האם משככי כאבים ללא מרשם בטוחים לשימוש? בדקנו

(0)
לדרג

משככי כאבים הם הפתרון הקל והזמין לטיפול בכאבים בדרגה קלה עד בינונית. מתי כדאי להשתמש בהם והאם הם בטוחים לשימוש? דברים שחשוב לדעת בנושא

מאת: ד"ר שכטר ליאורה

כאבי ראש, כאבי בטן וכאבי גב: מי מאתנו לא סובל מהם לפעמים? החדשות הטובות: אפשר להקל על כאבים, באמצעות נטילת משכך כאבים ללא מרשם רופא. האם שימוש בהם כרוך בסיכונים ולמי הם מיועדים? התשובות לפניכם.

חשוב לבחון את מקור הכאב ולטפל בו. צילום: שאטרסטוק

מהי יעילותן של תרופות לשיכוך כאבים ללא מרשם רופא?

באופן כללי, תרופות אלה מיועדות לסובלים מכאב קל עד בינוני, והן בד"כ מאוד יעילות במצבים כאלה. הן יכולות לסייע במקרים רבים, למשל: לטובת הקלה על בעיות ראומטיזם (כאבי מפרקים), לאחר טיפול שיניים, עקב כאבי ווסת וגם עבור קשישים הסובלים מכאבים שונים המשפיעים על איכות חייהם. חשוב להתייעץ עם הרוקח לבחירת התרופה המתאימה למצבך, ולקרוא את העלון לצרכן של התרופה לפני השימוש. עם זאת, תרופות אלה פחות מומלצות במקרה של כאב עז, העלול לשמש אות אזהרה למצב גופני חמור. במקרה כזה, חשוב לבחון את מקור הכאב ולטפל בו.

האם השימוש יעיל גם בהנחה שנוטלים את משככי הכאבים מראש, לפני כאב צפוי?

בהחלט כן. ניתן להשתמש בתרופות אלה לפני טיפול שיקומי או רפואי, כמו למשל לפני ביצוע פיזיותרפיה לאחר שבר, טיפול שיניים ועוד. זאת מכיוון שיעילותן הוכחה גם במקרים שבם נדרשת הקלה מונעת. במצבים כאלה, ההנחייה היא לטול את התרופה כחצי שעה לפני הטיפול.

האם נטילת משככי כאבים כרוכה בסיכון?

משככי כאבים כמו אופטלגין (מכיל דיפירון) או אקמול (מכיל פרצטמול) למשל, ניתנים להשגה ללא מרשם רופא. הסיבה לזמינותם, נובעת מכך שמדובר בתרופות בטוחות יחסית לשימוש, שנבדקו ואושרו ע"י משרד הבריאות. למעשה, רב התרופות נמצאות בשוק כבר שנים ומיליוני אנשים בעולם עושים בהן שימוש בכל יום. עם זאת, כמו בכל שימוש בתרופה יתכנו גם תופעות לוואי וגם התוויות נגד, ולכן חשוב לקרוא את העלון לצרכן לפני השימוש, וליטול את התרופה רק בהתאם להוראות. כמו כן, אנשים הסובלים מאי ספיקת כליות, צריכים להביא בחשבון שזמן הנטילה בין המנות עשוי להתארך, עקב פירוקן האיטי יחסית של התרופות בגופם.

האם ניתן להיעזר במשככי כאבים על בסיס יומי?

באופן כללי, אין כל מניעה משימוש  של מספר ימים במשככי כאבים, בהנחה שהפעולה מסייעת להקלה על כאב, ובעיקר משפרת את התפקוד היומי ואת ההרגשה הכללית. עם זאת, תמיד כדאי לבחון את המקור לכאב בטרם ההחלטה על נטילת התרופה, ולטפל בו, אם הדבר אפשרי תוך התייעצות עם הרופא המטפל. מעבר לכך, חשוב ביותר להקפיד על נטילה בהתאם למינון ולהוראות המצוינות בעלון למשתמש, על מנת להימנע מנטילת יתר העלולה להוביל להרעלה.

 עדיף לא להשתמש בתרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות, בשליש האחרון של ההיריון.

מה לגבי שימוש במשככי כאבים במהלך ההיריון?

באופן כללי, לא מומלץ להרבות בשימוש במשככי כאבים מכל סוג שהוא בתקופת השליש הראשון להריון, מאחר שמדובר בתקופה רגישה יותר שבה נוצרים אברי העובר. כמו כן, עדיף לא להשתמש בתרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות, כגון נורופן (מכיל איבופרופן), בשליש האחרון של ההיריון, על מנת להימנע מאפשרות של התכווצויות מוקדמות של הרחם.

לסיכום: משככי כאבים ללא מרשם הם פתרון זמין ונוח, המאפשר בדר"כ הקלה על כאבים קלים עד בינוניים. באופן כללי, מדובר בתרופות בטוחות ויעילות, והסיכון שבנטילתן נמוך. בכל מקרה, חשוב להקפיד על נטילה בהתאם למינון המקובל ולאחר עיון בעלון לצרכן. במקרה הצורך, ניתן להתייעץ עם רופא המשפחה בטרם השימוש.

 

ד"ר ליאורה שכטר היא מנהלת תחום כאב ב"מאוחדת" ומנהלת מרפאת כאב בהרצליה מדיקל סנטר.

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors.

 

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום