ב"מרשם" רופא: חיוך מפה לפה!

(8)
לדרג
תוכן מקודם

אסתטיקה דנטלית אינה קשורה רק במראה השיניים, אלא גם בנוחות ובבריאות של חלל הפה. טיפולים מתקדמים מאפשרים כיום לכל אדם ליהנות מחיוך מושלם בפה בריא. כל המידע על כתרים, ציפויים ושיקומים

רופא שיניים
077-9979529 (מספר מקשר)

כולנו שואפים למקסימום אסתטיקה דנטלית, אך לא כולנו בורכנו בגנים המאפשרים זאת. גם המעטים שנולדו עם מבנה שיניים מושלם, אינם יודעים תמיד כיצד לשמור על השיניים. ברבות השנים, כולנו עלולים להגיע למצבים שבהם האסתטיקה נפגעת קשות. הדבר משפיע לא רק על המראה החיצוני, על הרושם הנוצר ועל תחושת הערך העצמי - אלא משליכים גם על בריאות הפה כולו.

מגוון נרחב של טיפולים. צילום: שאטרסטוק

כיצד ניתן לשפר את האסתטיקה הדנטלית שלנו?

קיים מגוון נרחב של טיפולים, המאפשרים לתקן או לשפר את מראה השיניים והפה:

כתרי זירקוניה: כתרים אלה משמשים להחלפת כותרות השיניים, ממגוון סיבות: שברים, עששת, ריקבון, חבלות, אובדן שיניים, והשלמה על ידי שתלים שעל גביהם יורכבו כותרות השיניים. בניגוד לכתרי החרסינה, שהמבנה הפנימי שלהם עשוי מתכת ורק חלקם החיצוני עשוי מחרסינה, כתרי זירקוניה בנויים במלואם מזירקוניה, חומר חזק, עמיד וביוקומפטיבילי  (כלומר, תואם ביולוגית לרקמת החניכיים - ולכן לא נדחה ע"י החניכיים).

היתרונות של כתרי הזירקוניה:

  • תהליך ייצור ברמת דיוק מקסימלית, בניגוד ליציקת המתכת של כתרי החרסינה, המדויקת הרבה פחות.
  • התאמה מקסימלית לרקמת החניכיים, המאפשרת שמירה על בריאות החניכיים לאורך זמן, ללא דימום ודלקתיות, ותוך מניעת הצורך בהחלפת הכתר לעיתים תכופות. לעומת זאת, בכתרי החרסינה, כולל מבנה המתכת סגסוגות שונות אשר עלולות להיספג עם הזמן ברקמת החניכיים, ולהביא למצב של שינוי צבע החניכיים, דלקות חניכיים מובנות סביב הכתרים, נסיגת חניכיים והיווצרות רווח בין הכתר לבין החניכיים, המצריך את החלפת הכתר.
  • אסתטיקה גבוהה, המתבטאת הן ביצירת מבנה מדויק והן בהדמיה מקסימלית של צבע השיניים המקורי, באמצעות מנעד רחב של גוונים, ואי-צורך במיסוך מתכת במבנה הפנימי.

מילואות חרסינה: במקרים שבהם יש לטפל בשיניים שבורות חלקית או חסרות חלקית, בגלל תהליכי ריקבון כגון: עששת, חבלה וסיבות אחרות - החיפוש אחר מענה אסתטי יוצר דילמה בין שתי אפשרויות שונות.

מצד אחד, שיקום השן השבורה או החסרה על ידי כתר עשוי להיות פתרון מוגזם; מצד שני, הנרחבות של הנגע עלולה להיות גדולה מדי עבור שחזור באמצעות סתימה. בדיוק עבור מצבים אלה, פותח פתרון הנקרא מילואות חרסינה: השלמות לכותרות השן החסרות, על ידי חריטה מדויקת והדבקה איכותית אל שארית השן. מילואות החרסינה עשויות מ- E-max,  קבוצת חומרים המבוססים על חרסינה, המגיעים בצבע השן ומאפשרים פתרון עמיד, חזק וארוך טווח לשיניים שבורות או חסרות בחלקן.

חזיתיות חרסינה - למינייט: חזיתיות חרסינה, העשויות גם הן מאותה קבוצת חומרים הנקראת E-max, נועדו להסוות פגמים אסתטיים בקבוצת השיניים החותכות הקדמיות. השימוש בהן מאפשר השלמה של כותרות השיניים ושל הפגמים הכרומטיים בצבע השיניים, תוך הסרה מינימלית של חומר השן. זאת, בניגוד למילואות החרסינה, הדורשות הסרה נרחבת מעט יותר. חזיתיות החרסינה מודבקות אל חזית השיניים הקדמיות ומספקות פתרון אסתטי מצוין ועמיד לטווח ארוך.

שיקומים מוברגים על גבי שתלים: השיקומים הוותיקים, שנעשו עד כה על גבי שתלים, הם למעשה כתרים המודבקים על גבי השתל. עם הזמן ועם התפתחות הטכנולוגיה המאפשרת דיוק מקסימלי ביצירת אותם שיקומים, התאפשרה בנייה של שיקומים מוברגים, הכוללים הברגה של כותרת השן ישירות אל השתל, ומייתרים את הצורך בשימוש בדבק, לתיווך בין הכתר לבין השתל. הדבק ששימש להדבקת הכתר אל השתל, עלול היה להיחלש עם הזמן, ולהביא לנפילת הכתר ולצורך בהדבקתו מחדש; כמו כן, עלולה היתה להיווצר זליגה של הדבק אל מתחת לחניכיים, דבר שהוביל במקרים מסוימים לכישלון של השתל. אם כך, השיקומים המוברגים מאפשרים לוותר על השימוש בדבק, ולהתאים את הכתר לשתל ברמת דיוק גבוהה במיוחד. בנוסף, במקרה שנוצרת עם הזמן בעיה, מאפשרים השיקומים המוברגים להיכנס אל הכתר, להבריג אותו החוצה בקלות יתרה, לבדוק, לטפל בבעיה ולהחזיר את הכתר למקומו.

חרסינה ורודה לדימוי מראה החניכיים: בתהליך איבוד השן, המוביל בסופו של דבר לצורך בשתלים, מתרחשים גם אובדן של עצם ונסיגה או ספיגה של החניכיים. אובדן החניכיים מייצר מצב שבו התאמת כתר לאורך השיניים הקיימות, תיצור שן שנראית ארוכה משכנותיה, באופן שמהווה חיסרון אסתטי מובהק. פתרון אסתטי נהדר למצבים אלה הוא שימוש בכתרי חרסינה, שחלקם העליון, הסמוך למפגש עם החניכיים, עשוי חרסינה ורודה, המדמה את החניכיים שנספגו ויוצרת מראה כולל אסתטי ואחיד.

תוצאות אסתטיות לטווח ארוך. צילום: שאטרסטוק

כיצד ניתן להבטיח שמירה על אסתטיקה דנטלית גם לאחר ביצוע טיפולים אלה?

שמירה על אסתטיקה דנטלית לאורך זמן היא תוצאה של הקפדה על היגיינה דנטלית יומיומית והגעה תקופתית לביקורות של רופא השיניים ולטיפולי ניקוי אצל השיננית.

חשוב לזכור: כדי להבטיח תוצאות אסתטיות מיטביות לאורך זמן, יש להקפיד לבצע את הטיפולים בידי אנשי המקצוע המיומנים והמנוסים ביותר, ולבחור בקפידה את מרפאת השיניים בה ניתנים הטיפולים. לפני בחירת המרפאה, מומלץ לוודא כי צוות המרפאה מקפיד על יחס אישי ושמירה על קשר עם המטופלים, ששיבוץ המטופלים נעשה בצורה מרווחת, המאפשרת לצוות המרפאה להעניק לכל מטופל את זמן הטיפול הנדרש, כולל מרווח זמן מתאים למקרה שהטיפול מתארך. חשוב לשים לב שכל חדר טיפולים עובר חיטוי וסטריליזציה ברמה הגבוהה ביותר לפני כל טיפול, ובעיקר לשים לב להתנהלות הצוות לפני הטיפול, להסברים שניתנים בנוגע לטיפול העתידי, לסבלנות של הרופאים ולנכונותם להקטין את חששות המטופל.

תנאים אלו, יחד עם מתן הוראות מדוקדקות להתנהלות לאחר הטיפול, שמירה על קשר עם המטופל ומעקב אחר תהליך הריפוי וההתאוששות, יבטיחו תוצאות אסתטיות לטווח ארוך, ברמה הגבוהה ביותר.

לסיכום: מגוון רחב של טיפולים מתקדמים מאפשר לכל מטופל לקבל תוצאות אסתטיות מצוינות, ולשמור עליהן לאורך זמן. בין הטיפולים: כתרי זירקוניה, מילואות וציפויי חרסינה, שיקומים מוברגים ועוד. לשם הבטחת תוצאות מיטביות, מומלץ לבחור בקפידה את מרפאת השיניים, וכמובן לשמור על היגיינה אוראלית באופן שוטף.

ד"ר חיים ושלר הוא רופא שיניים, בעל מרפאה לטיפולי שיניים מתקדמים בכפר סבא.

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום