כתר לשיניים הקדמיות: כיצד לבחור?

(2)
לדרג
תוכן מקודם

השיניים הקדמיות בולטות בחזית הפה ויש להן משמעות אסתטית עצומה. לכן, בחירת כתר לשיניים הקדמיות צריכה לקחת בחשבון בעיקר את ההיבט האסתטי ולא רק הפונקציונלי. חרסינה? זירקוניה? אימקס? כך תבחרו את הכתר האופטימלי עבורכם

רופא שיניים
077-2313165 (מספר מקשר)

כתרים הם מעין "שיניים מלאכותיות", המשמשות כתחליף לשן שנעקרה ו/או להשלמת חלק שבור בשן קיימת. מכיוון שכך, צריך הכתר להיות חזק מספיק, כדי למלא את התפקיד הפונקציונלי של השן שאותה הוא מחליף, אך כשמדובר בכתר עבור שן קדמית, חשוב לא פחות לקחת בחשבון גם את ההיבט האסתטי.

 חשוב מאוד להתייחס בבחירת הכתר גם להיבט האסתטי. צילום: שאטרסטוק

מה מיוחד בכתרים לשיניים קדמיות?

כאמור, תפקיד הכתרים להוות תחליף לשיניים חסרות. לכן, בבחירת סוג הכתר, חשוב לקחת בחשבון, בראש ובראשונה, את התפקיד הפונקציונלי. כך, למשל: כתר בשיניים הטוחנות צריך להיות חזק מספיק, כדי לרסק ולטחון את המזון; כתר לשיניים הקדמיות צריך להיות מותאם לחיתוך המזון.

עם זאת, בעוד שהשיניים הטוחנות פחות נראות לעין, השיניים הקדמיות בולטות ביותר ולמעשה משפיעות על מראה החיוך כולו. לכן, פרט לתפקוד הפונקציונלי, חשוב מאוד להתייחס בבחירת הכתר גם להיבט האסתטי.

אסתטיקה של כתרים לשיניים קדמיות

החשיבה האסתטית, במקביל לחשיבה הפונקציונלית, מאפיינת מאוד את כל תחומי רפואת השיניים, לרבות כמובן תחום הכתרים. השינוי המשמעותי הראשון שחל בתחום זה היה המעבר מכתרי כסף או זהב, לכתרים בעלי ציפוי חרסינה ש"מסתירה" את המתכת, באופן שהכתר מקבל מראה יותר דומה לשיניים הטבעיות.

ציפוי החרסינה אמנם משפר משמעותית את המראה האסתטי של הפה כולו, אבל חסרונו בכך שעם הזמן "מבצבץ" בסיס המתכת, מה שיוצר מעין כתמים כהים על גבי הכתר או בנקודת המפגש שבין הכתר לחניכיים. נקודה זו אינה מאוד משמעותית, כשמדובר בכתרים בשיניים הטוחנות, שיניים שלרוב מוסתרות ופחות בולטות לעין - אבל הרבה יותר משמעותית, כשמדובר בשיניים קדמיות, שבהן כל דבר בולט לעין ועלול לפגוע במראה האסתטי של החיוך כולו.

 

כתרים ייעודיים לשיניים קדמיות

כדי למנוע את הופעת הכתמים הכהים על הכתרים בשיניים הקדמיות או מעליהם, פותחו ונכנסו לשימוש רחב כתרים ייעודיים ללא מתכת. מדובר בכתרים שמיוצרים במלואם מחומרים שונים, הדומים מאוד למראה ולתחושה של השן הטבעית, כגון חרסינה או זירקוניה.

כתר חרסינה

כתר חרסינה הוא כתר המיוצר כולו מחרסינה, ללא בסיס מתכת כלל. יתרונו הגדול ביותר הוא כמובן המראה האסתטי שלו, שנובע גם ממראה החרסינה עצמה וגם מכך שהחרסינה אינה משנה את צבעה עם הזמן, מה שהופך את הכתר הזה למתאים מאוד להרכבה בשן קדמית. יתרון נוסף של כתר החרסינה נעוץ בעובדה שהחרסינה אינה יוצרת גירוי בחניכיים. חסרונו טמון בעלותו הגבוהה יחסית ובעובדה שהרכבתו דורשת השחזה אגרסיבית של השן הטבעית.

כתר זירקוניה

כתרי הזירקוניה הם כתרים שעשויים מחומר דמוי יהלום (זירקוניה) כלל ללא מתכת. כתרים אלה יקרים יותר, אך יש להם מספר יתרונות משמעותיים, על פני סוגי הכתרים האחרים:

  • הם אינם יוצרים גירוי חניכיים;
  • הם מתאימים מבחינה ביולוגית באופן מושלם לחניכיים ולשיניים הטבעיות;
  • הם מיוצרים בחריטה תלת ממדית, המאפשרת דיוק אופטימלי וייצור בלוח זמנים מהיר;
  • הם מאפשרים את התוצאה האסתטית הטובה ביותר ואת ההתאמה המקסימלית לשיניים הסמוכות מבחינת צבע ובהירות.

כתר אימקס

זהו כתר המיוצר מחרסינה מעובדת ודחוסה, המקנה לו חוזק רב, לצד רמת אסתטיקה גבוהה, מה שהופך אותו למתאים מאוד ככתר לשיניים קדמיות.

 

האם כתרים אלה מיועדים רק לשיניים קדמיות?

כתרים ללא מתכת מיועדים בעיקר לשיניים קדמיות, גם בשל עלותם הגבוהה יחסית וגם מכיוון שהיעדר המתכת עלול לגרום להם להיות מעט פחות חזקים. קיים חשש שהם יתקשו לעמוד בעומס הרב שמופעל על השיניים הטוחנות. לכן, הנטייה היא להעדיף כתרי מתכת בציפוי חרסינה, עבור השיניים הטוחנות האחוריות (פחות נראות לעין) וכתרים ללא מתכת לשיניים הקדמיות, שגם הן חשובות מבחינה אסתטית וגם נדרשות לפחות לחץ.

בשנים האחרונות, התפתחה והשתכללה מאוד טכנולוגיית הייצור של כתרים אלה. כיום, ניתן לבצע כתרים ללא מתכת גם כתחליף לשיניים בכל חלקי הפה, אך חשוב לבחון כל מקרה לגופו.

 

חשוב לבחון כל מקרה לגופו. צילום: שאטרסטוק

האם יש הבדל בתהליך הרכבת הכתרים?

תהליך הרכבת כתר מתכת מצופה חרסינה וכתר ללא חרסינה דומה במהותו. ההבדל נעוץ בעיקר בשלבי ההכנה והייצור של הכתרים. בשני המקרים, הרכבת כתרים בשיניים הקדמיות נעשית בתהליך פשוט למדי, בעיקר אם התהליך אינו משולב עם טיפולי שיניים אחרים. כדי לשמור על התוצאה לאורך זמן, מומלץ להימנע מאכילה ושתייה מיד לאחר הרכבת הכתרים, ולהימנע מצריכת מזונות קשים ו/או מזונות חמים או קרים מידי, בימים הראשונים שלאחר הטיפול.

לסיכום: כתרים ללא מתכת מאפשרים תוצאה אסתטית גבוהה מאוד, שמתאימה במיוחד לשיניים קדמיות, שהן בולטות מאוד לעין ובעלות חשיבות אסתטית רבה. עם זאת, חשוב לבחון כל מקרה לגופו, כדי לוודא שבחירת הכתר מותאמת גם לתפקוד הפונקציונלי של השן ולאורח חייו האינדיבידואלי של המטופל.

ד"ר אבי בביוב הוא רופא שיניים בעל ניסיון רב בטיפולי שיקום הפה ואסתטיקה דנטלית.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום