האם הנזק שנגרם לריאות כתוצאה מעישון הוא הפיך?

(6)
לדרג

מעשנים קופסת סיגריות ביום? מחקר חדש ומפתיע עשוי לשנות את מה שהיה ידוע לכם על הנזק שנגרם לריאות כתוצאה מעישון כבד

אגודות וארגונים
053-9374656 (מספר מקשר)

מחקרים רבים כבר הוכיחו את ההשפעה המזיקה של עישון על הבריאות ואת הסיכון לחלות בסרטן. אלפי הכימיקלים שהגוף סופג בעת עישון טבק עלולים לשנות ולהשחית את ה-DNA של התאים בריאות ולחולל מוטציות שגורמות לסרטן. כך, באופן הדרגתי תאים בריאים הופכים לתאים סרטניים הרבה לפני שמתגלה סרטן בגוף.

מחקר חדש ומפתיע שפורסם לאחרונה במגזין Nature ביקש לבדוק האם גמילה מעישון יכולה לסייע בתיקון המוטציות ההרסניות שנגרמות כתוצאה מעישון כבד – ובמילים אחרות: האם מדובר בנזק בלתי הפיך?

גם אנשים שעישנו במשך 40 שנה, יכולים לתקן את הנזק שנגרם לריאות. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מה כלל המחקר?

חוקרי המחקר ניתחו ביופסיות מתאי מערכת הנשימה של 16 אנשים, ביניהם: מעשנים, מעשנים לשעבר, מבוגרים שמעולם לא עישנו וילדים.

מה עולה מן הממצאים?

החוקרים מצאו כי אצל הנבדקים בקבוצת המעשנים נוצרו מוטציות שיכולות לגרום לסרטן ריאות ב-9 מתוך 10 תאי ריאה. אבל, התוצאה המפתיעה ביותר נצפתה אצל מעשנים לשעבר: בקרב אלו שהפסיקו לעשן, רבים מתאי הריאה הפגועים הוחלפו בתאים בריאים (חלק קטן מהתאים בריאות שלא נפגעו מהעישון), ונדמו לאלה שנראים אצל אנשים שמעולם לא עישנו. ובמספרים: עד 40% מתאי הריאות של מעשנים לשעבר היו בריאים - פי 4 יותר מאשר בקרב מעשנים.

מהי השורה התחתונה?

המחקר מוכיח כי גם אנשים שעישנו קופסת סיגריות מדי יום במשך 40 שנה, יכולים לתקן את הנזק שנגרם לריאותיהם על ידי הפסקת עישון.

אהוד אברהמסון, מומחה לגמילה מהתמכרויות, מכון אברהמסון: "אנחנו עדים לתופעה המדהימה של ניקוי הגוף בנגמלים מעישון של למעלה מ-36 שנים. אנשים שנגמלו מעישון נבדקים לאחר מספר חודשים וזוכים לתגובות נדהמות או אפילו ספקניות מהרופא המטפל. אני שמח עם התגובות הללו בכל פעם מחדש לאורך שנים. עד לאחרונה המדע לא יכול להסביר את התופעה. המחקר הנוכחי הוא בשורה נהדרת למעשנים שחשבו שגרמו לגופם נזק בלתי הפיך".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום