כאבי ברכיים: מניעה, אבחון וטיפול

(1)
לדרג
תוכן מקודם

סובלים מכאבי ברכיים? אתם לא לבד: מדובר בכאבים השכיחים ביותר אחרי כאבי גב. ברוב המקרים, ניתן להסתפק בטיפול שמרני, מנוחה ופיזיותרפיה. לעיתים יש צורך בארתרוסקופיה או בניתוח החלפת מפרק

רופא אורטופד ,מומחה לכירורגיה אורתופדית
077-9977115 (מספר מקשר)

הברך היא המפרק הגדול ביותר בגוף האדם והיא חשופה לעומסים רבים. מפרק הברך מורכב משתי עצמות ארוכות: עצם הירך ועצם השוק ומעצם הפיקה, הנמצאת בקידמת המפרק. המשטחים המפרקיים של הברך מצופים בסחוסים, המסככים את תנועת המפרק, ומוגנים על ידי המיניסקוסים - סחוסים אלסטיים בולמי זעזועים, דמויי סהרונים, המצויים בהיקף המשטח המפרקי. השרירים והרצועות אחראים על ייצוב מפרק הברך. הרצועות מייצבות סטטית את המפרק והשרירים שבסביבת המפרק אשר מהווים מייצבים אקטיביים.

עלולים לנבוע ממגוון גורמים. צילום: שאטרסטוק

מהם הגורמים לכאבי ברכיים?

כאבי ברכיים נפוצים בכל הגילים ועלולים לנבוע ממגוון גורמים, הנחלקים לשתי קבוצות עיקריות: גורמים מכניים(חבלות ועומסי יתר) וגורמים דלקתיים. בנוסף קיימים גורמים ניווניים וסטיות מבנה.המקור לכל אחד מכאבים אלה עלול להיות כל אחד ממרכיביו האנטומיים של מפרק הברך: הסחוסים המפרקיים, המיניסקוסים, הרצועות, המשטחים הסחוסיים, קרום הברך (סינוביה) ומעטפת המפרק. כאב הברכיים עשוי לנבוע גם ממבנים אנטומיים סמוכים, כגון: השרירים, הגידים או הבורסה (שק נוזלים שנועד לסכך אברים סמוכים). ובנוסף, מהקרנה שמקורה מאזורים מרוחקים, כגון עמוד השדרה ומפרקי הירכיים.

מהם התסמינים המלווים את כאבי הברכיים?

עוצמת כאבי הברכיים ואופי הכאבים תלויים בגורם ממנו הם נובעים. בהתאם למהות הגורם, עשויים להתלוות לכאבי הברכיים גם תסמינים נוספים, כגון: הגבלה של טווח התנועה, תפיחות, תחושת חולשה, אי יציבות של המפרק, חריקות או נקישות בהפעלתו, חום מקומי ואודם.

כיצד ניתן לאבחן את הגורם לכאבי הברכיים?

אבחון הגורם לכאבי הברכיים ייעשה על ידי רופא אורתופד, באמצעות שילוב של נטילת אנמנזה (תשאול הנבדק), בדיקה גופנית ובדיקות הדמיה. בשלב האנמנזה, ישאל הרופא את הנבדק שאלות הנוגעות לאופי פעילותו היומיומית, משך הכאב ממנו הוא סובל, אופי הכאב ותסמינים נלווים. בנוסף, יברר הרופא האם הנבדק עבר אירוע חבלתי כלשהו, ואם יש בעיות רקע רפואיות רלוונטיות, כגון: מחלה ראומטית ידועה. בשלב הבא, תתבצע הבדיקה הגופנית, שמטרתה לאתר את מיקום הכאב, לבחון את מידת יציבות הברך, האם יש חום מקומי או תפיחות; ולבחון טווח התנועה.

על סמך נתוני האנמנזה והבדיקה הגופנית, תיקבע אבחנה או ייקבעו כיווני אבחנה אפשריים, ותיבנה תוכנית לבדיקות מעבדה והדמיה, בהתאם לאבחנה המשוערת ולשם ביסוס האבחנה. בדיקות ההדמיה האפשריות כוללות צילומי רנטגן, אולטרסאונד, CT, מיפוי עצמות ו-MRI.

כיצד ניתן לטפל בכאבי ברכיים?

הטיפולים בכאבי ברכיים מותאמים לסיבת הכאב ולמיקומו. במרבית המקרים, יטופלו כאבי הברכיים באופן ראשוני בעזרת אמצעי טיפול שמרניים: פיזיותרפיה, משככי כאבים, תרופות נוגדות דלקת, סדים והזרקות תוך-ברכיות של סטרואידים, תכשירי סיכה (חומצה היאלורונית) ו-PRP (פלזמה עשירה בטסיות דם). בנוסף, יקבל המטופל המלצות למנוחה ו/או להתאמת מתכונת פעילות.

במקרים מסוימים, כגון פגיעה במיניסקוסים וברצועות או במקרים של שחיקה סחוסית מתקדמת, עלול להידרש טיפול ניתוחי. יש שני ניתוחים שכיחים במפרק הברך:

ניתוחי ארתרוסקופיה: ניתוחים המבוצעים באמצעות סיב אופטי, מבעד לשני נקבים זעירים בקדמת הברך, ללא צורך בפתיחת המפרק. ניתוחים אלה אפקטיביים, הן לצורך אבחנתי והן לצורך טיפולי. הם מבוצעים על בסיס אשפוז יום.

ניתוחים להחלפת מפרק הברך: ניתוחים אלה אינם כוללים החלפה מעשית של מפרק הברך כולו, אלא רק שחלוף של המשטחים הסחוסיים הפגועים במשטחים מלאכותיים. הטכניקה בה מבוצעים ניתוחים אלה התפתחה רבות במהלך השנים, וכוללת כיום שימוש במערכות ניווט, המהוות בסיס לניתוחי רובוט. כך, מתקצר משך האשפוז ומתאפשר למנותחים לחזור לשגרה מוקדם מבעבר. במקרים שבהם הפגיעה הסחוסית אינה מקיפה, אלא קיימת רק בלשכה אחת של מפרק הברך, ניתן להסתפק בניתוח מוגבל יחסית, ניתוח החלפת מפרק חד לשכתית. לאחר ניתוח זה, השיקום מהיר אף יותר.

עודף משקל הוא גורם שכיח להיווצרות כאבי ברכיים. צילום: שאטרסטוק

האם ניתן להימנע מכאבי ברכיים?

קיימים אמצעים למניעה או להפחתה של כאבי ברכיים. כך, למשל: עודף משקל הוא גורם שכיח להיווצרות כאבי ברכיים או להאצת התפתחותם. זאת, עקב העומס המכני על המפרק. הפחתת משקל מפחיתה את הסיכון להיווצרות או להתפתחות כאבי ברכיים.

אמצעי נוסף להפחתת הסיכון לכאבי ברכיים הוא חיזוק השרירים הסובבים את המפרק. השרירים הסמוכים למפרק הברך תורמים ליציבות המפרק, מפחיתים ומשככים עומסים מכניים המופעלים על המפרק, ומפחיתים גורמי כאב. פעילות גופנית מבוקרת ומאוזנת תסייע בחיזוק השרירים. יודגש כי יש להימנע מפעילות גופנית מאומצת מדי, ולהקפיד על ביצוע הפעילות בהדרגה, בהתאם לגיל ולכושר הגופני.

לסיכום: כאבי ברכיים נחשבים שכיחים מאוד, בדרגה שנייה בשכיחותה לאחר כאבי גב. הגורמים לכאבי ברכיים עלולים להיות מכניים(עומס יתר או חבלות),גורמים דלקתיים, הליכים ניווניים וסטיות מבנה. הטיפול בכאבי ברכיים יינתן בהתאם לגורם הכאב ולמיקומו (במפרק עצמו, במבנים האנטומיים הסמוכים למפרק או באזורים מרוחקים, המקרינים אל הברך). ברוב המקרים, יינתן תחילה טיפול שמרני, ובמקרים הנדרשים קיימים גם פתרונות ניתוחיים.

 

ד"ר יוחנן חורב הוא אורתופד מומחה, מנתח ברכיים, מנהל יחידת הברך בביה"ח לניאדו, מנתח ברכיים במרכזים הרפואיים אסותא והרצליה מדיקל סנטר.

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת zap doctors.

  • צור קשר
ד"ר חורב יוחנן - אורתופד ברך
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום