הפרעות קשב וריכוז: 10 סימנים שיעזרו לכם להבין אם הילד שלכם סובל מהבעיה

(24)
לדרג
תוכן מקודם

קשיים בריכוז, נטייה לפזרנות, שכחנות, היפראקטיביות ואימפולסיביות: כל אלה ועוד הם סימנים שעשויים להעיד על "הפרעת קשב וריכוז" בקרב ילדים. מה זה בדיוק? מהו הטיפול המומלץ ומתי בכלל כדאי לגשת לאבחון? כל התשובות - מיד

חברות ביטוח
1-800-400400
רופאה פסיכיאטרית לילדים ולמתבגרים
077-3336757 (מספר מקשר)

כ- 15% מכלל הילדים סובלים מ"הפרעות קשב וריכוז". זוהי למעשה ההפרעה הנוירו - התפתחותית השכיחה ביותר בקרב ילדים ובני נוער. פעמים רבות, הורים מתלבטים האם כדאי לגשת לאבחון, ולא בטוחים אם הילד אכן סובל מההפרעה. לכן, חשוב להכיר את התסמינים העיקריים המאפיינים אותה, ולהיות ערניים למצבו של הילד.

מתקשה לעקוב אחר הסבר המורה. צילום: שאטרסטוק

אילו תסמינים עשויים להעיד על בעיית קשב וריכוז?

באופן כללי, ישנם מספר תסמינים העלולים להעיד על הבעיה. האבחון יקבע רק לאחר בחינה מדוקדקת של סך כל הנתונים שלהלן:

בתחום הקשב:

  • הילד לא מקשיב כשמדברים אליו.

  • מתקשה לעקוב אחר הסבר המורה.

  • מתקשה בארגון מטלות.

  • נמנע מפעילויות הדורשות מאמץ מנטלי.

  • נוטה לאבד חפצים לעיתים קרובות (מחברות, עטים וכו').

  • מוסח בקלות ע"י רעש, ולכן מתקשה להתרכז, בייחוד בכיתה עמוסה בילדים.

בתחום ההיפראקטיביות:

  • הילד שרוי באי שקט תמידי ונמצא בתנועה מתמדת. מרבה להזיז את ידיו ורגליו.
  • מתקשה לשבת בכיתה במהלך השיעור.
  • חש קשי לבצע עיסוק שקט, כמו פתרון של תרגילים בחוברת.

 

בתחום האימפולסיביות:

  • הילד "פולט" תשובות מהירות לפני שהספיק לחשוב על פתרון.
  • מתפרץ באמצע משפט.
  • מפריע במשחק.
  • מתקשה לחכות בתור.

 

בנוסף לאלה, חשוב לציין סוג נוסף של הפרעות קשב נוסף, שאינו מלווה בהיפראקטיביות. מדובר בילדים שקטים, חולמניים, ולכן האבחון שלהם לעתים קרובות מתאחר.

מתי כדאי לגשת לאבחון?

חשוב לציין שלא כל ילד שמתקשה בריכוז, בהכרח סובל מהפרעת קשב וריכוז. אנשי מקצוע בד"כ יאבחנו את מצבו של הילד על פי קריטריונים רבים ומוגדרים. בין היתר, חשוב לברר האם התסמינים באים לידי ביטוי גם בבית וגם במסגרת הלימודית. מעבר לכך, הילד תמיד יופנה גם לאבחון גופני הכולל בדיקות שונות, ביניהן: בדיקת שמיעה, תפקודי בלוטת התריס ועוד, לשם אבחון מדויק. לעיתים, בדיקה זו תוביל לאיתור בעיה אחרת כמו ליקוי שמיעה. אגב, במקרים רבים ילדים שסובלים מבעית קשב וריכוז נאלצים להתמודד גם עם לקויות למידה שונות, שגם אותן חשוב לאתר ולטפל במידת הצורך.

מהו הטיפול המומלץ?

טיפול יעיל וטוב בד"כ יכלול שימוש בגישה התנהגותית - רגשית, לצד טיפול תרופתי. מטרת הטיפול התרופתי היא לשפר איזון חומרים מסוימים במוח וכך למתן את התסמינים. בפועל, טיפול זה משפר את רמת הריכוז ואת יכולות הארגון של הילד, ומנגד מווסת ומפחית את האימפולסיביות.  אגב, לרוב, הטיפול משמש כגורם מווסת ומסייע לילד להבין טוב יותר סיטואציות חברתיות וכך הוא משפר גם את הנושא החברתי. במקביל לטיפול התרופתי, מומלץ להתחיל בטיפול רגשי עם ניתוח התנהגותי. כמו כן, מומלץ מאוד לשלב ייעוץ הורי, שיוכל לסייע להורים להבין טוב את קשיים של הילד כיצד לפעול בסיטואציות שונות ומורכבות. חשוב להיזהר מעצות של גורמים בלתי מקצועיים, כיוון שמידע בלתי אמין לעתים אף יכול  להזיק. המוסמכים לטיפול בבעיות מהסוג הזה הם נוירולוגים או פסיכיאטרים וגם פסיכולוגים שיכולים לעזור בטיפול תומך. והחשוב מכל - אין צורך לחשוש לגשת עם הילד לאבחון. הורים רבים נמנעים מפעולה זו בשל החשש כי הילד אולי יזדקק לתרופות כמו ריטלין, אותן הם מנסים למנוע ממנו. אולם, חשוב להבין שאם אכן הילד זקוק לטיפול תרופתי, טיפול כזה בהחלט עשוי לסייע לו מאוד, בייחוד כאשר הוא מתלווה לטיפול פסיכולוגי משלים.

האם גם "קשיי התנהגות" עשויים להעיד על הפרעת קשב וריכוז?

לקויות למידה שונות, קשיים בהבנת הנקרא וגם קשיי התנהגות שונים – כל אלה הם לרוב התסמינים התפתחותיים והרגשים העלולים להטעות ולהוביל למחשבה כי הילד סובל מהפרעת קשב וריכוז. בפועל, אף שחלק מהתסמינים האלה בהחלט עשויים להופיע לצד הפרעה זו, הם אינם בהכרח מעידים על קיומה. באופן דומה, גם דכאון וחרדה הם מצבים שכיחים יחסית בקרב ילדים הסובלים מבעיות קשב וריכוז, אך ישנם ילדים רבים שסובלים מהפרעת קשב וריכוז אשר אינם סובלים לא מדיכאון ולא מחרדה.

בררו היטב לגבי סוג פוליסת הבריאות שאתם בוחרים. צילום: שאטרסטוק

כך תוודאו שחברת הביטוח שלכם מכסה את הטיפול בהפרעות קשב וריכוז:

כדי שהילד שלכם יזכה לטיפול הטוב ביותר ובמחיר המינימלי ביותר, אומרת איילה טויטו ,חתמת רפואית ראשית בחברת AIG, כדאי שתבררו היטב לגבי סוג פוליסת הבריאות שאתם בוחרים. באופן כללי, פוליסות ביטוח בריאות כוללות 3 כיסויי בסיס: כיסוי לניתוחים בישראל, תרופות שלא בסל הבריאות והשתלות. בנוסף לכיסויים אלה ניתן לרכוש הרחבות וכתבי שירות נוספים, כדוגמת כיסוי אמבולטורי. בין השירותים החשובים שכיסוי אמבולטורי מעניק, ניתן למצוא שיפוי לאבחונים וייעוציים להפרעות קשב וריכוז כגון: מבחן TOVA, BRC ו -MOXO  עד ה"תקרה" שקבועה בפוליסה. כיסוי זה אף מעניק אבחונים וייעוציים דידקטיים ופסיכו - דידקטיים. חשוב לדעת כי ישנה אפשרות לפנות לספק השירות ולשלם השתתפות עצמית בלבד תמורת האבחון/הייעוץ, או לחילופין לבצע אבחון במכון פרטי ולקבל החזר, בכפוף להגשת קבלות.

לסיכום: הפרעת קשב וריכוז היא אחת התופעות השכיחות  ביותר בקרב ילדים. היא מאופיינת הן ע"י תסמינים התנהגותיים והן ע"י לקויות שונות ומשפיעה באופן ניכר על חיי הילד ומשפחתו. כאשר המצב גורם לבעיה תפקודית של הילד, בהחלט מומלץ לגשת לאבחון ולשקול טיפול בהתאם להמלצה. לרוב, טיפול טוב ויעיל הוא מערכתי, כלומר כזה המשלב בין התערבות רגשית והתנהגותית, לבין הדרכה הורית וטיפול תרופתי.

ד"ר מאשה קרני, מומחית בפסיכיאטריה של ילדים ונוער ופסיכיאטרית עירונית בעיריית רחובות.

איילה טויטו ,חתמת רפואית ראשית חברת AIG.

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors.

    רוצה לדרג?
    זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

    עוד בתחום