סקירת מערכות שלישית: מקומה באבחון הטרום-לידתי

(1)
לדרג
תוכן מקודם

בשנים האחרונות, נכנסה לשימוש סקירה שלישית, הנעשית בשבוע 30-32 ומאפשרת זיהוי מומים במוח העובר ובמערכות חיוניות נוספות, שלא ניתן היה לזהות בסקירות הקודמות

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים) ,מומחה ליילוד וגינקולוגיה
077-2313161 (מספר מקשר)

סקירת מערכות, כשמה כן היא - בדיקת אולטרסאונד המשמשת לסקירה של מערכות העובר. על פי הנהוג מזה שנים, ניתן לבצע את סקירת המערכות בשני מועדים שונים, הנקראים, בהתאמה - סקירת מערכות מוקדמת וסקירת מערכות מאוחרת. כיום ניתן לבצע גם סקירת מערכות "שלישית", במועד מאוחר יותר.

מתבצעת בין שבוע 22 לשבוע 24 של ההריון, בגישה בטנית. צילום: שאטרסטוק

מה חשוב לדעת על סקירת מערכות מוקדמת?

סקירת מערכות מוקדמת נערכת בין שבוע 14 לשבוע 16 בגישה וגינלית (ניתן לשלבה גם בבדיקה בטנית). אם תוצאותיה תקינות, האשה מקבלת אישור לתקינות העובר בשלבי ההריון הראשונים. אם חלילה מתגלים בסקירה ממצאים לא תקינים, ניתן להחליט לבצע דיקור מי שפיר, לערב מומחים נוספים להמשך התייעצות ואף להפסיק את ההריון בשלב מוקדם זה (עם פחות סיכון בפעולה).

החיסרון של ביצוע סקירת מערכות מוקדמת הוא כי יש איברים שעדיין לא התפתחו בשלב זה של ההריון וכן קיים סיכון להתפתחות מומים בהמשך ההריון, גם אם בסקירה המוקדמת התוצאות היו תקינות. יש לציין כי כיום אנחנו מדברים על בצוע הסקירה במועד מוקדם יותר (שבוע 13-13.5) ולשלבה עם בדיקת השקיפות העורפית,  אז על זה בכתבה נפרדת.

מה חשוב לדעת על סקירת מערכות מאוחרת?

סקירת מערכות מאוחרת מתבצעת בין שבוע 22 לשבוע 24 של ההריון, בגישה בטנית. יש אפשרות להשלים הבדיקה בגישה וגינלית, במקרים בהם ראש העובר נמוך ויש צורך לבדוק היטב את מוח העובר. היתרון של ביצוע הסקירה המאוחרת הוא שניתן לבצע סקירה מלאה של מערכות העובר, כולל סקירה של איברים שעדיין לא התפתחו בשלב שבו נעשית הסקירה המוקדמת ו/או לגלות מומים שהתפתחו גם לאחר סקירה תקינה קודמת. בנוסף, בהתאם לממצאים שיתקבלו בבדיקה, ניתן עדיין לבצע בשלב זה דיקור מי שפיר, להמשיך בירור ואף להחליט על הפסקת ההריון בשלב זה של ההריון. החיסרון של סקירת המערכות המאוחרת דומה לחיסרון של הסקירה המוקדמת: גם בשלב הסקירה המאוחרת, עדיין יש לקחת בחשבון מומים התפתחותיים העשויים להתפתח בהמשך ההריון.

מהי סקירת המערכות ה"שלישית"?

סקירת מערכות "שלישית" היא בדיקה שעדיין אינה מוכרת על ידי משרד הבריאות, אך ניתן לבצע אותה באופן פרטי. הבדיקה מתבצעת בין שבוע 30 לשבוע 32 להריון, בגישה בטנית. אם העובר במצג ראש, תתבצע בנוסף גם בדיקה בגישה וגינלית, כדי לבדוק את מוח העובר.

היתרון הגדול של סקירת המערכות ה"שלישית" הוא כי ניתן לגלות באמצעותה גם מומים העלולים להתפתח רק בשלב מאוחר של ההריון, כגון מומים בהתפתחות המוח. החיסרון של הסקירה הוא שקשה לראות בה את העובר בצורה טובה, כמו בסקירות הקודמות, בשל מנח העובר (גב עליון המטיל "הצללה" על איברי העובר) ונוכח המיעוט היחסי של מי השפיר, לעומת הסקירות הקודמות, שאינו מאפשר תזוזה טובה של העובר, ולכן פוגם גם באיכות ההדמיה. למרות זאת יש חשיבות לבצוע הבדיקה כאשר דוגמה למומים העלולים להתגלות בסקירה זאת הם מומי מח, זיהומים בעובר,  גמדות,  בקע בסרעפת, הפרעות בכליות ובמערכת העיכול ועוד.   כ"כ ניתן לבדוק את תקינות השלייה וחבל הטבור,  דבר חשוב לאופן ומועד היילוד.

יצריכו טיפול לאחר הלידה. צילום: שאטרסטוק

מה ניתן לעשות בעקבות ממצאים המתגלים בשלב הסקירה ה"שלישית"?

ראשית, יש לומר כי במרבית המקרים לא מתגלים ממצאים חריגים, אלא מדובר בהריון תקין ובעובר בריא. בחלק קטן מהמקרים, יתבררו בסקירה ממצאים חמורים, כגון מומי מוח קשים, גמדות וכו. במקרים אלה, החוק בישראל מאפשר להפסיק את ההריון גם בשבועות המתקדמים, אפילו בשבוע 40. בדומה לסקירות המוקדמות יותר, גם כאן עשויים להתגלות ממצאים שלא יובילו להפסקת הריון, אלא יצריכו טיפול לאחר הלידה. גילוי ממצאים אלה בסקירה יאפשר להורים להתכונן לכך מבעוד מועד, להיפגש עוד במהלך ההריון עם מומחים בתחום, ולקבל הסבר והדרכה לגבי הממצאים שהתגלו.

לסיכום: סקירת מערכות היא בדיקת אולטרסאונד, באמצעותה ניתן לסקור את מערכות העובר. קיימים שלושה מועדים שונים, בהם ניתן לעבור את הבדיקה - סקירת מערכות מוקדמת תבוצע בשבוע   14-16 (או אף מוקדם יותר), סקירת מערכות מאוחרת תבוצע בשבוע 22-24, וסקירת מערכות "שלישית" תבוצע בשבוע 30-32. לכל אחת מהבדיקות, יתרונות וחסרונות משלה. הסקירה המוקדמת והמאוחרת מוכרות על ידי משרד הבריאות, ואילו הסקירה ה"שלישית" ניתנת לביצוע רק באופן פרטי.

פרופ' ירון צלאל הוא מומחה במיילדות וגינקולוגיה, אולטרסאונד, מרכז רפואת מומחים תל אביב.

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת zap doctors.

פרופ' צלאל ירון
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום