת צוואר הרחם". רופאים רבים ימליצו גם במצב זה להימנע מחדירה נרתיקית, אם כי אין אחידות בעניין. הסיבה היא, בין היתר, מכיוון שתפר צווארי יכול להתבצע בשבועות שונים ובסיטואציות שונות. מכאן, שכל מקרה יבחן לגופו.

מצבים נוספים שראויים לציון הם: "הפלה מאיימת" (מצב בו ישנו דימום בשלבים הראשונים של ההריון) - על אף שאין הוכחה שקיום יחסים יעלה את הסיכוי להפלה רופאים רבים ימליצו להימנע מהם.

בנוגע לנשים עם היסטוריה של לידה מוקדמת, נשים עם צוואר רחם מקוצר, או נשים עם הריון מרובה עוברים: גם במקרים אלה אין המלצה גורפת להימנע מיחסים או הוכחה שהם יכולים לגרום לנזק.

יחסי מין במהלך ההריון יכולים להיות מספקים ונהדרים. צילום: שאטרסטוק

מה עושים כשקיים פער בין בני הזוג ברצונות המיניים בתקופת ההריון?

"החשוב מכל הוא לשוחח על הנושא. אפשר לדבר על התחושות, על החשקים שמשתנים, על החששות. פעמים רבות, שיחה גלויה וכנה יכולה לפתור בעיות רבות שקשורות בתחום המיני. כפי שכבר נאמר, מין אינו חייב לכלול חדירה. אפשר להגיע לסיפוק מיני ולהנאה רבה גם באמצעות גירוי מיני מסוג אחר, ואפילו סתם ליהנות מחיבוק או מליטוף שלעיתים נדחקים הצידה", מסבירה מנור.

"יחסי מין במהלך ההריון יכולים להיות מספקים ונהדרים. מבחינה רפואית, ישנם מעט מאוד מצבים שבהם ישנן מגבלות מסוימות בעניין האקט המיני שמתייחסות בעיקר לחדירה ואינן פוסלות מגע מסוג אחר. בכל מקרה, חשוב להקשיב לעצת הרופא שמבצע מעקב אחר ההריון, וכמובן – להקשיב לגוף ולרצון האישי", מסכמת ד"ר פל.

"לכל אישה יש רצונות משלה וחשוב שהיא תפעל לפיהם. כל אחת צריכה לחשוב עם עצמה מה נעים לה, מה עושה לה טוב ומה פחות", מוסיפה מנור.

*האמור בכתבה הוא אינו מהווה תחליף ליעוץ רפואי.

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום