מיוחד לט"ו בשבט: הסודות של העצים

(9)
לדרג

עץ התאנה מסייע בריפוי יבלות, עץ הזית מצטיין בתכונותיו האנטי חיידקיות, הערבה הוא המקור לאספירין והמורינגה מומלץ לספורטאים ולנשים מניקות. לרגל חג האילנות, ריכזנו עבורכם רשימה של עצים, שכל אחד מהם מצטיין בסגולה רפואית מעניינת

אגודות וארגונים
053-9374656 (מספר מקשר)

ט"ו בשבט הוא הזדמנות מצוינת לצאת לחיק הטבע וליהנות מיופים של עצי האזור. מעבר ליופי ולצל שהעצים מספקים לנו, מסתבר שחלק מהם ניחנו בתכונות רפואיות מסקרנות במיוחד. בעזרת צוות מומחים ריכזנו עבורכם כמה דוגמאות לעצים שכדאי להכיר.

הנטורופתית אורטל ברובין חן מציינת את התאנה, עץ הזית, החרוב והרימון:

תאנה: לשיפור תהליך הלידה ולטיפול ביבלות

עץ תאנה. צילום: שאטרסטוק

בתרבות הקולומביאנית חליטת עלי תאנים ידועה בשיפור מהלך הלידה, והיא מומלצת לנשים החל משבוע 37 להריון ללידה קלה ונעימה יותר. אולם, בעלי התאנה יש מידה מסוימת של רעילות, ולכן חשוב להרתיח אותם היטב לפני השימוש. כדאי לבחור 4-5 עלים יבשים וטריים ולבשלם במשך 5 דקות. שימו לב: השימוש נעשה במי הבישול, ולא בעלים עצמם.

בנוסף, מסתבר שחלב התאנה (הנוזל הלבן שמתקבל בעת ניתוק התאנה מן העץ), מצוין לטיפול ביבלות. אופן השימוש: יש למרוח על העור שמסביב ליבלת חמאת שיאה או שמן קוקוס, ולאחר מכן יש לטפטף ישירות את נוזל התאנה על היבלת.

אם לא די בכך, ברובין חן מציינת שגם פרי התאנה עצמו מסייע בתהליך עיכול טוב יותר, הודות לחלבון ייחודי שהוא מכיל בשם "מוצין".

עץ הזית: לאיזון הכולסטרול ולחץ הדם

עץ זית. צילום: שאטרסטוק

בעלי הזית קיים חומר פעיל בשם "פלבנואידים" מסוג אולאורופין, ולו תכונות אנטי ויראליות ואנטי חיידקיות. לעלים אלה סגולות נוספות, כגון: הפחתת סטרס, הפחתת כולסטרול והורדת לחץ דם.

אבל, שימו לב: יש לנקוט משנה זהירות בשילוב העלים עם תרופות מדללות דם ואסור לצרוך אותם במקביל לנטילת קומדין (תרופה נוגדת קרישה).

בנוסף, גם תנובת הזיתים מומלצת לצריכה יומית כחלק מתפריט ים תיכוני בריא, הנכלל בהמלצות ארגוני הבריאות, לשיפור הבריאות ולהפחתת הכולסטרול ולחץ הדם.

רימון: לחיזוק מערכת החיסון

עץ רימון. צילום: שאטרסטוק

פרי הרימון מכיל כמות גבוהה מאוד של נוגדי חמצון, שנמצאים בעיקר בקליפתו. הוא מכיל כמות גבוהה של סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים; הוא מחזק את מערכת החיסון ואף מסייע נגד התפתחות תאים סרטניים; הוא משפר את תהליך העיכול, מסייע בשיפור רמות הברזל בדם ואף נחקר ונמצא כמפחית לחץ דם.

כמו כן, מחקרים מראים ששתיית מיץ רימון מסייעת בהפחתת רמות הסוכר בדם, אפילו אצל סוכרתיים, שלרוב נאלצים להימנע משתיית מיצי פירות בשל ריכוז הסוכר הגבוה שבהם.

אבל, שימו לב: הרימון מכיל חומצה אוקסלית, ולכן מי שסובל מאבנים בכליות מוטב שימנע מצריכתו, עקב סיכון מוגבר להיווצרותן.

חרובים: להפחתת תהליכים דלקתיים

עץ חרוב. צילום: שאטרסטוק

החרוב עשיר בנוגדי חמצון, בסיבים תזונתיים, בוויטמינים ובמינרלים - וביניהם סידן. הוא מכיל נוגדי חמצון בשם פוליפנולים, אשר יעילים נגד תאים סרטניים, מסייעים בשמירה על לחץ דם תקין ומפחיתים תהליכי דלקת. סירופ חרובים מסייע מאוד נגד שיעול וברונכיט, ומריחת דבש חרובים על אפטות תסייע בזירוז החלמתן.

דפנה הררי, רכזת תחום המטעים במו"פ ערבה תיכונה וצפונית, מציינת עץ נוסף בעל סגולות מעניינות:

עץ המורינגה המכונפת, (Moringa Oleifera): מצוין למניקות ולספורטאים

עץ המורינגה המכונפת. צילום: שאטרסטוק

העץ מניב עשבי תיבול עתירים בחלבון, בוויטמינים ובנוגדי חמצון. הוא מצוין בעיקר לספורטאים ולנשים מניקות.

המורינגה המכונפת מוגדר כצמח-על "Super Food", בשל תכולת החלבון הגבוהה המצויה בעלוות העץ. בשנים האחרונות מגלה המחקר המדעי עניין רב בעץ, שנמצא כבעל טווח רחב של השפעות ביולוגיות: כנוגד חמצון, מאזן סוכרים, מאזן כולסטרול, מגן על רקמות, נוגד כיבים, מווסת מערכות חיסון, משפר תנובת חלב במיניקות ומחזק נשים לאחר לידה.

ואילו הנטורופטית אסתר מנחם מזכירה את עץ הקינמון בהקשר בריאותי מפתיע:

עץ קינמון: לאיזון הסוכר

עץ הקינמון. צילום: שאטרסטוק

תבלין הקינמון המוכר והידוע מיוצר על ידי טחינת קליפת העץ לאבקה. לא רבים מודעים לכך, אך אבקת הקינמון מאיצה את פעילות האנזימים המעודדים פעילות קולטני אינסולין. לכן, צריכה קבועה שלה מסייעת לאיזון הסוכר והיא מומלצת בייחוד למי שסובל מסוכרת.

ד"ר יותם ציפר ברגר, מרצה בחוג לביולוגיה ב"מכללת לוינסקי" לחינוך, מציין עובדה מפתיעה לגבי מקורו של האספירין:

עץ הערבה: המקור לאספירין

עץ הערבה. צילום: שאטרסטוק

אספירין היא בין התרופות הנמכרות בעולם. אולם, לא רבים מודעים לכך שהשימוש בה התחיל כבר לפני אלפי שנים ביוון העתיקה – שם נהגו להשתמש בעלי ובקליפת עץ הערבה להורדת חום. כיום משתמשים ברכיב הפעיל של קליפת הערבה "אצטיל סליציל", כתרופה ששמה המסחרי הוא אספירין, אותה מכינים במעבדה. עם השנים, האדם למד להכין באופן מלאכותי את החומרים המרפאים שמקורם צמחי ושימשו במשך שנים רבות כמקור לתרופות.

 

לסיכום: בטבע עצים רבים ויפים, אשר לחלקם תכונות רפואיות, יעילות ומפתיעות, כגון: איזון הכולסטרול, איזון הסוכר, שיפור תהליך העיכול, מניעת תהליכים דלקתיים ואף כמקור לתרופות. עם זאת, זכרו כי חשוב להקפיד על כללי הטבע ולהימנע מפגיעה בצמחייה וכן להיזהר מצריכת עלים ופירות שעלולים להיות רעילים למאכל. שיהיה ט"ו בשבט שמח!

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום