ניתוח להחלפת מפרק ברך: מערכת ניווט חדשנית

(19)
לדרג
תוכן מקודם

זקוקים לניתוח להחלפה של מפרק הברך? אל דאגה, בזכות טכניקות וטכנולוגיות חדשות, ובראשן מערכת לניווט במהלך הניתוח, שנכנסה לשימוש בשנה החולפת בהצלחה רבה, צפויה לכם התאוששות קלה ומהירה הרבה יותר.

רופא אורטופד ,מומחה לכירורגיה אורתופדית
077-9977115 (מספר מקשר)

ניתוח החלפת מפרק הברך נחשב לאחד הניתוחים המוצלחים ביותר בתחום האורתופדיה ובכירורגיה באופן כללי. בניגוד למשתמע משם הניתוח, לא מדובר בניתוח להחלפה של מפרק הברך בשלמותו, אלא בהחלפת המשטחים הסחוסיים השחוקים של המפרק, במשטחים מלאכותיים.

צילום: באדיבות ד"ר יוחנן חורב

לאילו מטופלים מיועד הניתוח?

הניתוח מיועד למטופלים הסובלים משחיקה סחוסית מתקדמת במפרק הברך, המלווה בכאבים ובקשיים מתמשכים בהליכה ובתפקוד, שלא זכו להטבה במצבם, באמצעות טיפול שמרני. במהלך השנים, חלה התפתחות משמעותית בטיב המשתל ובטכניקה הניתוחית. בזכות זאת, הוארך משך שרידות המשתל, למעשה ללא הגבלת זמן. כך, כיום ניתן להציע את הניתוח למטופלים הסובלים מהבעיה גם בטווח גילים צעיר יותר מאשר בעבר.

מהי מטרת הניתוח?

מטרת הניתוח היא לשפר את איכות החיים, את הניידות ואת התפקוד הכללי של המטופל, שנפגעו ברמה מתקדמת עקב השחיקה הסחוסית.

כיצד מתבצע הניתוח?

בשנים האחרונות, נכנסו לשימוש טכניקות חדשות, המשמשות בביצוע הניתוח. על אף היותו ניתוח מוצלח מאוד, כפי שהיה עוד לפני טכניקות אלה, השיטות החדשניות גרמו לשיפור ההתאמה האישית למושתל, לקיצור משך השיקום ולהשבחת תוצאות הניתוח:

  1. ניתוח החלפת מפרק ברך בהתאמה אישית: בטכניקה זו, שנכנסה לשימוש לפני כשבע שנים, עובר המטופל צילום CT או MRI כחודש לפני מועד הניתוח. תוצאות הצילום נשלחות לחברה בחו"ל, המנתחת את הנתונים ומעבירה אל המנתח, כשבוע לאחר קבלת הצילומים, תוכנית ניתוחים מפורטת, עם אפשרויות לשינויים, על פי העדפתו. המנתח עובר על תוכנית הניתוחים ושולח חזרה לחברה את אישורו. שבועיים - שלושה שבועות לאחר מכן, מקבל המנתח מהחברה תבניות חיתוך אישיות, המותאמות ספציפית לתוכנית זו, בהן יוכל להשתמש במהלך הניתוח, לשם ביצוע הניתוח באופן היעיל ביותר עבור אותו מטופל.
  2. התאמה אנטומית אישית של משתל הברך: בשלוש השנים האחרונות, נפוץ פיתוח נוסף, המשפר את ההתאמה האנטומית האישית של משתל הברך. הפיתוח מבוסס על השיטה הקינמטית. על פי העיקרון העומד בבסיס השיטה, ציר מפרק הברך שונה מאדם לאדם, ואינו בהכרח אנכי לקרקע. בשיטה זו, נעשה ניסיון להעריך ולשחזר במהלך הניתוח את הגובה המקורי של המשטחים הסחוסיים השחוקים, על ידי מדידות פיזיות בעזרת קליבר.

מהי מערכת הניווט לניתוחי החלפת מפרק הברך?

במחצית השנה האחרונה, הוכנסה לשימוש מערכת ניווט לניתוחי החלפת מפרק הברך. המערכת פותחה בגרמניה ומהווה שילוב של שתי הטכניקות שהוזכרו לעיל. המערכת אף משפרת אותן.מערכת ניווט זו מאפשרת תכנון הניתוח וביצועו בזמן אמת, בהתאמה אנטומית אישית, בראייה תלת ממדית, ללא צורך בהליך מקדים של העברת צילומים לחו"ל וקבלת תוכנית ותבניות ניתוחיות מוכתבות. השימוש במערכת הניווט מבטיח שמירה על איזון הרצועות ועל שחזור הצירים האנטומיים המקוריים של מפרק הברך, תוך דיוק גבוה אף יותר מאשר בשיטה הקינמטית. מערכת הניווט הקיימת כיום מהווה בסיס לפיתוח של מערכת רובוט ניתוחית, המיועדת לבצע את שלבי הניתוח באופן עצמוני, על פי נתונים ועל סמך שליטה של מערכת הניווט.

שיפור ניכר בתוצאות הניתוח. צילום: באדיבות ד"ר יוחנן חורב

מהם היתרונות המתקבלים בניתוח הנעשה באמצעות מערכת הניווט?

רמת הדיוק בביצוע השחזור האנטומי והשמירה על איזון הרצועות, המושגים שניהם בניתוח החלפת מפרק ברך, הנעשה באמצעות מערכת הניווט, מפחיתים את הכאבים שלאחר הניתוח ומקצרים את הליך השיקום. ניתוח להחלפת מפרק הברך, הנעשה באמצעות מערכת הניווט, בתוספת פרוטוקול של שיכוך כאבים, מאפשר דריכה והליכה על הרגל כבר למחרת הניתוח, שחרור מבית החולים לאחר כיומיים - שלושה ימים ושיבה מהירה לתפקוד שגרתי.

לסיכום: ניתוחים להחלפת מפרק הברך היו מאז ומתמיד ניתוחים מוצלחים, אך לאחרונה, בעקבות שימוש בטכניקות ובטכנולוגיות חדשות, חל שיפור ניכר בתוצאות הניתוח, במשך ההחלמה והחזרה לתפקוד רגיל, ובעוצמת הכאבים מהם סובל המטופל לאחר הניתוח. הכנסת מערכת ניווט לניתוחי החלפת מפרק הברך, מאפשרת ניתוח מותאם אישית, ברמת דיוק גבוהה, תוך שמירה על איזון הרצועות והמבנים האנטומיים המקוריים של מפרק הברך, באופן שמבטיח מינימום כאבים וקיצור משמעותי של זמן השיקום.

ד"ר יוחנן חורב הוא אורתופד מומחה, מנתח ברכיים, מנהל יחידת הברך בביה"ח לניאדו, מנתח ברכיים במרכזים הרפואיים אסותא והרצליה מדיקל סנטר.

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת zap doctors.

  • צור קשר
ד"ר חורב יוחנן - אורתופד ברך
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום