דלקת ריאות בילדים: כל מה שחשוב לדעת

(6)
לדרג
תוכן מקודם

הילד משתעל? כיצד תוכלו לדעת אם מדובר בצינון, בשפעת או בדלקת ריאות? מה ההבדל בין דלקת ריאות חיידקית לנגיפית וכיצד מאבחנים ומטפלים? מדריך מקיף

רופא ילדים
03-6973975

דלקת ריאות היא למעשה תהליך דלקתי שמתפתח ברקמת הריאות והיא מהווה את אחד הזיהומים המשמעותיים השכיחים בגיל ילדות. הדלקת נגרמת בדרך כלל על ידי נגיף (וירוס) או חיידק. כאשר מאובחנת ומטופלת בהתאם ההחלמה מדלקת ריאות בקרב ילדים היא לרוב מלאה.

דלקת ריאות מאווה את אחד הזיהומים המשמעותיים השכיחים בגיל ילדות. צילום: שאטרסטוק

ממה נגרמת דלקת ריאות?

כאמור, התהליך הדלקתי עלול להיגרם על ידי נגיף (וירוס) או חיידק, ותיתכן גם דלקת הנגרמת משילוב של נגיף וחיידק. בהתאם, נהוג לחלק את דלקות הריאות לשני סוגים: דלקת ריאות נגיפית (ויראלית) ודלקת ריאות חיידקית.

  • דלקת ריאות נגיפית (ויראלית) הנגרמת על ידי נגיף. סוג זה של דלקת ריאות הוא לרוב קל יותר וחולף עצמונית, ללא צורך בטיפול תרופתי. עם זאת, ייתכנו מצבים הדורשים טיפול תרופתי, כגון טיפול להורדת חום או טיפול במשאפים/אינהלציות להקל על קוצר נשימה.
  • דלקת ריאות חיידקית נגרמת על ידי חיידק והיא בדרך כלל חמורה יותר מדלקת ריאות ויראלית. דלקת זו מתבטאת בדרך כלל בחום גבוה, שיעול וקוצר נשימה. הטיפול הוא אנטיביוטי, המכוון לסוג החיידקים השכיחים ועל פי גיל הילד.

כיצד נדבקים בדלקת ריאות?

דלקת ריאות נגרמת בדרך כלל אחרי זיהום ראשוני, לרוב ויראלי, של דרכי הנשימה העליונות והתפשטות של הנגיף או החיידק לדרכי הנשימה התחתונות ומשם לרקמת הריאה.

מהם התסמינים של דלקת ריאות?

הביטויים הקליניים השכיחים של דלקות ריאות הם: שיעול, חום ונשימה מהירה או קוצר נשימה, ייתכן ותהיה מלווה גם בנזלת, חוסר תיאבון ולעיתים אף שלשולים והקאות.

עם זאת, חשוב לציין, כי לא כל שיעול מעיד על דלקת ריאות. למעשה, שיעול הוא אחד הסימפטומים השכיחים ביותר בילדים ועלול לנבוע מסיבות רבות, החל מנזלת, דרך אסתמה, ועד זיהום בדרכי הנשימה העליונות או התחתונות.

 

מי מצוי בקבוצת סיכון לדלקת ריאות?

סיכון מוגבר להתפתחות דלקת ריאות קיים בילדים עם מחלה כרונית ברקע, כגון: ילדים עם מחלת ריאות כרונית (למשל, סיסטיק פיברוזיס), ילדים עם מום ריאתי, ילדים עם חסר חיסוני וכדומה.

בילדים הסובלים מדלקות ריאות חוזרות מומלץ לבצע הערכה על ידי רופא ריאות, מאחר שלעיתים הישנות הדלקת עלול להיות ביטוי לבעיה מבנית או לתחלואה בסיסית של הריאות שלא אובחנה.

אם כך, מתי מומלץ להיבדק?

מומלץ להגיע עם הילד לבדיקת רופא כאשר השיעול מלווה בחום גבוה, כשישנו מרכיב של קוצר נשימה וכשהילד אינו רוצה לאכול/לשתות. בנוסף, יש להגיע לרופא אם מתעורר רושם שהילד אפאתי וישנוני מהרגיל, ואף כשהשיעול מלווה בהקאות ובשלשולים ויש חשש להתייבשות.

גם במקרים שבהם מדובר בדלקת ריאות ויראלית, שכאמור חולפת בדרך כלל מאליה ואינה דורשת טיפול, חשוב לשים לב שאין החמרה במצבו של הילד, כדוגמת עלייה בחום, הופעת קוצר נשימה או שינוי במצבו הכללי. אם ישנה החמרה היא עלולה להעיד על התפתחות דלקת ריאות חיידקית כסיבוך משני.

איך מאבחנים דלקת ריאות?

האבחון מתבצע בדרך כלל על בסיס תשאול ובדיקה גופנית של הרופא. חשוב לציין כי במידה ובהאזנה לריאות הרופא שומע ממצאים המתאימים לדלקת ריאות, אין בדרך כלל צורך בביצוע צילום חזה או בדיקות דם על מנת לאשר את האבחנה. כאשר ממצאי ההאזנה אינם חד משמעיים, או כאשר ישנו חשד לסיבוך של דלקת ריאות, ניתן לבצע צילום חזה ו/או בדיקות דם אשר יסייעו לאשר או לשלול את האבחנה.

מומלץ לגשת לרופא כאשר השיעול מלווה בחום גבוה, כשישנו מרכיב של קוצר נשימה וכשהילד אינו רוצה לאכול/לשתות. צילום: שאטרסטוק

מהו הטיפול בדלקת ריאות חיידקית?

כאמור, הטיפול בדלקת ריאות חיידקית הוא טיפול אנטיביוטי הניתן על ידי הרופא המטפל באמצעות סירופ או כדורים, על פי גיל הילד. במקרים קשים יותר, יש לעיתים צורך לאשפז את הילד ולתת טיפול אנטיביוטי דרך הווריד. כך, למשל, כשמדובר בדלקת ריאות נרחבת המערבת חלק גדול מרקמת הריאות; כשיש סיבוך של דלקת הריאות; כגון נוזל מוגלתי בקרומי הריאה; כשהילד מתקשה נשימתית או כאשר אינו מסוגל לאכול/לשתות וכדומה.

 

מה עלול להיגרם בעקבות דלקת ריאות חיידקית שאינה מטופלת?

במקרים שבהם דלקת הריאות אינה מטופלת במועד, עלולים להיגרם סיבוכים שונים, כגון: הצטברות של נוזל מוגלתי בקרומי הריאה (תפליט פלאורלי) או אבצס ריאתי. סיבוכים אלו הינם נדירים, אולם כאשר הם מתרחשים נדרשת לעיתים התערבות כירורגית לניקוז התפליט המוגלתי או האבצס.

מה כולל תהליך ההחלמה?

תהליך ההחלמה מדלקת ריאות עלול להיות ממושך (שבועות עד חודשים) ולעיתים אינו קל. עם זאת, ידוע כי ההחלמה של ילדים מדלקת ריאות חיידקית שטופלה כנדרש, היא לרוב החלמה מלאה ללא סיבוכים ארוכי טווח.

האם ילד מטופל אנטיביוטית עלול להיות מדבק?

כל עוד יש לילד חום ותסמינים נשימתיים הוא עלול להיות מדבק. לאחר חלוף החום והתסמינים הנשימתיים הילד כבר אינו מדבק ויכול לחזור לשגרת חייו.

האם קיים חיסון נגד דלקת ריאות חיידקית?

כחלק מחיסוני השגרה הניתנים בטיפת חלב, ישנם חיסונים המכוונים נגד מזהמים העלולים לגרום לדלקות ריאות, לדוגמא החיסון נגד חיידק "סטרפטוקוקוס פנאומוניה". אי לכך, מומלץ להקפיד על מתן החיסונים. עם זאת, החיסונים אינם מונעים לחלוטין את הסיכון לחלות בדלקת ריאות, מכיוון שהם מכוונים בעיקר נגד החיידקים השכיחים ונגד זנים ספציפיים של אותו חיידק.

מכיוון שדלקת ריאות היא לעיתים סיבוך של זיהומים ויראליים, מומלץ מאוד להתחסן בשגרה גם נגד מחלת השפעת הנחשבת לאחד מגורמי הסיכון להתפתחות דלקת ריאות.

 

כל עוד יש לילד חום ותסמינים נשימתיים הילד עלול להיות מדבק. צילום: שאטרסטוק

לסיכום: דלקת ריאות בילדים היא מחלה זיהומית שכיחה יחסית, הנגרמת על ידי נגיף (וירוס) או חיידק. הטיפול בדלקת ריאות חיידקית הוא טיפול אנטיביוטי יעיל מאוד, שניתן לרוב בקהילה, אך חשוב להתחיל אותו בשלב מוקדם ככל האפשר של הדלקת. לכן, אם הילד סובל משיעול שמלווה בחום גבוה, קוצר נשימה, או נראה אפאתי מהרגיל, חשוב להגיע בהקדם לבדיקת רופא.

 

ד"ר מורן לביא היא מנהלת יחידת ריאות ילדים בביה"ח לילדים "דנה דואק", המרכז הרפואי תל אביב (איכילוב).

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום