הפרעות קשב אצל ילדים: איך מזהים ומה עושים?

(22)
לדרג
תוכן מקודם

כ 15% מהילדים סובלים מבעיות קשב וריכוז. אבחון נכון יסייע לילד להתגבר על הקשיים המתלווים לבעיה, וימנע ממנו להתמודד עם תסכולים רבים בהמשך חייו. כיצד מאבחנים ובעיקר מה כדאי לעשות? מדריך להורים

רופאה פסיכיאטרית לילדים ולמתבגרים
077-3336757 (מספר מקשר)

מהלך הילדות שלנו משפיע באופן ישיר על ההתפתחות שלנו כאנשים בוגרים. תופעות שונות המטרידות ילדים אשר אינן מטופלות, עלולות להוביל למגוון בעיות עמן הם יאלצו להתמודד במהלך חייהם. כ 15% מהילדים סובלים מ"הפרעת קשב וריכוז". מדובר בתסמונת נוירו - התפתחותית, העשויה להשפיע באופן ניכר על הילד, על תחושותיו ואף על הצלחותיו בחיים.

שכחנות ופזרנות. צילום: שאטרסטוק

כיצד מתבטאת הפרעת קשב וריכוז?

הפרעה זו כוללת 3 פרמטרים שונים:

  1. בעיה בקשב ובריכוז: המתבטאת בטווח קשב נמוך מאוד, וכן בשכחנות ובפזרנות.
  2. אימפולסיביות: מתבטאת למשל כ"שליפת" תשובות מהירות ולא בהכרח נכונות, בביצוע מהיר של פעולה בטרם הפעלת שיקול דעת כדי לבצעה, בחוסר סבלנות ולעיתים אף בעיה בדחיית סיפוקים.
  3. היפראקטיביות: אמנם לא תמיד הפרעת קשב מלווה בהיפראקטיביות, אך במקרים רבים ילדים שמאובחנים בתסמונת זו סובלים גם מפעלתנות יתר.

 

מהי ADD?

מדובר בהפרעת קשב מסוג שונה. ילדים שלוקים בה הם לרוב שקטים יותר, חולמניים, נוטים לאבד חפצים ומתקשים בריכוז.

בנים או בנות – מי סובל יותר?

באופן סטטיסטי אפשר לומר שבנים סובלים יותר מהפרעות קשב וריכוז בהשוואה לבנות. היחס הוא בערך 6 בנים לכל בת.

 

מה גורם להפרעת קשב וריכוז?

כ - 75-80 אחוזים מהמקרים נובעים מתורשה, כלומר מדובר בתסמונת מולדת ברובה. כמו כן, נראה כי לעיתים קיים חסר איזון באזור הפרונטלי במוח בקרב ילדים שסובלים מהבעיה.

כיצד מאבחנים הפרעת קשב וריכוז?

באופן כללי, האבחון יקבע רק לאחר בחינה מדוקדקת של סך כל הנתונים שלהלן:

בתחום הקשב:

  • נראה שהילד לא מקשיב כשמדברים אליו.

  • הילד מתקשה לעקוב אחר הסבר המורה.

  • מתקשה בארגון מטלות.

  • נמנע מפעילויות הדורשות מאמץ מנטלי.

  • נוטה לאבד חפצים לעיתים קרובות (עפרונות, מפתחות, מחברות וכו').

  • מוסח ע"י רעש בקלות ולכן מתקשה להתרכז, בייחוד בכיתה עמוסה בילדים.

בתחום האימפולסיביות:

  • הילד "פולט" תשובות מהירות לפני שהספיק לחשוב על פתרון.
  • מתפרץ באמצע משפט.
  • מתקשה לחכות בתור.
  • מפריע במשחק.

 

בתחום ההיפראקטיביות:

  • הילד שרוי באי שקט תמידי ונמצא בתנועה מתמדת. מרבה להזיז את ידיו ורגליו.
  • מתקשה לשבת בכיתה במהלך השיעור.
  • חש קשי לבצע עיסוק שקט, כמו משחק קופסה למשל.

 

מדוע בעצם כל כך חשוב לאבחן?

חשוב לציין שלא כל ילד שמתקשה בריכוז, בהכרח סובל מהפרעת קשב וריכוז. אנשי מקצוע בד"כ יאבחנו את מצבו של הילד על פי קריטריונים רבים ומוגדרים. בין היתר, חשוב לברר האם התסמינים באים לידי ביטוי גם בבית וגם במסגרת הלימודית. מעבר לכך, הילד תמיד יופנה גם לאבחון גופני הכולל בדיקות שונות, ביניהן: בדיקת שמיעה, תפקודי בלוטת התריס ועוד, לשם אבחון מדויק. לעיתים, בדיקה זו תוביל לאיתור בעיה אחרת כמו ליקוי שמיעה. אגב, במקרים רבים ילדים שסובלים מבעית קשב וריכוז נאלצים להתמודד גם עם לקויות למידה שונות, שגם אותן חשוב לאתר ולטפל במידת הצורך.

 

הטיפול חייב להיות רב מערכתי. צילום: שאטרסטוק

מהו הטיפול המקובל?

כשמדובר בילדים הסובלים מבעיות קשב וריכוז, הטיפול חייב להיות רב מערכתי. טיפול תרופתי יעיל וטוב ככל שיהיה, לרוב לא יהיה אפקטיבי מספיק ללא התערבות פסיכולוגית – רגשית, וכן הדרכת הורים. מטפל מיומן ידע לסייע לילד למצוא את הנישות המתאימות עבורו אשר יאפשרו לו לפתח את אישיותו בצורה הטובה ביותר. חשוב להיזהר מעצות של אנשי מקצוע שלא הוסמכו לתחום. המוסמכים לטיפול בבעיות מהסוג הזה הם נוירולוגים או פסיכיאטרים וגם פסיכולוגים שיכולים לעזור בטיפול תומך.  והחשוב מכל - אין צורך לחשוש לגשת עם הילד לאבחון. הורים רבים נמנעים מפעולה זו בשל החשש כי הילד אולי יזדקק לתרופות כמו רטלין, אותן הם מנסים למנוע ממנו. אולם, חשוב להבין שאם אכן הילד זקוק לטיפול תרופתי, טיפול כזה עשוי בפירוש להוות כ"גלגל הצלה" עבורו, בייחוד כאשר הוא מתלווה לטיפול פסיכולוגי משלים.

 

לסיכום: 15% מהילדים סובלים מהפרעת קשב וריכוז. מדובר בתסמונת המשפיעה באופן ניכר על חייהם וגורמת להם לקשיים משמעותיים בפעולות שונות, הן במסגרת בית הספר והן מחוץ לכתליו. אבחון התסמונת על ידי אנשי מקצוע מוסמכים יאפשר להורים להעניק לילד את הטיפול הטוב ביותר, שיסייע לו להתמודד בהצלחה עם הבעיה וגם עם בעיות שונות בתחומי חיים מגוונים הכרוכות בה.

ד"ר מאשה קרני, מומחית בפסיכיאטריה של ילדים ונוער ופסיכיאטרית עירונית בעיריית רחובות.

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors.

  • צור קשר
ד"ר קרני מאשה
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום