מיתרי הקול: לייזר כחול במקום ניתוח

(0)
לדרג
תוכן מקודם

העבודה שלכם מחייבת דיבור ממושך או בקול רם? הסיכון כי תסבלו מפגיעה במיתרי הקול גדול משמעותית מהממוצע. החדשות הטובות: טיפולי לייזר חדשניים מאפשרים להימנע מניתוח. טיפול במהירות האור למיתרי הקול. צרכנות רפואית

רופא אף אוזן גרון ,מומחה למחלות א.א.ג וכירורגיית ראש-צוואר
053-7932008 (מספר מקשר)

מיתרי הקול (Vocal Cords) אחראים על הפקת הקול שאנו משמיעים. השימוש התכוף במיתרי הקול גורם להם מעת לעת לנזקים שונים, הפוגעים ביכולת הפקת הקול ודורשים טיפול. עד לפני מספר שנים, הדרך היחידה שבה ניתן היה לטפל במיתרי הקול, היתה באמצעות ניתוח. כיום קיימים טיפולי לייזר חדשניים, המאפשרים להסיר נגעים ולהשיב את הקול, ללא צורך בחדר ניתוח ו/או בהרדמה מלאה.

 שכיחים בעיקר בקרב אנשים שנוטים לדבר במשך שעות רבות. צילום: שאטרסטוק

מהם הנזקים הנגרמים למיתרי הקול?

למעשה, מיתרי הקול הם איבר רגיש העשוי להיפגע כתוצאה משימוש לא נכון או אינטנסיבי ובעקבות כך עלולים להיגרם סוגים שונים של נזקים.

שימוש יתר בקול

הנזק השכיח ביותר במיתרי הקול הוא התפתחות נגעים שונים על גבי מיתרי הקול (יבלות, בצקות, פוליפים וכו') כתוצאה מההתחככות הרבה של מיתרי הקול זה בזה. נגעים אלה שכיחים בעיקר בקרב אנשים שנוטים לדבר במשך שעות רבות, כגון: אנשי חינוך, מרצים, אנשי מכירות, זמרים, שחקנים, פוליטיקאים וכו'.

נזקי עישון

כיום ידוע כי עישון גורם לבצקות במיתרי הקול ועלול לגרום להתפתחות נגעים טרום סרטניים ו/או נגעים סרטניים על מיתרי הקול.

וירוס הפפילומה

מחלה נוספת של מיתרי הקול היא מחלה הקשורה לווירוס הפפילומה. כתוצאה מהווירוס, מתפתחות על מיתרי הקול פפילומות שגורמות לצרידות.

הגישה הניתוחית לטיפול במחלות של מיתרי הקול

עד לפני מספר שנים, כדי להסיר את הנגעים מעל מיתרי הקול, ולהשיב את הקול לקדמותו, היה צורך בביצוע ניתוח תחת הרדמה כללית, שבמהלכו הוסרו הנגעים השונים. מעבר למשמעויות הנובעות מעצם הניתוח תחת הרדמה כללית (כמו בכל ניתוח), דרש הניתוח תקופת החלמה ארוכה יחסית, שבמהלכה גם נדרש המטופל לא לדבר במשך כשבוע.

טיפול במחלות של מיתרי הקול באמצעות True Blue Laser

השיטה החדשה של טיפולי לייזר במיתרי הקול מאפשרת להסיר את הנגעים מעל מיתרי הקול, להשיב את הקול לקדמותו ולהגיע לתוצאה זהה לתוצאה שמושגת בניתוח, בהליך פשוט יחסית שמתבצע במרפאה, מבלי להיכנס לחדר ניתוח ומבלי שיהיה צורך בהרדמה מלאה.

כיצד פועלת השיטה?

מדובר במכשיר לייזר חדשני, בשם True Blue Laser  הראשון מסוגו בארץ, הפועל בטכנולוגיה ייעודית, שמאפשרת לחסל את הנגע באמצעות קרן לייזר של "אנרגיה כחולה" המכוונת ישירות אל הנגע. ברגע שהקרן פועלת על הנגע, היא עוצרת את אספקת הדם שמגיע לנגע, ובכך גורמת ל"היעלמותו". בישראל, המכשיר החדשני קיים במרכז רפואי א.ר.ם, אסותא רמת החייל.

כיצד מתבצע הטיפול בלייזר כחול?

טיפול הלייזר מבוצע בגישה אנדוסקופית (מצלמה זעירה המוכנסת דרך האף או דרך הפה), תוך כדי צילום של האזור ותחת אלחוש מקומי. בעזרת המצלמה, הרופא רואה ב"לייב" את האזור, מכוון במדויק את קרן הלייזר אל הנגע, וברגע שקרן הלייזר פוגעת בנגע, הוא "מחוסל" באופן מיידי. ברוב הגדול של המקרים, ניכר השיפור בקול כבר לאחר ימים ספורים.

תהליך ההחלמה לאחר טיפול לייזר כחול

משך הטיפול כרבע שעה, ובמהלכו המטופל ערני (כאמור, הטיפול מתבצע תחת אלחוש מקומי), משתף פעולה וואינו חש שום כאב. בתום הטיפול, מתבקש המטופל להישאר להשגחה כשעה, ולאחר מכן הוא משתחרר לביתו. לעיתים, לאחר שפגה השפעת האלחוש המקומי, יש מעין תחושת גירוי קלה בגרון, שדומה לתחושת הגירוי במהלך התקררות. בחלק מהמקרים, מתבקש המטופל לא לדבר במשך כ-24 שעות, כדי לתת למיתרי הקול לנוח ולמנוע חיכוך שלהם. זאת, כדי להחיש ולשפר את החלמתם.

למי מתאים הטיפול בלייזר כחול?

הטיפול בלייזר כחול מתאים לכל מי שסובל מפגיעה במיתרי הקול, כתוצאה מהימצאות נגעים קטנים, מסוגל לשתף פעולה במהלך הטיפול (לשבת נינוח ולא לזוז במשך כעשר דקות) ומעדיף להימנע מניתוח תחת הרדמה מלאה בחדר ניתוח. טיפול הלייזר אינו מתאים במקרים שבהם במהלך האבחון מתגלים נגעים גדולים ו/או מורכבים מאוד, ובמקרים שבהם המטופל אינו מסוגל לשתף פעולה (למשל: ילדים קטנים).

יתרונות הטיפול בלייזר כחול על פני ניתוח

לטיפול בלייזר יש יתרונות רבים, על פני הניתוח הקונבנציונלי:

  • הטיפול אינו כרוך בהרדמה כללית - ולכן מתאים מאוד למטופלים מורכבים (כגון: אנשים מבוגרים או חולים במחלות רקע שונות), שעבורם ההרדמה הכללית מהווה סיכון מוגבר, ובאותה מידה הטיפול מתאים לכל אדם המעדיף להימנע מהרדמה כללית.
  • זמן החלמה קצר - ניתן לשוב לפעילות רגילה לאחר זמן קצר יחסית. גם במקרים שבהם יש צורך לשמור על שתיקה במשך 24 שעות, עדיין מדובר בזמן קצר משמעותית, יחסית לשתיקה משך שבוע, הנדרשת לאחר ניתוח.
  • גישה נוחה - הטיפול מתבצע במרפאה ולא בביה"ח.
  • תוצאות יעילות מאוד.
  • הקטנת חשש לסיבוכים - בעיקר סיבוכים שנובעים מהליך ניתוחי תחת הרדמה מלאה.

טיפולי לייזר כחול במיתרי הקול יעילים ואפקטיביים מאוד. צילום: שאטרסטוק

כל אלה ועוד הופכים את הטיפול בלייזר כחול ליעיל ואפקטיבי מאוד, בעיקר במקרים שבהם מדובר במחלה שנוטה להישנות (כגון: פפילומות או שינויים טרום ממאירים). המטופל אינו נדרש לעבור ניתוחים חוזרים ונשנים.

לסיכום: טיפולי לייזר כחול במיתרי הקול יעילים ואפקטיביים מאוד, בעלי יתרונות רבים על פני הגישה הניתוחית.

 

ד"ר יונתן להב הוא מנהל היחידה לניתוחי מיתרי הקול במרכז א.ר.ם ב"אסותא" רמת החייל.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap doctors.

  • צור קשר
א.ר.ם רפואת אף אוזן גרון
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום