טיפולי חירום בשיניים: מדריך SOS

(2)
לדרג
תוכן מקודם

סובלים מכאבי שיניים חזקים? השן נשברה? הכתר נסדק? מה ניתן לעשות כשמתעורר צורך בטיפול שיניים דחוף ולא ניתן לחכות לתור רגיל? כך תפעלו, שלב אחר שלב: מדריך לשעת חירום

רופאת שיניים
077-9976917 (מספר מקשר)

ברוב המרפאות בארץ, לא ניתן לקבוע "מהיום למחר" תור רגיל לרופא שיניים. במקרה הטוב, תיאלצו להמתין מספר ימים עד שבוע, אך ברוב המקרים התור הפנוי הבא יהיה רק בעוד מספר שבועות. במקרים בהם מדובר בטיפול שגרתי שאינו דחוף, הכל טוב ויפה - ואין צורך למהר. מה ניתן לעשות כשאדם זקוק לטיפול חירום בשיניים ואין תור פנוי באופק, או שהמרפאה סגורה? בכך נעסוק בכתבה זו.

לכל מקרה חירום, יותאם במרפאת החירום הטיפול המתאים. צילום: שאטרסטוק

באילו מקרים נדרש טיפול חירום בשיניים?

רוב הפניות לטיפולי חירום בשיניים, מגיעות בעקבות כאבים חזקים ובלתי נסבלים, שהטיפול בהם אינו סובל דיחוי. עם זאת, קיימים מקרים נוספים, שבהם יש לגשת לטיפול חירום בדחיפות, ולא להמתין לתור במרפאה רגילה: שן שבורה או סדוקה, כתר שנפל או נסדק, נפיחות גדולה או פציעה של החניכיים, מחוט מתכת של גשר ועוד.

מה ניתן לעשות במסגרת טיפולי חירום בשיניים?

לכל מקרה חירום, יותאם במרפאת החירום הטיפול המתאים:

שן שבורה או סדוקה: ראשית, יתבצע שחזור של השן או מילוי של הסדק, באמצעות חומר מילוי מיוחד. אם יש בכך צורך, ייעשה גם טיפול שורש. במקרים שבהם חלק השן שנשבר גדול מכדי לאפשר שחזור מוצלח, תידרש עקירה.

כתר שנפל: הכתר יודבק חזרה למקומו, באמצעות דבק רפואי מיוחד. חשוב מאוד להגיע בהקדם האפשרי לטיפול, מכיוון שאחרי זמן מסוים מרגע נפילת הכתר, הכתר עלול שלא להתאים יותר.

חניכיים שנפצעו מגשר: מלבד הטיפול המקומי ברקמות שנפגעו, ניתן לכופף את הכבל האורתודונטי שגרם לפציעה, כדי למנוע פציעה נוספת.

חתיכת מזון שנתקעה בין השיניים: הוצאת החתיכה התקועה, ניקוי האיזור והקלה על הכאבים.

כאבים עזים בעקבות מחלת חניכיים: ניקוי מרבצי חיידקים, והוצאת מרשם רפואי להקלה על הדלקת.

האם טיפול חירום בשיניים מצריך בדרך כלל טיפול המשך?

הדגש בטיפולי חירום בשיניים הוא לספק טיפול ראשוני, לשם הקלה על הכאבים מהם סובל המטופל ולשם מניעת החמרה של הבעיה. ברוב גדול של המקרים יידרש טיפול המשך, שיתבצע מספר ימים לאחר מכן.

מומלץ לעבור את טיפול ההמשך אצל אותו רופא שביצע את טיפול החירום, בשל ההיכרות שלו עם צעדי הטיפול שכבר בוצעו ועם המצב ההתחלתי של הבעיה.

היכן ומתי ניתן לקבל טיפולי חירום?

במצבים שבהם יש צורך בטיפולי חירום בשיניים, יש להגיע אך ורק למרפאות חירום לשיניים, הפועלות לאורך כל שעות היממה, 24/7, מומלץ לתאם מראש. אין טעם לפנות לחדר מיון באחד מבתי החולים, מכיוון שמחדר המיון, יופנה המטופל למרפאת חירום לשיניים.

כיצד מומלץ לבחור את המרפאה בה ייעשה הטיפול?

במקרים בהם מטופל סובל מבעיה המצריכה טיפול חירום, הוא מעוניין לקבל טיפול איכותי ויעיל, שיקל במהרה על כאביו ויפתור את הבעיה ממנה הוא סובל. כדאי לבחור מרפאה המצוידת במכשיר דיגיטלי מתקדם לצילום רנטגן של השיניים ובשאר המכשור הדרוש לביצוע מגוון טיפולי החירום האפשריים. בנוסף, מומלץ לברר אם המרפאה עובדת עם הרדמה ממוחשבת, המאפשרת שימוש במינון נמוך יותר של חומרים ובריכוז החומרים אל השן הספציפית הדורשת טיפול. הרדמה מסוג זה נחשבת בריאה יותר ומתאימה למטופלים החוששים מההרדמה. בנוסף, מומלץ שיהיה גז צחוק במרפאה, העשוי להרגיע מאוד את המטופלים, שבדרך כלל מגיעים במצב חירום כשהם מאוד לחוצים וחוששים.

האם ניתן למנוע מצבי חירום בשיניים?

שמירה על היגיינת הפה והגעה אחת לחצי שנה לביקורת של רופא שיניים ולניקוי אצל שיננית, תעזור למנוע היווצרות מצבי חירום שונים בשיניים. אמנם לא ניתן למנוע את כל מקרי החירום, אבל רבים ממקרי החירום נוצרים בעקבות אי טיפול בזמן או הזנחה. שמירה על פה נקי ובריא תקטין מאוד את הסיכוי להתפתחות מקרי חירום רבים.

הגעה מהירה ככל האפשר לטיפול במרפאת חירום לשיניים. צילום: שאטרסטוק

במקרה חירום הקשור בשיניים, האם יש צעדי עזרה ראשונה, בהם ניתן לנקוט עד הגעה לרופא השיניים?

מטופלים רבים מנסים לעיתים לפתור את הבעיה בעצמם על ידי שימוש בדרכים "יצירתיות", ואינם מודעים לכך שהם עלולים להחמיר את הבעיה באופן משמעותי. בכל מצב חירום הקשור לשיניים, אין לנסות לפתור את הבעיה בשום דרך, מלבד הגעה מהירה ככל האפשר לטיפול במרפאת חירום לשיניים. עד ההגעה לרופא, ניתן להשתמש במשככי כאבים, אך לא לנסות לעשות יותר מכך.

לסיכום: מצבי חירום בשיניים הם מצבים בהם המטופל סובל מכאבים עזים, נפיחות גדולה, שבר או סדק בשן, נפילה של כתר ועוד. במקרה חירום, יש לגשת למרפאת חירום לשיניים, הפועלת בכל שעות היממה, ובכל ימי השבוע, כולל חגים ושבתות. לא נדרש תור. ברוב המקרים, יידרש טיפול המשך לאחר קבלת העזרה הראשונית. בכל מקרה חירום, אין לנסות "לטפל" במצב עצמאית בבית, מכיוון שניסיון ה"טיפול" הביתי דווקא עלול להחמיר את המצב. ניתן ליטול משככי כאבים. יש להגיע במהירות למרפאת חירום, לקבלת טיפול מתאים.

ד"ר לוקה כהן היא רופאת שיניים, מנהלת מרפאת שיניים בוטיק רב תחומית בקיסריה.

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום