פנינה נדירה: דיור מוגן שהוא בית אמיתי

(6)
לדרג
תוכן מקודם

העלייה בתוחלת החיים בישראל גורמת לפריחה בתחום הדיור המוגן. באופן טבעי, רוב המקומות פועלים למטרת רווח. תתפלאו לשמוע כי בלב ירושלים פועל דיור מוגן שלא למטרת רווח, שהוקם לפני כ-50 שנה ע"י פילנתרופית בריטית

שירותי דיור מוגן ובתי אבות
02-5664156

דיור מוגן נחשב אחד הפתרונות הטובים ביותר, עבור פנסיונרים בישראל. לכן, אין זה מפתיע שרשתות הדיור המוגן מתרחבות, גדלות ומאכלסות מאות דיירים. חשוב לדעת כי יש גם בתי דיור מוגן בסגנון אחר, אינטימי וביתי, המתאימים לגברים ולנשים המעדיפים אווירה משפחתית ואינטימית.

 

אווירה ביתית תומכת וקהילתית. צילום: שאטרסטוק

מה מאפיין את הדיור המוגן ל.א מאיר בלב ירושלים?

ל.א מאיר הוא דיור מוגן הממוקם בלב ירושלים, בשכונת טלביה היוקרתית. הדיור המוגן מהווה חלק ממתחם מוזיאון האיסלם המיוחד, מרחק הליכה מבית הנשיא, תיאטרון ירושלים, מרכזי תרבות רבים ומגוונים, לצד בתי קולנוע ובתי קפה. בניגוד לבתי הדיור המוגן הגדולים, ל.א מאיר הוא דיור מוגן קטן, הכולל 42 דירות בנות 2 חדרים, ו-2 דירות גדולות יותר, המותאמות לזוגות. המקום מנוהל על ידי עמותה פרטית שלא למטרת רווח. האווירה במקום בהתאם: ביתית מאוד, תומכת וקהילתית.

מהי ההיסטוריה הייחודית של המקום?

ההיסטוריה של המקום מיוחדת מאוד. בשנת 1968, החליטה ורה סלומונס - יהודיה אנגליה אמידה מאוד, שהיתה מעורבת בפעילות יהודית-ערבית בישראל - להקים את מוזיאון האיסלם. היא עשתה זאת בשיתוף עם פרופ' ליאון אריה מאייר, מזרחן ישראלי, ובשיתוף מוזיאון ישראל. כך, דרך הקשר עם פרופ' מאייר, גילתה ורה סלומונס כי גמלאים אקדמאים בישראל מתקשים להתקיים ולהמשיך בעבודה האקדמית שלהם, כשהם יוצאים לפנסיה. היא החליטה לבנות במתחם המוזיאון בניין נוסף, שיהיה בית חם לאקדמאים פנסיונרים שיוצאים לפנסיה. היא ייסדה עמותה פרטית, הפועלת לטובת הציבור, ונתמכת על ידי קרן הרמן דה שטרן. עמותה זו פעילה עד היום ומנהלת את ל.א מאיר.

מה מאפיין את האוכלוסייה במקום?

ל.א מאיר הוא דיור מוגן לפנסיונרים עצמאיים ומתפקדים, הרוצים לחיות בבטחה וברווחה בלב ירושלים. הדיירים בבית ממשיכים להיות חלק מהקהילה בעיר, אבל זוכים לדיור מוגן. רוב הדיירים הם אקדמאים או בעלי השכלה על תיכונית: מורים, פיזיותרפיסטים, אחיות ואחים, חוקרים וחוקרות, אנשי סגל אקדמי ועוד. הדיור המוגן ל.א מאיר מספק לדיירים דירות בנות שני חדרים, בגודל כ-44 מטר עם מקלחת, מטבח ומרפסת, ובנוסף שמירה והשגחה 24 שעות ביממה, עם צוות קבוע של הבניין. אין רופאים ואחיות במקום, אבל בשעת הצורך ניתן לקרוא לרופא. במקום יש חדר אוכל עם ארוחת צהריים למי שמעוניין. מי שמעדיף יכול לקחת את האוכל לביתו. הבית מוגדר כחילוני, אך יש בו דיירים דתיים. האוכל כשר. אם יש צורך, ניתן להפעיל מעלית שבת.

האם מתקיימת במקום פעילות תרבות?

בבית יש מעט פעילות תרבות, מאחר שרוב הדיירים מעדיפים לצאת החוצה וליהנות מאין סוף פעילויות תרבות, הפתוחות בפניהם במרחק הליכה מהבית: פעילות במוזיאון האיסלם, הצגות בתיאטרון ירושלים, הרצאות איכותיות ופעילות במכון ואן ליר, בבית אביחי ובעוד מקומות רבים. כאמור, הכל במרחק הליכה קצרה, לכל היותר רבע שעה. בסביבה פועלים גם חמישה בתי כנסת, במרחק הליכה קצרה.

 

מה מדיניות המחירים?

הדיור המוגן ל.א מאיר הוקם כעמותה לרווחת הציבור. מטרה זו נשמרה עד היום. לכן, מחיר ההצטרפות והשהיה במקום נוחים מאוד, בוודאי בהשוואה לרשתות הדיור המוגן האחרות. עם הכניסה למקום, יש לשלם פיקדון, שהוא למעשה תרומה לקרן. לאחר מכן, הדירה עומדת לרשות הדיירים למשך כל חייהם. בעת עזיבת הדירה, הדירה חוזרת לעמותה. דמי התחזוקה החודשיים נמוכים וכוללים את כל ההוצאות החודשיות.

בית חם ובטוח, מבלי לעזוב את הקהילה. צילום: שאטרסטוק

מה ניתן לעשות במקרה שהמצב הרפואי מידרדר?

המקום אמנם מיועד לפנסיונרים ופנסיונריות מתפקדים. עם זאת, כמובן, במקרה שבמהלך השנים נפגעת בריאות הדיירים, צוות המקום יעשה הכל כדי לסייע. הדיירים יכולים לצרף לדירה מטפלים בעת הצורך. עובדת סוציאלית מלווה באופן שוטף את המקום. כך, לדוגמה: כיום יש בבית שלושה דיירים בני יותר ממאה. אנשי ל.א מאיר גאים מאוד בכך שהם יכולים להמשיך להעניק להם בית חם.

לסיכום: א.ל מאיר הוא בית דיור מוגן למי שמחפשים בית חם ובטוח, מבלי לעזוב את הקהילה, בה הם חיים ואליה התרגלו כל חייהם. האווירה במקום מיוחדת וביתית מאוד, בעיקר מפני שהמקום מנוהל על ידי עמותה, שאינה מתייחסת למקום כאל עסק האמור לייצר רווחים, אלא כאל אי של ביטחון וחום עבור הדיירים.

 

א.ל מאיר, דיור מוגן לאקדמאים ועצמאיים.

סייעה בהכנת הכתבה: רננה מור, כתבת zap doctors.

  • צור קשר
אגודה ע"ש ל.א. מאיר
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום