סוס מנצח: היתרונות בטיפול פיזיותרפיה בעזרת רכיבה על סוסים

(8)
לדרג
תוכן מקודם

פיזיותרפיה בעזרת רכיבה על סוסים היא שיטת טיפול המשלבת מרכיבים מוטוריים, חינוכיים, פסיכולוגיים ושיקומיים, ההופכים את הטיפול לחוויה מהנה מסוג אחר. ורדית מור, מייסדת השיטה בארץ מפרטת את כל מה שכדאי לדעת אודותיה

פיזיותרפיסט
077-2316840 (מספר מקשר)

כשורדית מור עבדה בחברת ציוד רפואי לחדרי ניתוח אורתופדיים, היא לא חלמה שיום בהיר אחד הידע שצברה בתחום יוביל אותה לגבש תכנית טיפולית ייחודית בעזרת סוסים."התפקיד שבו עסקתי נועד לחבר בין עולם הרפואה הקהילתי לבין בתי חולים הפועלים למען מטופלים הסובלים מכאבי מפרקים אורתופדיים, במטרה ליישר קו עם החידושים הטיפוליים הקיימים היום בתחום ולייצר שיח פורה ומלמד לטובת טיפול איכותי ויעיל יותר. העבודה כללה יצירת מפגשים בין רופאי משפחה, פיזיותרפיסטים, רופאי שיקום ומנתחים", היא מספרת. כשהיא מצוידת בקשרי עבודה עם מיטב האורתופדים ובידע בתחום השיקומי, לאחר 25 שנים בתחום הציוד הרפואי, ורדית מחליטה לפרוש ולפנות לתחום אחר ששבה את ליבה: "רכיבה טיפולית".

"בפעם הראשונה שעליתי על סוס במסגרת רכיבה מקצועית, הרגשתי כיצד כל השרירים בגופי למעשה 'מתעוררים לתחייה'. אלה היו תחושות עמוקות שלא הרגשתי במהלך פעילויות גופניות אחרות בהן עסקתי". ההבנה הזאת גרמה לורדית לחשוב על חיבור בין עולם הרכיבה שכה אהבה לבין עולם הפיזיותרפיה השיקומית, הקונבנציונלית והמוכרת שהותירה מאחור. היא פנתה לדגנית חדד הפיזיותרפיסטית, ומדריכת הרכיבה שהרצתה בקורס שבו למדה ושיתפה אותה במחשבותיה. לאחר שקראה מספר מחקרים שתמכו בתחושותיה, היא הבינה שרכיבה על סוס למעשה יכולה לסייע גם למבוגרים הזקוקים לשיקום אורתופדי.

"עד היום נחשפתי בעיקר לחוות סוסים שמטפלות בילדים עם בעיות מוטוריות רגשיות – החל מאוטיזם ועד קשב וריכוז. אולם מעולם לא נתקלתי במקום שמאפשר לטפל גם בחולים שיקומיים מבוגרים. כיום ישנן עדויות מחקריות שונות שמחזקות את הסברה לפיה קיים קשר הדוק בין פיזיותרפיה טיפולית ברכיבה לבין מניעת נפילות בגיל השלישי, חיזוק שרירים ורצועות ועוד. בפועל, כל העובדות האלה יכולות לסייע גם לאנשים, ומכאן למעשה נולד הרעיון לגבש את תכנית הטיפול השיקומית החדשנית".

ורדית מור. צילום: באדיבות נסוס

מרעיון למציאות: בניית התכנית השיקומית

הידע שצברה והתובנות החדשות, הניעו את ורדית לבנות ביחד עם דגנית חדד תכנית טיפולית שיקומית, עבור האוכלוסייה הבוגרת. "התכנית גובשה לאחר ייעוץ עם מספר אורתופדיים מובילים בתחום, והיא מיועדת לכל מי שמבקש לצאת מכתלי בתי החולים והמוסדות השיקומיים, אל עבר הטבע והאוויר הפתוח", היא מסבירה.

"מדובר בשיטה חדשנית וייחודית המטפלת במגוון בעיות וכאבים אורתופדיים, ומעניקה מענה מלא ותוצאות שיקום ארוכות טווח לסובלים מכאב. מעבר להיבט הפיזי הכולל הקלה על כאב וחיזוק השרירים, השיטה כוללת מוטיבים רבים שמעצימים את כוחות הנפש של המטופל. עצם הישיבה על הסוס – חיה אצילית וגדולה, מאפשרת למטופל להניע את כל גופו ומעוררת בו תחושות שליטה, כוח ואמביציה. חום הגוף של הסוס, קצב הליכתו והחזרתיות שבה, יוצרים הרפיה שמסייעת להפיג את הכאבים ולהקל על התחושות. תכנית הרכיבה השיקומית למעשה מתבססת על כל היכולות הטבעיים של הסוס, והיא נבנית בהתאם לרמת הקשי האישית ולצרכיו של המטופל. יתרה מכך, בניגוד לטיפולים המקובלים אשר מתבצעים במוסד שיקומי או במכון פיזיותרפיה כזה או אחר, טיפול בעזרת רכיבה מאפשר למטופל להתחבר לבעלי החיים וליהנות מהשלווה, מהנוף ומהטבע הסובב. כל זה מבלי לוותר על עבודה איכותית ואפקטיבית על שרירי הגוף החיוניים ועל חיזוקם".

לאילו סוג בעיות רכיבה טיפולית עשויה לסייע למשל?

"לסובלים מבעיות ברכיים, מבעיות בגב התחתון, מבעיות יציבה בגיל השלישי, מפציעות ספורט ועוד".

למי השיטה אינה מתאימה?

"יש להימנע מרכיבה על סוס בהעדר אישור רפואי".

האם הרכיבה על הסוס בטוחה?

"כאשר הטיפול מתבצע בחווה טיפולית ייעודית, הסוסים הינם סוסים מאולפים, הנמצאים בסביבה מוכרת ומגודרת, תחת הנחייה של מדריכי רכיבה מוסמכים. הטיפול ברכיבה נעשה בקצב הליכה של הסוס, ולא בדהירה ונעשה בפיקוח פיזיותרפיסטית מוסמכת".

 לאחר המפגש הראשון עם הסוס, סביר להניח שהמטופל יחוש בשינוי. צילום: באדיבות נסוס

כמה זמן נמשך התהליך השיקומי?

"כשמדובר בשיקום הגוף, תמיד כדאי להביא בחשבון שהעבודה הנדרשת אורכת לפחות מספר חודשים. אולם, כבר לאחר המפגש הראשון עם הסוס, סביר להניח שהמטופל יחוש בשינוי. ככל שהוא יתמיד בטיפול כך ישתפרו התוצאות. אין ספק שההנאה שבתהליך גורמת לרבים מהמטופלים להתמיד בטיפול, וזהו למעשה יתרון נוסף של השיטה".

לסיכום: פיזיותרפיה בעזרת רכיבה על סוסים מאפשרת למטופלים רבים ליהנות מעבודה פיזיותרפיסטית שיקומית, המשלבת אלמנטים פיזיים, שכוללים את חיזוק הגוף ויציבתו לבין היבטים פסיכולוגיים שתורמים למוטיבציה של המטופל. באמצעותה ניתן לטפל במגוון בעיות כגון: כאבי גב, בעיות במפרקים ובעיות ברכיים.

 

ורדית מור, הינה בעלת ידע רב בשיקום. דגנית חדד, פיזיותרפיסטית ומדריכת רכיבה בעלת נסיון רב בטיפול ושיקום. שתיהן מייסדות את שיטת "נסוס" לפיזיותרפיה בעזרת רכיבה על סוסים.

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום