כשהתינוק סובל: התמודדות עם גזים

(0)
לדרג

כאבי ה"קוליק" שתוקפים תינוקות גורמים להם סבל רב ולהורים - מתח ותסכול. כל מה שצריך לדעת על התופעה ועל הדרכים שבהן ניתן להקל על התינוק

התינוק צורח בלי הפסקה, מתפתל ובועט וכל מה שאתם עושים לא עוזר? כנראה שהוא סובל מ"קוליק", או בשמם העממי "גזים". כאבי הבטן האלה, שאופיינים לתינוקות צעירים, גורמים להם לכאבים ולחוסר שקט, וכשאלה מצטרפים לשאר הצרכים הבלתי פוסקים של התינוק ולעייפות הכרונית שלכם התוצאה היא בית מלא מתח, תסכול וחוסר אונים.

"כ-10%-30% מהתינוקות הרכים סובלים מקוליק", אומר ד"ר מיקי שטיין, מומחה ברפואת ילדים בשירותי בריאות כללית. "התופעה נפוצה בדרך כלל בין גיל שבועיים לארבעה חודשים, כאשר על פי רוב חוסר השקט והכאבים מופיעים בשעות אחה"צ והערב וחולפים לאחר מספר שעות. בניגוד למה שנהוג לחשוב, תינוקות שניזונים מתמ"ל לא סובלים יותר מתינוקות יונקים. כמו כן, תזונתה של אם מיניקה לא משפיעה על תופעת הקוליק ואין בה כדי להפחית או להגביר גזים".

לדברי ד"ר שטיין, הגורמים לתסמונת אינם ידועים, ולמרות שישנן תיאוריות שונות המנסות להסביר את מקורה, אף אחת מהן לא הוכחה עד היום באופן מדעי. הורים טריים ולא מנוסים נוטים להילחץ מהתופעה, לחוש אשמים ואובדי עצות ולא פעם אף מבלבלים בין גזים לבין צרכים אחרים של התינוק.

לתסמונת הגזים מאפיינים משותפים המבדילים אותה מבכי הנובע מסיבות אחרות", מסביר ד"ר שטיין. "כדי שהמצב יאובחן כקוליק צריך לזהות חוסר שקט שמופיע בשעות אחר הצהריים או הערב, ושנמשך לפחות שלוש שעות, במשך לפחות שלושה ימים בשבוע ובמשך שלושה שבועות לפחות. הבכי של גזים הוא בכי קשה וחזק, בעל צליל חד יותר מבכי של רעב או עייפות, והוא בא והולך בגלים. ובמהלך התקפי הכאב התינוק מתמתח, מכווץ את רגליו לכיוון הבטן ופולט גזים".

צילום: שאטרסטוק

איך קובעים שמדובר בהתקף גזים?

"כשמתחיל 'התקף הבכי' על ההורים לשלול סיבות אחרות לחוסר שקט, כגון רעב, טיטול מלוכלך, עייפות, שערה שכרוכה סביב אחת האצבעות ואצל בנים גם סביב איבר המין וכדומה. במקרים של ספק חשוב גם לפנות לרופא ילדים שישלול קיומה של מחלה הגורמת להתנהגותו של התינוק".

ומה עושים במהלך התקף?

"בראש ובראשונה צריך לנסות להישאר רגועים ולא להילחץ. חשוב לזכור שאמנם מדובר בתופעה לא נעימה, והיא גוררת תסכול ועייפות בקרב ההורים, אולם חשוב לשמור על פרופורציות קוליק היא תופעה חולפת שאינה גורמת לנזק לטווח ארוך. לא קל להתמודד עם גזים, אין טיפול תרופתי קונבנציונלי יעיל, ומה שקיים לא ניתן לתינוקות כה קטנים בשל החשש מתופעות לוואי. מה שכן ניתן לעשות זה להשתמש ב'תרופות סבתא' כגון נשיאת התינוק על ידיים בתנוחת שכיבה על הבטן, עיסוי בטן התינוק, החזקה על הידיים, נענוע בעגלה או במיטה. יש גם הורים שמדווחים על שיפור במצב התינוק בעקבות מתן תרופות טבעיות כגון 'גליכול', 'סימיקול', 'בייביזים', תה שומר ללא סוכר, ומוצרים דומים.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום