שתלים דנטליים: אתם שואלים - הדוקטורס עונים

(3)
לדרג
תוכן מקודם

איך שומרים על השתלים? כמה זמן השתלים יחזיקו מעמד? מה עושים במצב של חוסר עצם? אספנו עבורכם שאלות נפוצות מתוך הפורומים שלנו, העוסקים בשתלים דנטליים

טיפולי שיניים
08-9151585

תחום השתלים הדנטליים מעסיק מטופלים רבים, הן לפני הטיפול והן לאחר הטיפול. חלק מהשאלות ובפרט התשובות של מומחי הפורומים, עשויות לעניין גם אתכם. ריכזנו עבורכם את השאלות והתשובות הנפוצות והחשובות.

עשויים להחזיק מעמד במשך חמש ואף עשר שנים. צילום: שאטרסטוק

שאלה: לכמה שנים שתל מחזיק מעמד?

תשובה: שתלים דנטליים נועדו לספק פתרון לטווח ארוך, אך קשה לתת הערכה כללית, שתתאים לכל מצב באופן מוחלט. אם המטופל שומר היטב על השתלים ומקפיד על היגיינה אוראלית ועל בריאות החניכיים, השתלים שבפיו עשויים להחזיק מעמד במשך חמש ואף עשר שנים.

שאלה: יש לי דלקת ופיסטולה בשן ועלי לעקור אותה. הציעו לי לעשות גשר, אך אינני בטוחה שכדאי להשחיז את השן הסמוכה שהיא בריאה. מה עדיף - שתל או גשר?

תשובה: בכל מקרה בו יש אפשרות לעשות שתלים ויש מספיק עצם טובה, נעדיף לעשות שתלים. עבור גשר, צריך לעשות טיפול שורש ולהשחיז את השיניים הסמוכות. לכן, אם הן בריאות, נעדיף לוותר על הפגיעה בהן ולעשות שתל. בנוסף, אם בעתיד תהיה דלקת בשן שהיא חלק מגשר, הדבר יצריך הוצאה של הגשר כולו.

שאלה: האם תוכלו להאיר את עיניי מהו סוג השתלים העדיף, כאשר קיים חוסר עצם וכאשר הרמת סינוס היא בעייתית?

תשובה: גם כאשר קיים חוסר עצם, אם החוסר אינו מהותי, לפעמים יש אפשרות להשתמש בשתלים נפתחים, שהם קצרים יותר ונפתחים לרוחב. במקרה זה, עדיף להשתמש בהם מאשר לעבור הרמת סינוס. אם הרמת הסינוס הכרחית, יהיה אפשר לאחריה להשתמש בשתלים רגילים. מבחינת פרוצדורת ההשתלה, אין הבדל בין השתלים השונים.

שאלה: אמא שלי עברה לפני ארבע שנים השתלת שיניים. לאחרונה היא הבחינה שיש ספיגת עצם ונסיגת חניכיים מוגברת. איך אפשר לטפל?

תשובה: ישנם אמצעים לטיפול בנסיגת חניכיים ובספיגת עצם: תרופות מתאימות, ניקויי אבן תכופים, ניקוי של כיס החניכיים באופן כירורגי. את כל הטיפולים ניתן לעשות גם עם שתלים. יש לקחת בחשבון כי ברוב המקרים הטיפולים לא יובילו לשיפור המצב אלא רק למניעת החמרה נוספת.

שאלה: לפני מספר ימים עברתי הליך של הכנסת שני שתלים. בשלושת הימים האחרונים, הכאב מאוד חזק. כמה ימים הכאב אמור להימשך ומתי הכאבים הם סיבה לדאגה?

תשובה: עניין הכאבים לאחר השתלת שיניים מאוד אינדיבידואלי. בימים הראשונים צפויים להיות כאבים, אך הקפדה על ההוראות תבטיח ברוב המקרים שיפור תוך מספר ימים. על פי המלצת הרופא, יש לקחת אנטיביוטיקה אחרי ההשתלה, וחשוב לשים קרח על האזור למניעת נפיחות, המהווה אחד הגורמים העיקריים לכאבים. בזמן האכילה ייתכנו כאבים באזור ההשתלה גם בשלב מאוחר יותר, אך כאבים כלליים שנמשכים מספר שבועות ומעלה עשויים להעיד על דלקת.

שאלה: עשיתי השתלת שיניים לפני 5 שנים. מדי פעם אני סובלת מדלקת, נפיחות וכאבים באזור השתל, שנעלמים אחרי טיפול וחוזרים שוב, לאחר מספר חודשים. מה אפשר לעשות?

תשובה: כאבים ודלקות חוזרות עלולים להעיד על בעיית חניכיים המצריכה טיפול. אם בכל זאת הבעיה ממשיכה לחזור, ייתכן שהדבר מעיד על כך שהשתל לא הצליח וכדאי להוציא אותו, לתת לעצם להתחדש ולאזור להירפא במשך שלושה חודשים, ולעשות שתל חדש.

שאלה: עלי לבצע עקירה ולאחר מכן שתל. אני מתכננת הריון. האם כדאי לדחות את הטיפול?

תשובה: לקראת הריון או במהלך הריון, אין מניעה מוחלטת לעשות שתלים, אך פחות מומלץ לעשות זאת בשל ריבוי הצילומים וההזרקות. רצוי להתייעץ עם רופא הנשים שמכיר את מצבה של המטופלת.

שאלה: האם זמן השיקום לאחר השתלת שתל בלסת עליונה גדול יותר מזמן השיקום בלסת התחתונה?

תשובה: ראשית, קיים תהליך מקוצר שנקרא העמסה מיידית, בו אין צורך להמתין זמן שיקום ממושך, אלא רק 24 שעות, עד הרכבת המבנה והכתר. לעומת זאת, בתהליך הרגיל, אם מדובר בלסת התחתונה יש להמתין 3 חודשים; ואם מדובר בלסת העליונה, יש להמתין 6 חודשים. במסגרת הזמן הזו, המטופל יהיה עם תותבת. לאחר זמן זה, יגיע שלב ב' של התהליך, הכולל מבנים וכתרים ולקיחת מידות לכתרים הקבועים.

שאלה: אני סובל מספיגת עצם בלסת העליונה. מומחה ייעץ לי לעשות העמסה מיידית ואילו מומחה אחר טען שזו אפשרות בלתי סבירה במקרה שלי. האם העמסה מיידית איננה אפשרות שמתאימה לכל מקרה?

תשובה: העמסה מיידית איננה הפתרון המומלץ בכל מקרה, ובאופן כללי זו אפשרות מתאימה פחות במצבים של חוסר עצם.

שאלה: מהו תהליך חשיפת שתל והאם צפויים לאחריו כאבים?

תשובה: חשיפת שתל מתבצעת בשלב ב' של תהליך ההשתלה, אחרי תקופת השיקום, שלאחר השתלת השתלים. במילים פשוטות, מדובר בהליך של פתיחה מחדש של החניכיים, לשם חשיפת השתל וחיבור כיפת ריפוי מסביב לו, כהכנה לכתר. מכיוון שמדובר בהליך כירורגי, ייתכנו שוב מעט כאבים, דימום ונפיחות. במקרים מסוימים, ייחסך תהליך חשיפת השתל, מכיוון שכיפת הריפוי תחובר מיד לאחר החדרת השתל אל החניכיים.

 להחדיר את השתלים באותו הטיפול. צילום: שאטרסטוק

שאלה: עשו לי שתל לפני חודש וחצי - חודשיים ויש לי טיפול שיננית. האם אפשר כבר לנקות את הפה כולל באזור השתל?

תשובה: ניתן להגיע לטיפול אצל שיננית מיד אחרי שהחניכיים מסיימים להתרפא מההשתלה. ברוב המקרים הריפוי יושלם תוך שבועיים.

שאלה: מתי עושים הרמת סינוס סגורה ומתי פתוחה?

תשובה: ההעדפה תהיה תמיד להרמת סינוס סגורה, שהיא הליך פשוט יותר, שמאפשר ברוב המקרים להחדיר את השתלים באותו הטיפול. אם יש חוסר עצם גדול, פעמים רבות לא תהיה ברירה, אלא לעשות הרמת סינוס פתוחה. לאחריה, בהתאם למצב, הכירורג יחליט אם ניתן לבצע את החדרת השתלים עוד באותו טיפול או שיש להמתין.

ד"ר מרינה גריסקין היא רופאה כירורגית במרפאת השיניים מלכימוב, רמלה.

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום