בהריון? אל תזניחו את השיניים

(13)
לדרג
תוכן מקודם

נשים הרות רבות סבורות כי עדיף לדחות את טיפולי השיניים עד לאחר הלידה. אבל, חשוב לדעת כי דווקא בתקופה רגישה כמו הריון, הזנחת השיניים עלולה לפגוע קשות במצב הבריאותי

רופא שיניים - טיפולי שורש (אנדודונטיה) ,מומחה לאנדודונטיה
077-9977105 (מספר מקשר)

נשים רבות מתלבטות בנוגע לטיפולי שיניים בזמן ההריון, ולעיתים הן טועות לחשוב שעדיף לדחות את הטיפולים השונים עד לאחר הלידה. בפועל, דחיית טיפולי שיניים בהריון עלולה להחמיר את המצב, ובמקרים קיצוניים אף להשפיע על בריאות העובר.

כיצד משפיע ההריון על בריאות הפה?

במהלך ההריון מתרחשים שינויים הורמונליים בגוף, המשפיעים על מערכות שונות בגוף ובהן גם החניכיים. החניכיים הופכות לרגישות, לעיתים נפוחות ואפילו מדממות. לכן, מומלץ לעבור בדיקת שיניים מקיפה, הכוללת צילומי שיניים, ניקוי שיניים אצל שיננית וטיפולי שיניים, במידת הצורך, עוד לפני הכניסה להריון. בזמן ההריון יש לבצע בדיקות תקופתיות אצל רופא השיניים והשיננית. לעיתים בתחילת ההריון יש בחילות שמקשות לשמור של בריאות הפה בכלל והחניכיים בפרט. הקאות מרובות עלולות לגרום לחומציות יתר שתגרום להחמרת מחלת העששת (חורים).

במידה ויש בעיה דחופה בשיניים, יש לטפל בה באופן מידי. צילום: שאטרסטוק

כיצד מומלץ לשמור על בריאות השיניים בהריון?

לאור ההשפעה הבריאותית הרחבה של בריאות הפה במהלך ההריון, חשוב מאוד לא להזניח את בריאות השיניים והחניכיים, גם במהלך ההריון עצמו וכמובן גם אחרי הלידה. כדי לשמור על בריאות הפה, חשוב להקפיד יותר על צחצוח נכון של השיניים, לבקר אצל שיננית ולטפל מוקדם ככל האפשר במקרה של דלקת חניכיים.

האם מותר לבצע צילומי שיניים בהריון?

באופן כללי, אין הוכחה מדעית חד משמעית האוסרת על צילומי שיניים בהריון. עם זאת, רוב רופאי השיניים משתדלים להימנע מכך, בעיקר בשליש הראשון. כך או כך, אין להימנע מביצוע צילומי שיניים, במקרה שיש בכך צורך ואם הסיכון הכרוך באי טיפול בשיניים גבוה משמעותית מה"ספק סיכון" הכרוך בצילום עצמו.

במקרים שבהם יש צורך בביצוע צילום שיניים יחיד, הצילום מבוצע עם סינר ייעודי ולעיתים אף עם סינר כפול, כך שמדובר בהליך בטוח ושגרתי.

מתי הכי כדאי לטפל בשיניים במהלך ההריון?

כאמור, ככלל רצוי שלא לדחות בהריון טיפולי שיניים מכל סוג (סתימות, כתרים וכו') ויש לטפל בבעיה מוקדם ככל האפשר. ובכל זאת: ניתן לומר כי הטרימסטר השני של ההריון הוא הנוח ביותר לטיפולי שיניים. זאת, מכיוון שבשלב זה של ההריון, האשה כבר מרגישה טוב יותר מאשר בשליש הראשון (בטרימסטר הראשון רוב הנשים חוות בחילות ורגישות גדולה יותר לריחות). בנוסף, האשה עדיין לא מרגישה מאוד "כבדה" כמו בטרימסטר השלישי. אין מניעה רפואית לביצוע טיפולי שיניים גם במהלך הטרימסטרים האחרים, ובמידה ויש בעיה דחופה יש לטפל בה באופן מידי.

האם מותר להשתמש בחומרי הרדמה בהריון?

השימוש בחומרי הרדמה במהלך טיפול שיניים בהריון מעורר חשש בקרב נשים רבות. עם זאת, חשוב לדעת כי אין שום מגבלה לעבור טיפול שיניים המצריך הרדמה מקומית רגילה.

האם מותר להשתמש בגז צחוק בהריון?

השימוש בגז צחוק אינו מומלץ. כדאי להימנע מגז צחוק בעיקר בטרימסטר הראשון. מחקרים שונים מצאו כי חשיפה גדולה לגז צחוק במהלך הטרימסטר הראשון של ההריון, מגדילה את הסיכון ללידות מוקדמות ובמקרים נדירים יותר אף מגדילה את הסיכון להפלות. עם זאת, לא הוכח כי שימוש חד פעמי בגז צחוק לאחר הטרימסטר הראשון מהווה סכנה.

אילו טיפולי שיניים אינם מומלצים בהריון?

רצוי להימנע מטיפולים שאינם דחופים ו/או מטיפולים המחייבים צילומי שיניים רבים.

לדוגמה:

  • השתלות שיניים: טיפול המחייב צילום CT שרמת הקרינה בו רבה יחסית.

  • יישור שיניים: אינו מומלץ מכיוון שלפני הטיפול יש לבצע סדרה של צילומים. בנוסף, הסמכים (קוביות) שאיתם מיישרים את השיניים עלולים להחריף את הדלקת והרגישות בחניכיים, שגם ככה קיימים בהריון.

  • הלבנות שיניים: מומלץ לדחות את הלבנת השיניים לאחר ההריון, מכיוון שאין זה טיפול דחוף.

  • ניתוחי חניכיים: מכיוון שהחניכיים נפוחות במהלך ההריון, קשה יותר לדעת את העומק האמיתי של כיסי החניכיים, לכן מומלץ להימנע מניתוחי חניכיים בהריון.

בהריון חשוב להקפיד יותר על צחצוח נכון של השיניים. צילום: שאטרסטוק

לסיכום: שמירה על בריאות הפה במהלך ההריון חשובה מאוד לבריאות האם והעובר, ולכן חשוב מאוד לא לדחות את הביקור אצל רופא השיניים והשיננית במהלך ההריון. יש להקפיד על צחצוח שיניים במהלך ההריון, וחשוב לזכור כי אחרי הקאות יש לשטוף את הפה עם מים ורק לאחר מכן לצחצח שיניים בכדי לנטרל את הסביבה החומצית הנוצרת בפה.

 

ד"ר אביגיל דבי אלקס היא רופאת שיניים, עוסקת ביישור שיניים ובטיפול בילדים.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום