קוליק תינוקות: שיפור משמעותי בזכות פרוביוטיקה ייחודית

(0)
לדרג

הורים, התינוק שלכם בוכה ללא הרף בגלל גזים וכאבי בטן? יש לנו בשורות מעודדות: מחקר חדש מוכיח כי לחיידק לקטיסBB-12 יעילות טיפולית מרשימה בקוליק. כל הפרטים בפנים

אגודות וארגונים
053-9374656 (מספר מקשר)

גזים אצל תינוקות (נקראים גם קוליק תינוקות;ic - infantile colic) נחשבים אתגר מדיר שינה להורים מתחילים. מדובר בהפרעה במערכת העיכול של התינוק. על אף שמדובר בבעיה חולפת, קוליק מהווה מקור למצוקה משמעותית בקרב התינוקות וההורים, ואף בקרב נותני שירותי הבריאות.

כיצד עלול להשפיע קוליק על האם והתינוק?

קוליק נמצא קשור לדיכאון לאחר לידה מצד האם, הפסקת הנקה מוקדמת, אשמה ותסכול של ההורים, תסמונת התינוק המנוער, ביקורי רופאים מרובים, שימוש בתרופות, שינוי פורמולות, תוצאות לוואי ארוכות טווח כמו אלרגיה, ובעיות שינה והתנהגות.

למעלה מרבע מהתינוקות סובלים מתופעת הקוליק. צילום: שאטרסטוק

מהי השכיחות של קוליק תינוקות ובאיזה גיל התופעה שכיחה במיוחד?

התופעה משפיעה על מעל 25% מהתינוקות, בשלושת החודשים הראשונים לחייהם. השכיחות הגבוהה ביותר היא בקרב פעוטות בגיל 6 שבועות. התופעה מתחילה בממוצע בגיל שלושה שבועות, ומסתיימת בגיל 4-3 חודשים. במקרים נדירים, התופעה אף נמשכת עד גיל חצי שנה.

 

מה עלול לגרום להתפתחות קוליק?

למרות עשרות שנות מחקר, נכון לעכשיו, הפתוגניה (הסיבות הרפואיות) הגורמת להתפתחות קוליק בקרב תינוקות אינה ברורה לחלוטין. ככל הנראה מספר גורמים לתופעה, אך אף השערה לא הוכחה בוודאות.

קיימות מספר השערות, בנוגע לגורמים השונים, אך אף השערה לא הוכחה בוודאות: בליעה עודפת של אוויר, חשד לרגישות לחלב, חשד לרגישות לסוכר החלב (לקטוז), חוסר בשלות של מערכת העיכול, חשיפה לעישון, גורמים פסיכו-סוציאליים (כגון: סטרס בקרב ההורים או דיכאון אחרי לידה).

מהי השפעת הרכב החיידקים במעיים על התפתחות קוליק או הקטנת הסיכון להתפתחותו?

במעיים קיימים סוגים רבים של חיידקים. נוכחות החיידקים השונים והיחס ביניהם קובע בסופו של דבר אם קוליק תינוקות יפרוץ ועד כמה התופעה תהיה משמעותית בחיי התינוק.

מאחר שהרכב החיידקים במעיים של התינוק עדיין אינו יציב, ונתון לתנודות והשפעות רבות, במקרים רבים חיידקים מסוגים מסוימים (פחות רצויים) "משתלטים" על המעיים ואינם מאפשרים לחיידקים ה"רצויים" להתפתח.

 

מה ניתן לעשות כדי להעשיר את החיידקים הרצויים במעיים של התינוק?

במקרה זה, חשוב להשלים את הפלורה בעזרת תוספי פרוביוטיקה מותאמים לגיל ולמצב של התינוק, כדי להחזיר את הרכב החיידקים למצב התקין. קיימים מספר זנים של חיידקים שנחקרו בהקשר זה במחקרים שונים ונמצאו במתאימים למאבק בקוליק:

1. ל. רוטרי (ובשמו המלא: לקטובצילוס רוטרי)

2. BB-12 (המונח BB הוא קיצור של: Bifidobacterium animalis)

האם יש הוכחות מחקריות ליעילות הפרוביוטיקה לטיפול בקוליק אצל תינוקות?

מחקר חדש שפורסם ב-2019 באחד מכתבי העת היוקרתיים בתחום רפואת ילדים, מציג תוצאות מרשימות של BB-12 בנוגע למניעה וטיפול בתופעת קוליק בקרב תינוקות.

מדובר בהשפעה חיובית מרובת ערוצים, לטיפול בקוליק תינוקות. החיידק לקטיס BB-12®

ידוע בתכונות החיוביות הבאות:

  • ויסות חיובי של הרכב המיקרוביוטה במעי ושל התפקוד התקין של מערכת החיסון.

  • חיידק זה הוא הראשון שמאכלס את מעי התינוק. זהו הזן החשוב ביותר אחרי הלידה, הקובע במידה רבה את התפתחות הזנים האחרים במעי.

  • זה החיידק שעליו נבנית כל הפלטפורמה של עתיד התינוק: נוכחות של החיידק 12-BB במעיים של התינוק בשנה הראשונה לחייו, תשפיע על המעיים שלו בגילים בוגרים.

  • השפעת החיידק מקיפה הרבה יותר אצל התינוק הרך.

  • חיידק מזן BB-12 עובר קולוניזציה במעי הדק בקלות רבה יותר.

כמה תינוקות השתתפו במחקר ומה הייתה ההשפעה החיובית של השימוש בפרוביוטיקה על התינוקות?

במחקר השתתפו 80 תינוקות בגיל 7 שבועות ומטה (יונקים) הסובלים מקוליק כתופעה כרונית. התינוקות חולקו ל-2 קבוצות שוות: קבוצת ניסוי (40) קיבלה 6 טיפות פרוביוטיקה BB-12; קבוצת הביקורת קיבלה פלצבו.

המחקר נמשך 28 ימים ונקודות ביקורת התקיימו בימים 7, 14, 21 ו-28. הפרמטרים העיקריים שנבדקו היו משך הבכי (שיפור הוגדר כהפחתה של 50% לפחות, יחסית לנתוני המקור) ומספר מקרי הבכי. כמו כן, נבדקו מדדים אימונים ומולקולריים (מערכת החיסון), מרקם הצואה ומשך השינה.

הפרוביוטיקה נמצאה בעלת השפעה חיובית על משך השינה. צילום: שאטרסטוק

מהן תוצאות ומסקנות המחקר?

  • בקרב 32 תינוקות מתוך 40 שנבדקו (80%) בקבוצת הניסוי הושגה ירידה במשך הבכי, כפי שהוגדר במחקר, לעומת 13 תינוקות בקבוצת הביקורת.

  • כמו כן, הובחנה ירידה משמעותית במספר מקרי הבכי בממוצע לשבוע, בקרב קבוצת הניסוי.

  • השיפור הופיע כבר בשבוע הראשון לטיפול בקבוצת BB-12.

  • בנוסף, נמצאה השפעה חיובית על משך השינה, תדירות היציאות ומרקם הצואה.

  • החוקרים הגיעו למסקנה חד משמעית: ההשפעה של BB-12 היא השפעה רב ערוצית נגד גזים, שלשולים וזיהומים. לא ניתן להשליך את התוצאות לזנים אחרים.

לסיכום: הגורמים המשפיעים על התפתחות גזים אצל תינוקות (קוליק) עדיין אינם ברורים באופן מלא. עם זאת, נראה כי ניתן להשפיע באופן חיובי מאוד על הפחתת הסימפטומים של התופעה ועל שיעורי התרחשותה: מחקר שהתפרסם לאחרונה מוכיח כי שימוש בפרוביוטיקה 12-BB משפיע לטובה על משך השינה, תדירות היציאות ומרקם הצואה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום