סוכרת: אפשר להגיע לריפוי מלא באמצעות ניתוח בריאטרי

(2)
לדרג
תוכן מקודם

כולם יודעים כי ניתוח בריאטרי מהווה כלי מצוין לטיפול בהשמנה חמורה. נוכח השיפור המטבולי המתרחש בעקבות הניתוח, ניתן לצפות גם לשיפור משמעותי במצב הסוכרת, לעיתים ריפוי מלא

בית רופאים
053-7932999 (מספר מקשר)

סוכרת סוג 2 היא מחלה מטבולית נפוצה מאוד, הבאה לידי ביטוי ברמת גלוקוז גבוהה בדם. המחלה, הקשורה לעיתים קרובות להשמנת יתר ולהפרעות מטבוליות, מופיעה לרוב אחרי גיל 30, וכרוכה בתסמינים כגון תשישות, תחושת רעב בלתי פוסקת, צימאון, מתן שתן תכוף וזיהומים מסוגים שונים. סוכרת עלולה להוביל לעלייה בתחלואה נלווית ואף לגרום למוות.

יעילות גבוהה בריפוי סוכרת ובמניעת סיבוכים של המחלה. צילום: שאטרסטוק

כיצד מטפלים כיום בסוכרת סוג 2?

הטיפול בסוכרת סוג 2 נועד לשמור על רמת גלוקוז תקינה בדם ולמנוע מצבים של היפרגליקמיה (רמת סוכר גבוהה מדי) או היפוגליקמיה (רמת סוכר נמוכה מדי). הטיפול נעשה עד כה באמצעות שילוב טיפול תרופתי ודיאטה מיוחדת, עליהם נאלץ המטופל להקפיד לאורך כל החיים.

כיצד הניתוח הבריאטרי תורם לטיפול בסוכרת סוג 2?

הניתוח הבריאטרי, המוכר בכינוי "ניתוח לקיצור קיבה", מבצע מניפולציות על מערכת העיכול. הניתוח מוגדר גם כניתוח מטבולי, המשפר את המטבוליזם ונלחם במחלות המטבוליות הכרוכות בהשמנה, כדוגמת סוכרת. אחת ההשפעות הבולטות של הניתוח הבריאטרי היא ירידה במשקל, אך במקביל הניתוח משפר גם את ערכי הסוכר, מפחית את רמת השומנים בדם, מיטיב את ערכי לחץ הדם, משפר את מצב הכבד השומני ואת איכות הנשימה בשעות הלילה (דום נשימה בשינה). הירידה במשקל אמנם משפרת בפני עצמה את התחלואות הנלוות להשמנה, ובכללן סוכרת, אך ישנם מספר מנגנונים עצמאיים, שבהם ניתוח בריאטרי מביא לשיפור בערכי הסוכר, ללא תלות באובדן משקל. בעשור האחרון נמצא כי הניתוח הבריאטרי הוא בעל יעילות גבוהה בריפוי סוכרת ובמניעת סיבוכים של המחלה, שעד כה נחשבה מחלה כרונית, בלתי ניתנת לריפוי.

כיצד מתבצע הניתוח הבריאטרי?

ישנם חמישה סוגים של ניתוחים בריאטריים:

  1. ניתוח טבעת מתכווננת (Adjustable Gastric Banding) – החדרת טבעת סיליקון סביב הקיבה. את הטבעת ניתן לנפח לפי מידת הצורך. תפקידה להגביל ולצמצם את כמות האוכל שנכנס לקיבה. לאחר הליך כירורגי זה, קיימים מזונות מסוימים שלא ניתן לצרוך עקב מרקמם. ניתוח זה נמשך כחצי שעה. ניתוח הטבעת היה מאד נפוץ בשנות התשעים ותחילת שנות ה 2000 אולם בשנים האחרונות ניתוחי הטבעת הוחלפו ברובם על ידי ניתוחים מודרניים יותר כגון שרוול קיבה ומעקפי קיבה.

  1. ניתוח שרוול קיבה (Sleeve Gastrectomy) – הליך כירורגי זה גורם להקטנה משמעותית של נפח הקיבה באמצעות כריתה של מרבית נפח הקיבה והשארת כיס קיבה ארוך וצר שמשמש כשרוול לאוכל. לאחר הניתוח פוחתת הרגשת הרעב וניתן להסתפק בארוחות קטנות ולשבוע מהן. במקביל חשוב לסגל הרגלי אכילה טובים ונכונים. הרגלים אלו יסייעו בשמירת תוצאות הניתוח לאורך זמן. אורכו של הליך זה הוא כשעה.

  1. ניתוח מעקף קיבה (Roux-en-Y Gastric Bypass) – בהליך זה יוצר הרופא כיס קיבה קטנטן אותו מחברים למעי הדק תוך מעקף של מרבית הקיבה וחלק מהמעי ובנוסף מבוצעת השקה נוספת בין שני חלקי המעי. באופן זה מצטמצמת כמות המזון וגם יורדת ספיגתו. הניתוח מיועד, בעיקר, למטופלים שסובלים מרפלוקס או סוכרת או לאחר ניתוחי הרזייה קודמים. הליך זה נחשב למורכב יותר, והוא בעל שיעור סיבוכים גבוה יותר. הוא נמשך בין שעתיים לשלוש שעות.

  1. מיני מעקף קיבה (Mini Gastric Bypass) – בהליך זה יוצר המנתח כיס קיבה ארוך וצר דומה מאד לשרוול ואותו מחבר ללןלאת מעי דק המרוחקת כמטר וחצי. ההליך עצמו מזכיר את ניתוח מעקף הקיבה, אך הוא קל יותר לביצוע, כרוך בהשקה אחת של הקיבה למעי ותת הספיגה שלו מהותית הרבה יותר. הניתוח נמשך כשעתיים והירידה במשקל אחריו מיטבית. ניתוח זה הפך מאד פופולרי בארץ בעשור האחרון.

  1. ניתוח מעקף תריסריון (Biliopancreatic Diversion) – מדובר בהקטנת נפח הקיבה ומעקף ארוך של התריסריון ורוב המעי הדק. ניתוח זה יעיל מאד אך מלווה בשיעור סיבוכים גבוה בשל מורכבותו ולפיכך הוא בשימוש בשיעור נמוך יחסית.

היעילות הגבוהה ביותר בריפוי סוכרת נמצאה בניתוחי מעקפי קיבה ותריסריון, אך באה לידי ביטוי גם בניתוחי שרוול קיבה ובניתוחי טבעת. בשנים האחרונות הפך מיני מעקף קיבה מאד פופולרי כי הוא נמצא יעיל יותר על פני מקביליו לא רק בריפוי הסוכרת, אלא גם בירידה מיטבית יותר במשקל, הנשמרת לאורך זמן רב יותר מאשר בניתוחים המקבילים.

מה צפוי למטופל במהלך ההתאוששות מהניתוח ולאחר מכן?

ניתן לצפות לשיפור משמעותי מאוד בסוכרת, כבר בשלבים הראשונים שלאחר הניתוח, אפילו בשבוע הראשון שלאחר הניתוח. בשלב זה, המטופל עדיין אינו חווה את הירידה הניכרת במשקל. בכל זאת, צפויה הטבה ניכרת בסוכרת, המתבטאת בערכי סוכר נמוכים יותר וצורך קטן יותר באיזון תרופתי. השפעות עצמאיות אלה של ניתוח בריאטרי כוללות: שיפור ברגישות הרקמות לאינסולין, תפקוד מיטבי יותר של תאי בטא בלבלב, הפרשת אינקרטינים במערכת העיכול, שינויים בהרכב חומצות המרה והזרימה שלהן, שינויים של חיידקי המעי, שיפור המטבוליזם של גלוקוז במעיים והגדלת הפעילות המטבולית של רקמת השומן החומה. בטווח הקצר והבינוני, לאחר ניתוח בריאטרי, צפויה ירידה משמעותית במשקל ושיפור דרמטי בגורמי הסיכון הקרדיו-מטבוליים. כך, הסוכרת עשויה לסגת לחלוטין. בטווח הארוך, ניתוח בריאטרי-מטבולי עשוי להשיג ירידה במשקל ושמירה על יציבותו לאורך זמן, למנוע התפתחות סוכרת וסרטן ולשפר את השליטה הגליקמית ברמות הסוכר, תוך הפוגה בשיעור משמעותי של מקרי הסוכרת והפחתת שיעורי התמותה.

האם יש מגבלות כלשהן על המטופל בתהליך ההחלמה?

ברוב המקרים, המטופל ישוחרר מבית החולים יומיים לאחר הניתוח, ויקבל חופשת מחלה של שבועיים, אחריה יוכל לחזור לשגרה. בתקופה שאחרי הניתוח, יעבור המטופל סדרת ביקורי מעקב, הן מול הרופא המנתח והן מול דיאטנית ופסיכולוגית, שישמשו צוות רב-תחומי ל"חינוך" המטופל להרגלי אכילה נכונים ולאורח חיים בריא. התזונה שיוכל כל מטופל לצרוך לאחר הניתוח תיבנה בשלבים, על פי קצב ההתקדמות האישי שלו ולפי הנחיית הדיאטנית.

מהם סיכויי ההצלחה של ריפוי סוכרת, באמצעות ניתוח בריאטרי?

באופן כללי, ככל שמשך מחלת הסוכרת קצר יותר, הבקרה הגליקמית לפני הניתוח טובה יותר והירידה במשקל מוצלחת יותר - כך עולים הסיכויים להפוגה בסוכרת ופוחת הסיכון לחזרת המחלה. במילים אחרות: לאדם שעובר ניתוח בריאטרי, בשל השמנה וסוכרת, יש סיכוי גבוה יותר לרפא סוכרת קלה יחסית, שהתחילה לפני שנים אחדות, מאשר לרפא סוכרת חמורה עם מינוני אינסולין גבוהים, שהחלה לפני שנים רבות. יחד עם זאת, גם במקרי סוכרת קשה וארוכה, ניתן לצפות להטבה בערכי הסוכר ולירידה בכמות האינסולין או במינון התרופות הנחוצות להשגת איזון.

 מומלץ לחולי סוכרת עם השמנת יתר חולנית וערך BMI גבוה מ-35. צילום: שאטרסטוק

לאילו חולים מומלץ לעבור ניתוח בריאטרי?

ניתוח בריאטרי מומלץ לחולי סוכרת עם השמנת יתר חולנית וערך BMI גבוה מ-35, ללא קשר לרמת הבקרה הגליקמית שלהם, וגם לחולים הסובלים מהשמנת יתר מתונה יותר, אך מתקשים באיזון רמות הסוכר, למרות אורח חיים וטיפול רפואי אופטימליים.

לסיכום: סוכרת מסוג 2 נחשבה לאורך שנים כמחלה כרונית המצריכה טיפול תרופתי שוטף ושמירה על אורח חיים מתאים. בעשור האחרון, נמצא כי ניתוחים בריאטריים כמו מעקף קיבה/ תריסריון, ניתוח טבעת או שרוול קיבה - עשויים לשפר את מצבם של חולי הסוכרת ואף להוביל להפוגה מלאה של המחלה. ככל שהניתוח נעשה בשלבים מוקדמים יותר של המחלה וככל שהמחלה קלה יותר, כך גבוהים סיכויי הריפוי שלה. גם בקרב חולים קשים יותר, הסובלים מהמחלה לאורך זמן רב, נרשם שיפור בערכי הסוכר והאינסולין ובמינון התרופות הדרוש.

ד"ר אסנת רזיאל היא מומחית בכירורגיה בריאטרית, מנהלת רפואית של אסיא בריאטריק - המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר מקבוצת אסיא מדיקל.

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת zap doctors.

    רוצה לדרג?
    זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

    עוד בתחום